Jump to content

ViktorV

Medlemmar
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

  1. ViktorV changed their profile photo
  2. Tack för tipset men är inte dessa självluftande?
  3. Hej, Man har börjat få vänta på att kopplingen helt och fullt ska släppa på stackars bilen. Man kan säga såhär. Står man still med motorn igång och i neutral och trycker in kopplingen för att välja en växel tex 1:an vilket man oftast vill, så får man trycka riktigt hårt på växelspaken för att den ska gå i (gäller alla växlar inkl backen så det är inget syncro fel). Har man fått i en växel efter ett hårt tryck så kan man gå igenom alla hur lätt och fint som helst. Går man i neutral, släpper på kopplingen och börjar om igen så blir det svårt igen. Detta går att upprepa varje gång man stannar, varje dag. MEN! Om man däremot håller kopplingen nere i ca 5 sek så är det bara att lägga i växel UTAN PROBLEM. Först oroade jag mig för växellådan, växellådsoljan, kopplingen, och att tryckplattan blivit lös mm mm. Men nu känner jag att detta är nått som spökar med hydrauliken till kopplingen. Någon som har erfarenheter, tips eller tycker jag är ute och cyklar? Det som jag har sett folk skriver mycket om på nätet när de har problem med dessa växellådor och kopplingar är: Växellådsoljan är för tjock i kyla och kan bytas mot XT-11-QDC Spec: WSD -M2C200-C ''Motorcraft Dual Clutch Transmission Fluid'' TSB 11-03-18. Bultarna som håller tryckplattan vandrar ut och gör att det är svårt att få den att släppa lamellen SSM 21614. Jag är mest inne på att det är hydrauliken som inte vill riktigt och det finns en och annan ''Master cylinder'' som blivit dålig genom tiderna dessa bilarna funnits och en del personer verkar mena på att kopplingsslangen mellan master cylinder och växellådan är av sämre kvalité på dessa årsmodeller och gärna kladdar ihop sig själv av värmen från motorn och man har osis. Vad tror ni, tycker ni jag ska felsöka på nått mer sätt? Eller ska jag försöka få tag i ny slang och huvud cylinder samt byta koppling/bromsvätska så fort jag kan? Tack för att ni läste och ha en trevlig dag!
  4. ViktorV replied to Hornis's post in a topic in Mustang 2005-2014
    Haft samma dämpare till min 2011 v6 (fick med från fd ägare). Bytte tillbaka till orginal rätt så fort. Visst låter de enormt roligt när man gasar på i låga hastigheter eller puttrar omkring på parkeringsplatser/står på tomgång men de dånar satan på motorvägen. ligger man under 2000rpm vilket man ofta gör på motorväg så är det ett jäkla brölande. Blir liksom resonans i hela bilen. De kallar det för ''drone'' i usa och det finns lite olika lösningar om man söker på det på nätet. Något jag var nyfiken på va att göra svetsa på vad som kallas för ''side branch resonators''. Sök lite på det så får du se. Den bittra sanningen att roush sport dämpare är gjorda för att låta så mycket de kan (i princip) och det finns en baksida till det, dvs för mycket ljud som man inte kommer ifrån vid landsvägskörning. Det finns många dämpare så man kan hitta dem som passar en själv. Corsa har ett par sportdämpare med: '' RSC™ Technology. Corsa designs their mufflers using their own patented Reflective Sound Cancellation® Technology (RSC™) to give your Mustang an aggressive sound under acceleration and a drone-free experience while cruising. '' Så enl. mig så får man nog ta o byta till original igen, eller till andra... eller pröva nått roligt resonator bygge. Så vida du inte skruvat dit dem tokigt och fått just en avgasläcka men det borde du nog höra ;) . Hoppas det går bra för dig!