Fastninja February 5, 2011 Report February 5, 2011 Jag har en gammal striping på huven av den tjocka, reflexliknande typen som jag vill ta bort samt striping på sidorna (rocker panels). Hur gör jag för att få bort den utan att riskera att skada lacken? Stripingen är rätt gammal så jag kan tänka mig att den sitter som f*n.Är värmepistol för att lösa upp limmet och någon typ av gummiskrapa den bästa kombon? Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 5, 2011 Report February 5, 2011 Hej.Skrapa inte, försök att värma och pilla med nagel, det kan ta lite tid menhar det börjat att lossa, har man bara kommit igång så brukar det gå lätt. Citera
Fastninja February 5, 2011 Author Report February 5, 2011 OK, inget skrapande. Värmepistol eller hårtork? Vad funkar bäst? Man vill ju inte riskera smälta fast stripingen heller Citera
jonthee February 5, 2011 Report February 5, 2011 Hej!Köp (eller om du har) en hink och fyll den med så varmt vatten det bara går, ös sedan vattnet över dekalen/erna och börja skrapa med naglarna, använd också diskmedel i hinken, repetera med varmt vatten då och då.Du lär garanterat inte skada något om du gör ovanstående. Citera
Fastninja February 7, 2011 Author Report February 7, 2011 Tack. Då börjar jag med det "mjuka" sättet och sparar värmepistolen till sist om det inte vill sig. Citera
Ronnie S February 8, 2011 Report February 8, 2011 Det finns även sliptrissor som är gjorda för att ta bort stripes med. Här är Biltemas variant: http://biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Polerverktyg/Stripesborttagare/Jag har inte provat själv, så jag vet inte hur resultatet blir. Jag kan dock tänka mig att det är ganska jobbigt att ta bort breda stripes med dessa sliptrissor, så jag skulle nog försöka med de andra metoderna först. Citera
awikst February 8, 2011 Report February 8, 2011 Det skall finnas en spray som tillverkas av 3M. Skall kolla själv för att ta bort gamla dekaler. Säljs tydligen av lackåterförsäljare.// Anders Citera
awikst February 8, 2011 Report February 8, 2011 Bra länk! Nu fick jag ju tummarna ur...Detta kan kanske vara någothttp://forum.saabklubben.nu/?ubb=showflat&Number=90911// Anders Citera
Peter M February 8, 2011 Report February 8, 2011 Hej! straipade av min bil för en månad sedan, använde värmepistol. bara man värmde "lagom" så lossade det utan problem.Peter Citera
Recommended Posts