Jump to content

Featured Replies

comment_75478
Grufman eller Andreas (No Fear), vet ni hur man får den där fäjdern spänd igen, som sitter i kugghjulet till kamaxlarna? och om kamaxlarna måste vara i ett speciellt läge när dom monteras på topparna?

fjädern spänd? Den ska var som den är... skall ej skruvas isär.

comment_75495
ja men fjädern va spänd innan jag tog bort kamkedjorna. Nu är den inte lika spänd som den va förrut. hur får jag fjädern spänd igen?

det får man inte. Är den helt slapp eller? Isåfall är den paj och bör bytas. Det där är bara en mekanism som används för att ställa om kamaxeln. Den styrs med oljetryck som åker in i ett antal små kamrar och pressar på ett antal "skovlar" som sitter där inuti. Fjädern är till för att få tillbaka kammen i grundläge

• Author
comment_75497
ja men fjädern va spänd innan jag tog bort kamkedjorna. Nu är den inte lika spänd som den va förrut. hur får jag fjädern spänd igen?

det får man inte. Är den helt slapp eller? Isåfall är den paj och bör bytas. Det där är bara en mekanism som används för att ställa om kamaxeln. Den styrs med oljetryck som åker in i ett antal små kamrar och pressar på ett antal "skovlar" som sitter där inuti. Fjädern är till för att få tillbaka kammen i grundläge

Nej slapp är den inte. den går inte att rubba för hand åt nått håll.

Okej så den e ställer om sig helt av sig själv då?

Jag undrar oxå, ska kamaxlarna monteras i nått speciellt läge på topparna?? eller är det bara att montera dit dom? då menar jag bara toppen o kammen, resten vet jag med märkning o sånt när man ska montera dit kamkedjorna