June 13, 200915 yr comment_75134 är det den här delen som kallas för VCT givare/sensor?(Variable Camshaft Timing)http://img191.imageshack.us/img191/4803/dsc00061b.jpg
June 13, 200915 yr Author comment_75139 nee jag skulle behöva veta va den heter för att kolla hur mkt jag ska behöva dra åt den. Vad kallas den på engelska då?
June 15, 200915 yr Author comment_75350 tack Borde man byta den där metallpackningen som sitter mellan aktuatorn och toppen?
June 15, 200915 yr comment_75351 tack Borde man byta den där metallpackningen som sitter mellan aktuatorn och toppen?sannolikt behövs det inte. vad föranledde demonteringen?
June 15, 200915 yr Author comment_75354 planade topparna Jag har funderat på en sak. när jag monterade bort kamkedjorna så åkte den där fjädern ut som sitter runt kugghjulet till kamaxlarna. hur får man den spänd igen?
June 17, 200915 yr Author comment_75471 Grufman eller Andreas (No Fear), vet ni hur man får den där fäjdern spänd igen, som sitter i kugghjulet till kamaxlarna? och om kamaxlarna måste vara i ett speciellt läge när dom monteras på topparna?
June 17, 200915 yr comment_75478 Grufman eller Andreas (No Fear), vet ni hur man får den där fäjdern spänd igen, som sitter i kugghjulet till kamaxlarna? och om kamaxlarna måste vara i ett speciellt läge när dom monteras på topparna?fjädern spänd? Den ska var som den är... skall ej skruvas isär.
June 17, 200915 yr Author comment_75482 Nej jag har inte skruvat isär fjädern men jag menar att innan jag tog bort kedjorna så var fjädern spänd. Sen när jag tog bort kedjorna så åkte fjädern utjag kan visa en bild.http://img31.imageshack.us/img31/2306/dsc00065g.jpg
June 17, 200915 yr Author comment_75494 ja men fjädern va spänd innan jag tog bort kamkedjorna. Nu är den inte lika spänd som den va förrut. hur får jag fjädern spänd igen?
June 17, 200915 yr comment_75495 ja men fjädern va spänd innan jag tog bort kamkedjorna. Nu är den inte lika spänd som den va förrut. hur får jag fjädern spänd igen?det får man inte. Är den helt slapp eller? Isåfall är den paj och bör bytas. Det där är bara en mekanism som används för att ställa om kamaxeln. Den styrs med oljetryck som åker in i ett antal små kamrar och pressar på ett antal "skovlar" som sitter där inuti. Fjädern är till för att få tillbaka kammen i grundläge
June 17, 200915 yr Author comment_75497 ja men fjädern va spänd innan jag tog bort kamkedjorna. Nu är den inte lika spänd som den va förrut. hur får jag fjädern spänd igen?det får man inte. Är den helt slapp eller? Isåfall är den paj och bör bytas. Det där är bara en mekanism som används för att ställa om kamaxeln. Den styrs med oljetryck som åker in i ett antal små kamrar och pressar på ett antal "skovlar" som sitter där inuti. Fjädern är till för att få tillbaka kammen i grundlägeNej slapp är den inte. den går inte att rubba för hand åt nått håll.Okej så den e ställer om sig helt av sig själv då? Jag undrar oxå, ska kamaxlarna monteras i nått speciellt läge på topparna?? eller är det bara att montera dit dom? då menar jag bara toppen o kammen, resten vet jag med märkning o sånt när man ska montera dit kamkedjorna