Jump to content

Erfarenhet av BBK Throttle body?


Gullik

Recommended Posts

Att byta ut sitt standard luftfilter mot ett nytt cold air för bättre/kallare luftflöde är nog det vanligaste sättet att öka effekten. Hur är er erfarenhet av att även sätta in en ny Throttle body med ökad flödesvolym, ex BBK som har ett till den nya mustangen? http://www.bbkperformance.com/products/ ... -body.html

Tillför kombinationen cold air filter och större Throttle body något eller gräver det bara djupare i plånboken? :?:

Link to comment
Share on other sites

Att byta ut sitt standard luftfilter mot ett nytt cold air för bättre/kallare luftflöde är nog det vanligaste sättet att öka effekten. Hur är er erfarenhet av att även sätta in en ny Throttle body med ökad flödesvolym, ex BBK som har ett till den nya mustangen? http://www.bbkperformance.com/products/ ... -body.html

Tillför kombinationen cold air filter och större Throttle body något eller gräver det bara djupare i plånboken? :?:

Skillnad blir det heltklart då du tillför mer luft, men utan en mappning (typ Xcal, Diablo eller likn) så gör det dock inte mycket nytta.

Tune först, gärna i samband med CAI och sen andra eventuella uppgraderingar.

Personligen så skulle jag rekommendera följande i skriven ordning, sen vad man köper samtidigt har väl med ekonomin att göra!

Xcal (med en custom tune)

CAI (Steeda, K&N eller JLT)

Catback (Bassani, Ford Racing)

Headers (antingen shorty med org. midpipe, eller LT med nya midpipe)

Sen kan man gå hur långt som helst med kompressor och dylikt!

Mvh Erik

Link to comment
Share on other sites

Jag har personligen ingen erfarenhet av TB, men har läst en del på USA forumen och den har ingen eller marginell betydelse.

Har också läst ett test där dom bromsbänkade en musse med och utan TB, resutatet var + 3-4hk, vilket blir väldigt dyra hk.

Satsa på cai + tune, vilket ger oslagbart mest för pengarna.

Link to comment
Share on other sites

Jag har personligen ingen erfarenhet av TB, men har läst en del på USA forumen och den har ingen eller marginell betydelse.

Har också läst ett test där dom bromsbänkade en musse med och utan TB, resutatet var + 3-4hk, vilket blir väldigt dyra hk.

Satsa på cai + tune, vilket ger oslagbart mest för pengarna.

Men det måste väl bli en väldig skillnad på responsen när du gasar?

Link to comment
Share on other sites

Jag har personligen ingen erfarenhet av TB, men har läst en del på USA forumen och den har ingen eller marginell betydelse.

Har också läst ett test där dom bromsbänkade en musse med och utan TB, resutatet var + 3-4hk, vilket blir väldigt dyra hk.

Satsa på cai + tune, vilket ger oslagbart mest för pengarna.

Men det måste väl bli en väldig skillnad på responsen när du gasar?[/quote:13i7pe97]

ungefär som ett trimgashandtag på moppen? bättre respons? ;-)

Link to comment
Share on other sites

Jag har personligen ingen erfarenhet av TB, men har läst en del på USA forumen och den har ingen eller marginell betydelse.

Har också läst ett test där dom bromsbänkade en musse med och utan TB, resutatet var + 3-4hk, vilket blir väldigt dyra hk.

Satsa på cai + tune, vilket ger oslagbart mest för pengarna.

Men det måste väl bli en väldig skillnad på responsen när du gasar?

ungefär som ett trimgashandtag på moppen? bättre respons? ;-)[/quote:2ba1l9p5]

Var fanimej det roligaste inlägget på hela forumet !!

Jag tror att det är "önskehästar" det mesta man läser om faktiskt.

Man byter slutrör, det låter lite mer, dit med ett öppet filter, samt en råare tune, som gör att bilen växlar lite hårdare, och VIPS, tror man att man har 60 hästar till.

Nä det ger kanske 15-20 hästar med öppet filter, slutrör, annan tune, med lite vilja. Men det är min högst personliga åsikt.

Ska man ha fler RIKTIGA hästar ja då kostar det lite mer pengar och då är det andra komponenter vi pratar om....

Link to comment
Share on other sites

Och DÅ ska man ha gott om pengar och helst IIIIIINTE ha automatlåda !!

Jo, man SKA ha automatlåda och ännu mer pengar !

Har fortfarande inte lyckats få fram vad det kostar att förstärka en orginal automat från en 05'a så den pallar lite fler kusar.......

Men det kommer väl....

Link to comment
Share on other sites

jag läste en artikel i MM&FF Tidning (muscle mustangs & Fast Fords) om en BBK Throttle Body på en Shelby gt500 dom bytte ut orginalet (55mm) mot en vassare modell (65mm) det skulle tydligen göra 16 RWHP.

tyvärr så kan jag inte hitta nån direkt länk, men ni som har läst tidningen kan kolla det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...