Jump to content

Featured Replies

comment_75126

Har lite funderingar på lämplig behandling av lacken på min musse. Står i valet och kvalet att lämna in bilen för en behandling alternativt att göra själv. I det senare fallet; vad rekommenderar ni som har kunskapen?

Tänker då på typ av polermaskin och medel (rubbing, lackrengöring, polish, vax etc).

Bilen är en svart cab -06 som gått 2800 mil.

Tack på förhand!

/MOS

comment_75127

En mörk färg är rätt känslig om du inte är mkt duktig :?

Att polera med maskiner och få det fint kräver en hel dels träning.

De lacker som är svårast och arbeta med är solid röd, svart och vit. Solid röd oxiderar gärna och kan efter ett tag se nästan vit ut och kräver regelbunden behandling. Solid svart är väldigt svår och polera då det mesta syns i den såsom flammor, mer om flammor senare. Solid vit tror många är den bästa färgen och ha men faktum är att även den är en svår lack och kräver regelbunden behandling för att se bra ut.

Metalliclack kan vara svår och arbeta med oavsett färg i och med att den kräver att man kör hårdare med maskinen än med den solida lacken därför kan risk för att man ”kör igenom” det vill säga polerar ner till grundfärgen.

Flammor som jag nämnde ovan uppstår när man polerar ojämnt eller använder sig av svårarbetat polermedel så att polermedlet klumpar sig. Flammor kan vara svåra att se för ett otränat öga och det är väldigt svårt och förklara hur det ser ut för en som aldrig sett det innan men det kan nog beskrivas som en ojämnhet i poleringen och att det ser mer polerat ut på vissa ställen.

Är bilen mkt repig (tvätt repor) ?

Eller räcker det med vaxning..då kan du göra det själv.

//Micke.

• Author
comment_75129

Tack för ditt svar Micke!

Är väl medveten om att svart är en svår färg. Bilen är i grunden fräsch. Det är mest på huven som man kan se en del små repor. Där finns det också några lackinlägg gjorda och det typiska med dessa är att det är färg omkring själva stenskotten. Funderar ev. på att ta bort färgen med aceton och lägga i ny men med bättre precision.

Som du säger krävs övning innan man lär sig hantera en polermaskin på bästa sätt. Om jag kör för hand, vad för slags polermedel är då lämpligt?

/MOS

comment_75130

När jag lagar ett stenskott. tar jag en tandpetare eller täljer till en spettsig

trästicka och låter en droppe färg flyta ut i skadan. blir mkt bättre än att stå och peta med en pensel.

Gör rent noga innan så brukar det bli bra.

Kolla den här sidan :idea: kan nog hjälpa dig med ditt polerande

http://www.lj-trading.se/forum/index.php

Lycka till //Micke.

comment_75135

Hej MOS!

Har en svart cab 06 själv och som tidigare varit uppe i detta forum så är man väl en liten putsare. Jag använder mig av uteslutande Meguiers grejor och gör allt själv förutom nu när man är nominerad till Sveriges snyggaste bil 2009 då kommer Meguiers själva att ta sig an bilen under en vecka så får vi se om dom lyckas bätre med bilen än jag. :--:--

Tycker själv att jag har en grym puts men enligt dom är den sådär.

Har kört med deras 1-2-3 kit som fungerar utmärkt med deras occillerande maskin.

Och till utställning kört med deras quick detailer snabbvax.

Se hemsida: http://www.meguiars.se

Lycka till MOS.

Svart bil är ett litet h.....e tur att man köpte sig en till en Dodge Ram 2500 :oops::oops:

• Author
comment_75148

Bege; det vore mycket intressant att se din bil irl. Ser verkligen läcker ut på bilderna och ett par röster har den nu fått också... :D

Ska kolla in Meguiars produkter. De 3 stegen verkar vettigt.

Vilken polermaskin kör du med och i vilka steg använder du den?

Skulle det funka för hand utan maskin?

/MOS

• Author
comment_75150

Vad säger ni om Biltemas polermaskiner? Är dessa något att ha eller är det dumsnålt att ens överväga ett köp?

Man brukar ju säga att man får vad man betalar för, men även ibland att man får mycket för pengarna...

/MOS

comment_75162
Vad säger ni om Biltemas polermaskiner? Är dessa något att ha eller är det dumsnålt att ens överväga ett köp?

Man brukar ju säga att man får vad man betalar för, men även ibland att man får mycket för pengarna...

/MOS

Ja har du tur så kan de funka.. Men ja skulle köpa en ordentlig maskin. Vem vet du kan ju få kompisa som vill ha bilen polerad med.

Gjör de själv nu i mån av tid ;)

comment_75188

Hej.

Rekond ingår i mitt arbete. :)

Bilrekondare använder även Biltemas dubbeltrissade

polermaskin, den funkar bra FAKTISKT, kastas över

axeln om den pajar och ersätts med en ny när den

tar slut. :?

Om den används i dagligt bruk håller den förvånadsvärt

länge och är klart prisvärd för en som polerar ett par

eller några gånger om året. ;)

• Author
comment_75254
Hej.

Rekond ingår i mitt arbete. :)

Bilrekondare använder även Biltemas dubbeltrissade

polermaskin, den funkar bra FAKTISKT, kastas över

axeln om den pajar och ersätts med en ny när den

tar slut. :?

Om den används i dagligt bruk håller den förvånadsvärt

länge och är klart prisvärd för en som polerar ett par

eller några gånger om året. ;)

Intressant...

/MOS

• Author
comment_75573

Har nu köpt en uppsättning av Meguiars 3 steg samt polermaskin på Biltema. Hade en Musse-Piggvariant sedan tidigare. Min 850 från -93 (som säkert aldrig varit i närheten av en polermaskin) kommer att få vara övningsobjekt.

Tack för alla tips!

/MOS