Jump to content

Recommended Posts

Hej, for ner till Barkarby i helgen och kollade bara för kul hur mycket hon drog. Med tanke på att för 2 år sen när farsan fortfarande ägde henne så kollade han en gång och hon hade dragit 1,5L/mil. Det tyckte jag var ganska mycket men ändå okej för en 43 år gammal bil. Jag har nu pulat ganska mycket med förgasaren för att få en bättre och billigare gång. Men med tanke på att hon är trimmad och bänkad till 275 häst en gång i tiden med de som sitter på så hoppades jag inte på allt för mycket.

Men då till hela familjens förvåning så drog hon 1,13L/mil, vilket säger emot sitt talesätt "En riktig bil drar över 1,2L/mil!". Så nu kommer frågan. Hur ska jag få min bil att dra mer soppa? Trimma är ju utan tvekan de manligare alternativet, eller möjligtvis konstant hjulspinn. Men de har jag inte råd med.

Funderingarna går kring vad som skulle kunna vara nästa steg emot 300 hästars gränsen. Jag har en oborrad 289 där det första som ska göras är att porta lite och ett modernare tändsystem funderar jag på att skaffa (brytarlöst). Sen vet jag inte riktigt vart jag ska vända mig. Det sitter en Holley 600, Crane Cams motsvarighet till "HP" kammen, Hooker Headers, ny soppapump och starkare spole.

Har någon en bra idé på hur jag knäcker 300 gränsen men inte kliver över 1,5L/mil?

Hej, for ner till Barkarby i helgen och kollade bara för kul hur mycket hon drog. Med tanke på att för 2 år sen när farsan fortfarande ägde henne så kollade han en gång och hon hade dragit 1,5L/mil. Det tyckte jag var ganska mycket men ändå okej för en 43 år gammal bil. Jag har nu pulat ganska mycket med förgasaren för att få en bättre och billigare gång. Men med tanke på att hon är trimmad och bänkad till 275 häst en gång i tiden med de som sitter på så hoppades jag inte på allt för mycket.

Men då till hela familjens förvåning så drog hon 1,13L/mil, vilket säger emot sitt talesätt "En riktig bil drar över 1,2L/mil!". Så nu kommer frågan. Hur ska jag få min bil att dra mer soppa? Trimma är ju utan tvekan de manligare alternativet, eller möjligtvis konstant hjulspinn. Men de har jag inte råd med.

Funderingarna går kring vad som skulle kunna vara nästa steg emot 300 hästars gränsen. Jag har en oborrad 289 där det första som ska göras är att porta lite och ett modernare tändsystem funderar jag på att skaffa (brytarlöst). Sen vet jag inte riktigt vart jag ska vända mig. Det sitter en Holley 600, Crane Cams motsvarighet till "HP" kammen, Hooker Headers, ny soppapump och starkare spole.

Har någon en bra idé på hur jag knäcker 300 gränsen men inte kliver över 1,5L/mil?

Trimning vill jag inte ge mig in på men brytarlöst kan jag rekommendera den här.

http://www.lovenracing.com/fordelare-fo ... c-201.aspx

Skit i Pertronix. :thumbdown:

Men det är vad jag tycker. :D

Skulle du vilja ha Pertronix alla fall har jag ett komplett med Flamethrower+Ignitor med garanti kvar.

Micke

Jag har 2 olika axelklumpar, en ligger på 2,75 tror jag och den andra ligger en bit över 3. har inte riktig koll. De som är trevligt med den som sitter i nu är att den är lamellad :D

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...