Jump to content

Trimma 302


Recommended Posts

Har en 70à med 302 motorn och skulle behöva lite tips hur man skrämer upp en sån(inte ens mormor blir skrämmd av V8 med 220 hästar eller vad det är orginal?)

Vet inte i vilket skick motorn är i men har bestämt att det ska trimmas i vinter och budgeten för vinten är 35000.

Frågan är får man nåt för pengarna eller ska man sattsa på nåt annat?

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Det är en bra budget men det går åt!

Oftast när man river en motor så går mycket av budgeten åt för att fräsha upp blocket.

Borrning,slipning,byta kolvar mm.mm

Jag skulle inte lägga en spänn på topplocken utan köpa nya Alu toppar är idag bästa alternativet.

I bästa fall så slipper du borra om blocket men jag skulle iallafall rekommendera det!

Det gör mycket att få nya kolvar med täta toleranser i cylindrarna.

Så där ryker ca 10.000 i arbeten.

Plana standard kolvar från TRW duger utmärkt (L-2482F)

Nya kompletta Alutoppar tex Edelbrock RPM så ryker 15.000 till

En kamaxel med matchande insug kostar ca 7000 så det bör räcka.

När du väljer kamaxel så välj en såkallad "Dualplane" insug så har du vacum kvar i motorn till bromsservon.

Ett populärt system är Edelbrock RPM som jag själv kört med.

Maskinen blir mycket pigg.

Köper du hela deras RPM consept så har du följande effektkurva på din 302'a

7121hp.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej! Jag har också funderat på att trimma vår 302'a. Läste i Mustang and Fords om hur man gör en "asphalt burning chevy eater" av sin ford.

Som föregående man sa, Edelbrock RPM conceptet verkar ju toppen. Vet inte riktigt hur mycket det skulle kosta... säkert en hel del.

Det finns ju också mindre kompressorer som "Paxton", "Eaton", "Vortech" mfl. Mycket enkel och snabb att montera. Vid ungefär 6 psi ska man kunna plocka minst 100 hk... och har man sedan 2st 4-portare och två Eaton kompressorer så... Tänk på att INTE överdriva trycket, då går motorn åt skogen..

Jag och min far tänkte experimentera med en turbo... samma princip ungefär.

Långa Headers är en anna sak som ökar hk. Men den riktiga hk-tjuven är FLÄKTEN! Den bästa fläkten som finns på marknaden idag är de el-/termostat-drivna. (jag förmodar att du redan har bytt din?) Det sägs att den motordrivna fläkten stjäl ungefär 5-6 hk. Vissa säger att drivlinan(kardanaxel, bakaxel mm) stjäl ca 15% av din totala motoreffekt. Om man dynotestar en bil vid bakhjulen, adderar 15% som får du din motoreffekt vid svänghjulet.

Många missar småsaker som en rostfri vattenpump, porta toppar mm. Rostklumpar inne i vattenpumpen blir ett hinder när vattnet ska fördi. Detta gäller även i toppar.

Och givetvis finns det förgasare till tusen. Men TÄNK på att större förgasare betyder inte alltid mer hk. För stora grejer blir helt enkelt för stort. En 600-650 cfm sägs passa bra till en vass 302.

Och när vi ändå snackar om bränsle, så går det att skaffa EFI (electronic fule injection). Då behöver du inte bekymra dig över förgasare.

Hoppas att något av ovanstående var till någon hjälp.

Lycka till och hoppas det blir ett riktigt monster :twisted: !!

VH Niklas Leijon

Link to comment
Share on other sites

Måste nog säga att jag håller med Per B, och annars är mitt råd att köpa en färdig motor. Det kostar alltid mer än man tror när man börjar riva en motor...

Och vad det gäller elfläcktar så 5-6 hk att spara, det kan man både ha å inte ha om man har en riktigt trimmad motor...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...