Jump to content

javelin70

Klubbmedlem
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

  1. javelin70 replied to javelin70's post in a topic in Mustang 1994-2004
    Jo, jag har ju läst en del om det. Har nog dokumentet som finns där det beskrivs hur det ska testas. Jag kan inte hitta något fel, allt funkar som det ska. Låter jag bilen rulla framåt eller bakåt på tomgång med växel i och drar handbromsen så stannar bilen. Drar jag i ett extra hack och gasar så går det att få den att röra sej men då får motorn jobba. Står jag i en liten backe står den kvar med med drive/back i. Gasar jag då börjar den rulla men stannar sakta om jag släpper gasen. Skivorna är ju inte nya, vet inte om det skulle löna sej att byta?
  2. javelin70 replied to javelin70's post in a topic in Mustang 1994-2004
    Ok, kan konstatera att min bil är orörd och det går inte att göra som i videon, flytta spärrhaken nån/några kugg ner. När man lossar handbromsen helt lyfter spärrhaken från kuggarna. När man drar i handbromsen hakar den i första kugg den når. På videon ser det ut som om spärrhakens övre del är kapad, nåt som jag antar gjordes på recallen. Frågan är om det funkar att kapa bort den delen när man inte har låsplåten som sitter på bilarna som är modifierade. Tycker ändå att bromsarna borde ta som det ser ut nu, man kan inte dra spaken ända upp. Fick som bäst värdena 1,1 och 1,5 - 13%. Lägger med en bild på hur det ser ut på min. /Micke
  3. javelin70 replied to javelin70's post in a topic in Mustang 1994-2004
    Ah, ok - så det ska gå att flytta manuellt alltså? Min har nog inte den där låsplåten vad jag minns (hade konsolen av när jag mekade med bromsarna senast). Om det var en recall kanske man missat det, bilen är importerad från Japan. /Micke
  4. ett inlägg i en tråd postade javelin70 i Mustang 1994-2004
    Min 95:a GT har alltid lyckats klara sej igenom besiktningen men idag sket det sej. Svag handbromsverkan. Tycker att den alltid varit dålig men nu har jag ett nyrenoverat ok vänster bak (höger funkar problemfritt) och nya Ford originalklossar, borde ju ha blivit bättre (klarade bes förra året) men... Finns ju inget att justera, kan det löna sej att byta wire? Den har nog suttit där sen bilen var ny, man får dra spaken långt upp innan det tar. Nån som har ett bra tips? /Micke
  5. Det finns ett testuttag, sitter vid säkringsboxen. Man byglar ett par stift och slår på tändningen, sen är det bara att räkna blinkningarna på abs-lampan. Det är en tvåsiffrig kod. Sök lite på nätet så ska du kunna hitta listan på koder och hur du ska bygla. Jag hade skrivit ner men hittar det inte just nu. Jag hade felkod 26. /Micke
  6. Jag lyckades blinka ut felkoden på min -95:a när abs-lampan tändes efter uppstart på våren. På den var det en ventil till bakbromsarna i abs-enheten som hängt sej. Tydligen en ventil per frambroms och en gemensam för bakre. Behövde inte göra något åt det då ventilen tydligen släppte efter lite lite körning. Felet har inte kommit tillbaka. /Micke
  7. Ok, nästa problem. Ibland på våren när jag startat bilen så startar den normalt men efter några sekunder blinkar check engine (slocknar direkt) och tomgången ökar till ett par tusen varv. Efter en kort stund knäpper det till nånstans och tomgången droppar till normal. Har kollat förut och inga felkoder lagras. Nu har jag använt bilen mer under hösten när temperaturen ligger som på våren och då händer det här ofta. Verkar vara temperaturberoende alltså. Händer nästan aldrig på sommaren. Nån som har en aning om vad det skulle kunna vara - IAC, ECT? /Micke
