Jump to content

Korrekta mustangbilder sökes


Fredrik fd 863

Recommended Posts

Nån som vill dela med sig av bildlänkar på orenoverade fina / korrekt renoverade MUSTANGER.

Det uppstår titt som tätt problem när man skall förbättra sin redan hyfsat iordninggjorda bil.

Vad skall ha vilken färg på tex inredningsdetaljer eller bultar i motorrumet.

Det finns ju i och för sig MCA-reglerna på nätet, men jag sökte färgen på oljepåfyllningslocket och där stod det inget om det.

Alltså bilder där tycke och smak inte fått nåt spelrum.

Inte för att det är fel att ändra på nåt efter eget huvud, men det finns det ju redan 100.000 bilder på.

Det måste ju finnas EN superdokumenterad "MCA Gold/Silver"-bil från varje tillverkningsår tycker man.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Det finns en hake i detta med original eller inte, det

gör att det kan skilja i utseende även som s.k. original. :shock:

Förklaringen är att det finns lite olika uppfattningar om

vad original är och det beror på vart Mustangen

levererades och vad köparen ville ha på optionlistan. :?

Problemet med tex dekaler och placeringar beror också

på vad individen vid bandet placerade den. :roll:

Alla var givetvis informerade om hur och var saker skulle

placeras men det är som idag någon har en egen idé om

hur man skall göra. :wink:

Vi har också fått ett mycket vanligt problem som verkar

växa och det är alla dessa Mustang böker som egentligen

inte borde finnas.

Dessa böker kan ställa till mycke trassel och anledningen

till att dom finns är pengar att tjäna. :cry:

Link to comment
Share on other sites

Ja, att det kan finnas en mängd options är ju en sak, men jag menar som till exempel på en Deluxe-inredning på en 65-66:a.

Kick-panelmattan skall ha samma färg som golvmattan.

Men själva kickpanelen och plåten på instrumentpanelen skall ha samma färg som dörrpanelen.

Medans stoppningen(dashpaden) skall vara samma färg som plåten i dörren ( med , som det verkar, undantag för blå/vit inredning, där stoppningen skall vara mörkare än både stolkanter och dörrplåt (TROR JAG)). Ni fattar, va :wink:

Tittar man runt på bilder på nätet så blir man bara snurrigare.

För inredningsdetaljerna måste väl ha varit fägbestämda från fabrik???!!!

Jag håller med dig Lars, vissa böcker borde inte ha skrivits.....

/ Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Ja problemet återkommer här också inredningar

kan också ha enskilda val.

Vi skall akta oss för att jämnföra 65-66 inredningar

då dessa har olikheter inom GT och Delux respective

standard.

Det finns några inredningar som har en mix av olika

inredningar 65-66 men dessa är oftast konstruerade

i efterhand.

För att få en klar bild runt inredningar så måste man

jämnföra inom samma årsmodell alltså endast 1966

eller endast 1965.

Ta gärna en koll på olikheter i inredningar 67-68 dessa

två år är helt olika ändå så är det s.k. par år. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ett exempel på avvikelser i inredning är tex färgen på innertaket som på en 66:a skall vara färgmatchat med inredningen.

Min bil, och flertalet andra har jag förstått, har vitt tak och vita solskydd sen den var ny. Inredningen i övrigt är röd.

Link to comment
Share on other sites

jag kanske har lämnat den här synpunkten tidigare, men de vita innertaken på svensksålda Mustanger är troligen en specialbeställning av Svensk Ford.

Personligen är jag glad att de valde vitt innertak istf rött.

I USA talar man om en liten grupp fastbacks som tillverkats med vitt innertak i början på december 1965 i Metuchenfabriken. Man tycker att det är väldigt speciellt...ja, ja

Link to comment
Share on other sites

Hej Claes,

något som talar emot den teorin är att min bil är svensksåld, dock ej av Ford. Dvs, jag har ej export DSO men kilometer hastighesmätare. Skulle förvåna mig om den som lade ordern på bilen beställde vitt innertak.

Vad tror du?

Jörgen Forssling

Link to comment
Share on other sites

Det finns två typer av svensksålda Mustanger.

Dels är det de bilar som Ford Sverige förbeställde. Ofta i liknande färgkombinationer och med samma utrustning. Dessa bilar är även i chassinummerföljd och har DSO-kod 91 på 65:orna och DSO 95 året därpå.

Jag har pratat med flera Ford-handlare från tiden då det begav sig. Exempelvis fick Ford i Karlskrona endast 13 Mussar 1966. De såldes i rasande fart. När handlaren var utan bilar, for man själv till USA (ofta New York, DSO 13 eller 15) och köpte nya Mustanger.

I Sverige plockades säkerhetsbälte, stänkskydd och kilometermätare på och vips hade man fler nya Mussar att sälja. Dessa "svensksålda" exemplar skiljer sig ifråga om utrustning och även i färgval av innertak.

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...