Jump to content

Oljtyp till FMX låda


Recommended Posts

Hej

Jag har haft det knivigt att hitta fakta om oljetyp till en FMX låda från 1970.

Köpte med tvekan Dexron III (samma fast bättre än Dexron II enligt tappegubben) olja på tappen för att fylla på lite i somras, men det kanske var fel ? Det finns bara Glide och Dexron III på min lokala Statoiltapp.

Glide är det ju inte, eller ? Sedan säger en lista i Hansen katalogen att det skall vara FA olja :roll::?:

Slutligen nämner Per här på forumet, under övrigt, att det är bra priser på automatlådeoljor typ F/G hos Såifa/Preem.

Vi har en Såifa/Preem i Stenungsund men vilken olja skall jag ha egentligen. Är F en ATF olja typ Dexron och G det andra, Glide ?

Mycket tacksam för svar här.

Link to comment
Share on other sites

Jaha Får hålla utkik efter F/A då da. :?

Det värsta är att på normala ställen där man köper oljor vet pesonalen ingenting. Den olja du pratar om har jag aldrig sett någonstans.

Sedan är det så att Dexron (inte Dextron) rekomenderas till flera Fordlådor fast oftast senare årsmodeller, såsom C3 & C4 från 1980, C6 från 1976. C5 skall alltid ha Dexron II. Allt enligt listan i Hansens senaste katalog sidan 532.

Hade tänkt slippa beställa från en Ford återförsäljare/service. Skall höra mig för hos vårt lokala Preemställe.

Det lär väl inte bli billigt. FMX lådan skall ju ha 11 liter vid helt byte :shock:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Allvarligt talat finns det att köpa F olja någonstans förutom någon som ligger på ett gammalt lager?,vet en som har haft Qakerstate typ F,men enligt en annan återförsäljare finns inte typ F i Qakerstates sortiment längre,tydligen för inte Hansen heller typ F olja utan nu blir m,an rekommenderad Dexron III eftersom den också är godkänd för Ford Mercon.Tydligen är det något lägre friktion på dexron III oljan,men automatlåderenoveraren som för den säger att det är försumbart,och att han säljer den typen av olja till dragracingbilar också med både c4 c6 och FMX lådor.Han som ligger på lagret med F olja säger däremot något helt annat. Någon som hört något annat ?

Link to comment
Share on other sites

Jag har läst och förstått att Dexron III absolut inte är en olja att rekomendera för FMX lådor som skall ha f/g olja.

T.ex Valvolines nya "höjdar olja" för automater, hrmmm vad hette den nu igen. I alla fall har den fått utmärkelser och bra kritik. De rekomenderar den till i stort dett alla automatlådor utom där det skall vara Ford m2c-33 f/g olja.

Normalt så kostar oljan ca 70 kronor. De flesta tappar har en version av den, såsom OK,Preem, statoil mm.

jag är just nu på jakt efter 20 liter till ett bra pris (utan fraktkostnad)

Link to comment
Share on other sites

Gäst

F-olja finns att köpa!

Leta efter typ F/G olja

Finns på OK om man är tvungen

Fabrikat spelar ingen som helst roll.

Riktigt som "Leffe" säger- Använd inte någon typ av Dexron oavsett vad det står på burken

Link to comment
Share on other sites

Ringde och kollade hos bensinbolagen om dom för F (G) olja och det gör dom flesta men det är inte säkert att den finns på mackarna ändå. Hos OK/Q8 heter oljan Auto 16, Shell kallar den traditionellt för Donax fast med tillägget TF. Och på Statoil heter den Transway G, på den macken fanns den även hemma och kostar 66 kronor litern.

Link to comment
Share on other sites

Gäst
Riktigt Ingo

Jag har nu fått napp på en 20 liters Texamatic 9330 för 500 kronor på Tjörn, inte så lång från mig. Det blir 25 kronor litern :)

Grattis!

Vi i vår verkstad köpte exakt samma Texamatic igår men här kostade den 440kr.

Link to comment
Share on other sites

Ok hade ju inte hemma auto 16 men tydligen har den blivit ersatt med någon annan F/G olja i 1 liters förpackningar för 69 kr litern,men auto 16 går att beställa i 20 liters dunk som kostar 500 kronor.Fick lös Auto 15 genom en Statoil mack(fråga inte) för ett hyfsat pris ska kolla om han kan beställa auto 16 för samma pris.

Link to comment
Share on other sites

Vilka av alla olika mackar säljer Texamatic 9330?

Duger Auto 16 istället för Texamatic 9330?

Är det F/G som gäller till FMX eller är det F/A?

Bytte nyligen på min FMX. 9 liter 76 olja typ "F" var inte billigt så därför skulle det vara bra att få lite klarhet...

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Säkert samma sak men en annan beteckning.

När jag var på SÅIFA/PREEM så bad jag dom kolla upp att jag fick rätt olja.

Dom ringde upp deras "Olje Tekniker" på Preem och fick svaret att F/G är deras nya beteckning för Ford's F olja.

Tydligen används denna olja väldigt mycket inom Jordbruks och skogsmaskiner som kör denna beteckning.

Så nu är det bara att koppla på plogen boys! ;)

Link to comment
Share on other sites

Detta med jordbrukare och felstavningen "betäckning (betäcka :P )" har jag kul åt. :lol: Sorry, sån är jag, men ändå lite kul eller :oops:

För övrigt har Preem bra villaoljepriser och budgetar för 10 betalningar/år. Samma eller bättre priser än vad jag får som Borealisanställd med Statoilrabatt. Ny tråd ? villaoljepriser ??

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Ok hade ju inte hemma auto 16 men tydligen har den blivit ersatt med någon annan F/G olja i 1 liters förpackningar för 69 kr litern,men auto 16 går att beställa i 20 liters dunk som kostar 500 kronor.Fick lös Auto 15 genom en Statoil mack(fråga inte) för ett hyfsat pris ska kolla om han kan beställa auto 16 för samma pris.

Den här var det

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...