  8. Tack för svar! Jag tycker att allt funkar som det ska, inga problem med oken och skivorna är ok. Nya originalbelägg också som sagt. Handbromsen har alltid varit svag men har alltid gått igenom trots det. Hade konsollen borta när jag höll på med bromsarna, såg inget konstigt med automatjusteringen men jag tittade ju iofs inte efter det. Bilen har aldrig rullat i USA utan i Japan, vet inte hur recalls hanteras där. Visst sitter det en reduceringsventil till bakbromsarna? Skulle det kunna vara nåt problem där? Bromsarna tar som sagt perfekt jämnt runtom. Ska byta bromsvätska också, det är inte gjort på ett tag. /Micke
  9. ett inlägg i en tråd postade javelin70 i Mustang 1994-2004
    Efter att ett belägg på ena sidan bak pajat direkt efter besiktningen förra året gick jag igenom bromsarna. Oket var kass (kolven satt fast) på den sidan belägget gett upp så det blev ett renoverat original. Andra sidan funkade som den skulle. Bägge oken glider fint och beläggen är nya Ford original. Skivorna är inte bytta men ser ok ut. Bromsarna tar jämnt och fint men tar dåligt bak, 1,0 i värde hos Bilprovningen trots nya prylar. Handbromsen är också ungefär lika dålig som innan, bilen står kvar i backe men man får dra i ordentligt. Någon som har en idé om vad som skulle kunna orsaka det hela? /Micke
  10. javelin70 replied to javelin70's post in a topic in Mustang 1994-2004
    Har analyserat lite och jag tror det började med glappet i lagret som orsakade ryckningarna. Sista turen förra året hade det antagligen blivit så mycket glapp att det slog i hallgivaren som lossade från fästet, den sitter inte fast och går att vicka på. Har kört en del med bilen nu och den går klockrent. Blir besiktning nästa måndag, bara att hoppas på att den går igenom 🙂 ! Är ju alltid lite nervöst med tanke på dålig handbroms och lambdavärde som går i taket. Micke
  11. javelin70 replied to javelin70's post in a topic in Mustang 1994-2004
    Ny fördelare monterad (MSD pro billet). Har inte ställt tändningen men monterade den nya fördelaren exakt som den gamla och bilen går helt perfekt. Ska kolla hur tändningen står och prova att ställa den 10 grader före istf 20 som den verkar stå nu. Har inte märkt något av ryckningar eller liknande utan den går precis som den ska, har iofs inte kört så mycket än. Lagret i originalfördelaren var totalt slut - gnisslar och hackar när man drar runt axeln. /Micke
  12. javelin70 replied to javelin70's post in a topic in Mustang 1994-2004
    Har inte haft tid att börja med det här förrän nu. Blir lite konfunderad, med rotorn mot 1:ans tändkabel får jag ca 20 grader btdc på skalan - känns ju lite off? Bilen gick som den skulle förutom strulet, det borde den väl knappast göra om den skulle stå 20 grader före? /Micke
  13. javelin70 replied to javelin70's post in a topic in Mustang 1994-2004
    Startade upp nyss, lät inget vidare, något missljud i motorrummet + att den gick rätt illa ibland. Trodde först det var spännrullen till multiremmen som lät men det verkade mer som fördelaren. Tog av locket och kände på axeln, den känns alldeles för glapp. Så pass att det möjligen kan vara rotorn som går emot i locket. Motorn går hyfsat på tomgång, missar ibland men varvar man så börjar den gå riktigt illa. Nya MSD-fördelaren hämtad så det blir ett byte varefter så får vi se. /Micke
  14. javelin70 replied to javelin70's post in a topic in Mustang 1994-2004
    Jo, Rock Auto verkar bra. Nu fick Hansen in MSD'n så den är beställd 🙂 . Lönar sej inte att ta från USA heller, Hansen har rätt bra pris på den. /Micke
  15. javelin70 replied to javelin70's post in a topic in Mustang 1994-2004
    Tänkte byta hela fördelaren, det var ju inte så enkelt direkt. Det enda som finns att handla i Sverige är renoverad orginal (Cardone) hos Hansen - MSD 8455 finns inte i lager. Skiljer bara en tusenlapp i pris. Går ju att köpa från USA men det tar ju tid att få hem.