Jump to content

Check Engine -89 GT


karloscar3

Recommended Posts

Har nyligen köpt en -89 GT som har stått utomhus i 4 år. Den har inte varit igång på den tiden heller. Har fått igång den och bytt olja, filter och generator.

Bilen går och låter bra, enda att anmärka på är att tempmätaren inte fungerar.

Igår var jag och besiktigade bilen (5 år sen senaste bes), bilen blev godkänd och gick fint. Efteråt tankade jag den (första tankningen på minst 4 år) och körde hem. Efter ett tag började "check engine" lysa till och från. Höll jag ett jämnt tempo i körningen var den släckt, men om jag släppte på gasen tändes den.

Nu går den inte helt rent på tomgång, har förmåga att gå ner låga varv så den stannar.

Någon klok som känner igen symptomen?

/Oscar

Link to comment
Share on other sites

Grattis till en trevlig men ofta underskattad modell!

Börja med det klassiska på dessa motorer;

Kolla MAF-mätaren (luftmassemätaren) och rengör försiktigt... Rengöringspray och tops alt. fin pensel brukar gå bra.

Tomgångsmotorn på spjällhuset brukar slagga igen efter ett antal år och kräver även den lite rengöring ibland.

TPS-sensorn (spjällägesgivaren) kan kan också ge fel värde till datorn på tomgång och då blir det knasigt och lampan tänds.

Det kan ju hända mycket på 4års stillestånd dessutom utomhus. Men eftersom den inte vill hålla sig vid liv på tomgång så bör det vara i den regionen.

Sen förutsätter vi att man gjort en basservice med det du nämner, glöm inte bränslefiltret mellan tank o bakaxel.

Prova vidare och håll oss uppdaterade!

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaret!

Har blinkat fram felkoderna, den visade följande:

63 TP Circuit below voltage

13 D.C. Motor did not follow dashpot

33 EGR-valve

Hur är det med EGR-ventilen, kan man plocka av den utan byta packning vid återmontering? Har köpt Chiltons mekbok och där stod att man skulle byta packning när man plockade av den. Kanske inget man köper på mekonomen direkt.

Ska i vilket fall som gå igenom de grjerna du tipsade om.

Är för övrigt väldigt nöjd med bilen, har alltid velat ha en Fox! Finns en del skönhetsfläckar, men är i stort sett förskonad från rost, underredet är helt rostfritt.

Köpte den som en chansning eftersom den inte gick att starta. Sen visade det sig att det bara var en bagatell att få igång den så då blev man taggad att få den fin. Bilen har bara gått 1200 svenska mil sen den kom till Sverige 2000. Ska lägga upp några bilder så småningom.

Ny stötfångare fram och nya dörrhandtag är beställda. Sen kanske nya strålkastare, LX-baklampor och avgas..

Men först ska motorlampan släckas!

/Oscar

Link to comment
Share on other sites

Låter härligt... finns ju lite procedurer att följa för att ställa in grundläget på spjäll och TPS givaren. Det ska vara en viss spänning (volt) över givaren när det är tomgångsläge. För mig målet är 0.98V - har alla papper på det där ute i garaget men det finner du snabbt på nätet. Detta är ganska viktigt att det är inom spannet annars fattar inte datorn att det är tomgång som gäller..

EGR-packningen kan du enkelt göra själv av packningsmaterial.

Vad har bilen för historia? Vanlig import eller flyttgods?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...