Jump to content

Kan jag använda dessa toppar?


Fröberg

Recommended Posts

Du ska naturligtvis inte montera 2v (2 ports) toppar på din bil när det är en 4V motor. Är allt annat orginal (matching nr) tycker jag att du ska renovera dina org toppar.Annars om du måste byta så försök hitta ett par identiska. Finns två olika ventilstorlekar på open chamber 4v topparna så se till att du får rätt om du måste byta.

// Thomas

Link to comment
Share on other sites

Ahhha... =)

Men orginal ska det alltså vara 2 portar och 2v, eller? Fan vad kass jag är på detta.

Vad är det för motorkod i chassinumret? Det ska inte vara något tvivel om Du kikar där.

Link to comment
Share on other sites

VIN är 3F05H140346

351-2V

2V betyder då två portar och inte två ventiler. Någon har alltså bytt insug och toppar till 4 portar och andra headers.

Enligt min Marit report är bilen tillverkad november 1972.

På oljetråget kan jag utläsa 11 09 72 vilket jag antar är 11 september 1972. På toppen står det 2L30 vilket jag tror betyder tillverkad 30 november 1972. På blocket (D2AE-CA) står det 2L24 villket är 24 november 1972. = Bytt motor från en CobraJet?

Så det blir att få tag på 4V toppar eller renovera dom jag har.

Link to comment
Share on other sites

4V toppar gör bilen ganska slö för gatbruk. Kanalerna är på tok för stora så gashastigheten blir för låg och därmed förgasningen av bränslet otillräckligt.

"Bigger is better" är helt fel här!

2V toppar gör bilen betydligt rappare och är ett bättre alternativ än 4V

De allra bästa 2V topparna är dom som är tillverkade i autstralien

Satt på 302C och 351C "down under"

Dom är av "Closed Chamber" typ och med litet förbränningsrum blir det ett bra tryck i maskinen plus att kanalerna är perfekt storlek,

Med dessa blir det betydligt bättre rapp i motorn.

De är dessutom mindre risk för spikning som andra toppar lätt råkar ut för

2V toppar betyder inte att du behöver 2-ports insug/förgasare utan bara att det satt det från fabrik.

Går utmärkt med 4V insug/förgasare på 2V toppar

4V topparna kan du behålla för värdet.

Men som sagt 4V toppar gör bilen väldigt slö i lågvarvs registret och är det dessutom toppar med "open chamber" så blir det riktigt trött.

Med 4V "closed Chamber" och rätt trim i övrigt går det bättre!

Link to comment
Share on other sites

Ett förtydligande om 2V toppar

De bör helst vara av "Closed Chamber" typ.

2V "Open Chamber" är förvisso okej de med men de sänker kompressionen.

De flesta är det tyvärr och det kan bli knackproblem med denna typ

De som jobbat mycket med 351C toppar kan nog mer än jag om de tekniska skillnaderna.

Som sagt 2V Aussie toppar är bäst om man hittar

Här "Googla" jag fram en rätt bra artikel.. Förvisso om strokers men det spelar ingen roll.

http://www.mre-books.com/biginch/biginch5.html

Link to comment
Share on other sites

2V Aussietoppar är dyra godbitar, tror engine kit racing sålde ett par för 14000:- när jag själv letade, även 4V Closed Chamber har jag försökt men inte fått tag i här hemma.

Allmänt när det gäller 351C så hittar man ofta ganska motstridig info och mycket pajkastning på nätet: "351W vs 351C", "4V not for the street" verkar vara lika heta ämnen som "Chevy vs Ford".

Många av de artiklar som skrivits i tidningar och böcker bespottas av forumanvändarna på 351cleveland.net. Det verkar helt klart finnas många missuppfattningar kring Cleveland.

Jag har fått mina frågetecken uträtade av forumanvändarna på 351cleveland.net och rekommenderar det forumet till alla som har funderingar.

Kan inte säga vilka toppar som passar dig bäst, 4V OC eller 2V OC, men vad Per skriver stämmer med vad jag också fått lära mig.

Jag själv använder portade och planade 76cc 2V Open Chamber-toppar med 2.19"/1.71" ventiler i mitt bygge. Ger mig ungefär 9.5:1 i komp med nolldeckat block.

Mitt mål är +380 hp och jag har gjort en egen version av ett trimrecept som Falcon67 har specat här.

Även den här tråden kring 2V är intressant, A challenge- 400hp 351C

Jag är absolut ingen expert på varken motorbyggen eller Cleveland, men även jag på min blåbärsnivå hittar en del saker på nätet som jag läst i ett annat ljus på 351Cleveland.net

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej

Undvik D1AE-CB, detta är 74-77cc och gjutningen är också klart sämre än övriga.

Vilka toppar är helt en smaksak och beroende på övriga specifikationer

i din maskin, jag kör själv med closed chamber D0AE-H_m 61-64 cc i min 72

Mach1 med snäll kam och C6, går alldeles utmärkt.

Se dock upp med för mycket tändning i kombination med för snäll kam och closed chamber eftersom du med all säkerhet får spikningar.

Cleveland gillar "mycket kam" och framförallt är lobe och duration viktigare än lyft enligt min mening. Cleveland gillar också lite mer duration på avgassidan.

Om du kör med manuell låda och minst 3.50 där bak så hade jag alla gånger satsat på D0AE-H toppar,bra headers, edelbrock 750 och ett bra tändsystem och en kam på 280/290 eller 290/300 med 550 lyft så har du

en bra maskin.

Åker du automat så så hade jag valt D0AE E eller J(2V) , edelbrock 600 och en kam runt 270 med 490-500 lyft istället.

Sen finns det både Edelbrock Alu toppar och Aussie 2V och några till men

då kostar det en del pengar förstås.

Jag har ett par D0AE-M till salu om du är intresserad.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...