Jump to content

Förgasarproblem - (på moppen....)


Chili

Recommended Posts

Då det finns många här på forumet med förgasarmotorer och en stor kunskap om det mesta kanske någon skulle kunna hjälpa mig med mitt problem?

Jag har alltså en 2-takts 50cc förgasarbestyckad EU-moppe. Under den varma årstiden (dvs över +5 grader) så har moppen fungerat perfekt. Nu har gatorna börjat bli torra så det går att åka moppe i byn igen (trodde jag), men vid minusgrader så går motorn knappt överhuvudtaget.

Den startar men är orkeslös i början bluddrar (typ börjar fyrtakta). Efter att man bluddrat fram i ca 20km/h i 5-10 minuter tänder plötsligt motorn till och går perfekt +50km/h (jupp den är otrimmad....), men när man slår av gasen t ex vid rödljus så får man börja om från början med att bluddra omkring i några minuter (eller så stannar den helt och man får börja om från början)

Nu till frågan:

Bensinmolekylerna blir väl tätare vid kyla? Hur påverkar det bestyckningen av förgasaren? Behöver man då ett större eller mindre munstycke? (förr i tiden hade man ju ställbart munstycke som man skruvade på om moppen började fyrtakta...)

Eller kan det bero på ngn annat, för kall luft eller nåt?

//Chili

Link to comment
Share on other sites

Ungarna hade en eumoppe som gjorde nåt liknande visade sej att luftfilterburken inte gjorde tätt till förgasaren ,på denna moppen visade sej att en del av strypningen faktiskt var själva luftintaget i burken och utan luftfilterburk (strypning) gick bara moppen på tomgång eller när den var kall (choke) om man hade gjort större hål i luftintaget och samtidigt bestyckat om den hade den däremot gått som en liten raket,har jag hört...

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...