May 22, 201212 yr comment_115562 17 maj ankom jag äntligen till mitt nya stall i Sverige trött och mycket sliten. Min nya husse och matte har lovat mig mycket omsorg och kärlek men husse har även hotat med mycket vinkelslip och svets. Jag föddes i Dearborn USA en varm och solig vårdag vill jag tro i alla fall, då var jag en ung hingst med en frisk motor och en 3 växlad manuell låda, vit cabbe en fin mörkröd färg på utsidan och en mörkröd klädsel på insidan allt enligt mitt instansade nummer. Sen har jag blivit rätt sliten efter en hel del användning så nu är det dags för en del rehab.Förra ägaren skickade med en annan motor från en -68 musse, en 302:a enligt gjutnumret, och en manuell låda men jag ska få en automat har husse lovat, han kommer att visa lite bilder hur jag mår nu och förhoppningvis hur rehaben gårMed hälsningMusse Ändrade %s av %s (%s) är ju ett projekt
May 22, 201212 yr Author comment_115568 Slut på larvet, förra ägaren har börjat en renovering och skurit bort golvplåtarna och även börjat med att lossa inre tröskelbalken. Dörrarna sitter på plats men om jag öppnar högerdörr säckar givetvis hela bilen. Tröskelbalkarna, förstärkningarna framför golvet och golvplåtarna finns med (hittade kvittot inköpta hos Mustang unlimited 12 april 1987) men är skickade på svartkromatering för att få en bättre grundning. Ska man börja med förstärkningarna eller innertröskeln är tacksam för alla svar. Har börjat riva ner framskärmar och kofångare för att komma åt fästena att sätta snurran iSer inte så illa ut men plåten under ventilationsgallret är lite ankommet på vänstersidan (måste öppnas upp)batterihyllan är inget att hänga i julgran och ett hål utanför annars rätt skapligt framtill, huv, koffertlucka, dörrar verkar skapliga, skärmkanter bak måste bytas + plåt mellan bakskärm och "reservhjulsbalja". Plåt runt tanken är rostskadad och förmodligen till viss del tanken men har inte hunnit kolla så nog än, cab tyget är skrot och klädsel rätt sliten
May 30, 201212 yr Author comment_115880 Har lagt lite bilder i galleriet av inventeringen av lite rost, fritidsproblemen är lösta för en tid framöver- Tack än en gång Mikael för ditt stöd, bottenramen till jiggen är klar och nästa steg blir att ta bort bakaxeln för att kunna fixera karossen
May 30, 201212 yr comment_115886 Visst är det skönt o. slippa massa onödig fritid.Lägg gärna upp bilderna här eftersom arbetet fortskrider.Lättare o. hänga med då.
May 31, 201212 yr Author comment_115910 Jag får väl lägga upp fler bilder här senare just nu går det ju inte så mycket framåt utan mest att demontera och göra en jigg för att stabilisera. Ett par bilder har tillkommit i galleriet men jag får väl lära mig att lägga in dem här istället
June 3, 201212 yr Author comment_116056 Har inte hänt så mycket i helgen, efter sju sorger och åtta bedrövelser är äntligen bakaxeln borta (måste erkänna att en hel del fula ord kom när främre fjäderbensbultarna skulle bort, fick bultarna att gå runt men fick göra en avdragare av en tving för att pressa ut eländena) karossens stabilitet börjar förbättras, tur man har lite skrot hemma som äntligen kan komma till användning. Nu ska jag låna ett laserpass av en bekant och justera in de höjder som behövs för att få ett förhoppningsvis rakt chassi i höjdled. Sidled och diagonaler får komma senare. Ena sidan är fixerad i höjd och sidled andra sidan bara i höjdled.
June 26, 201212 yr Author comment_117096 Karossen är nu uppmätt med laser bredder och diagonaler så nu kan det komma vidare. Plåtarna har kommit från zinkano efter svartkromatering. Det är lite för många andra störande saker som kommer emellan midsommar, ungars 2or på besiktning och annat oviktigt men det kommer väl lite framåt i alla fall
July 1, 201212 yr Author comment_117392 Kände att jag ville komma lite framåt och inte bara mäta och förstöra, alltid nåt steg i rätt riktning känns det som:)
July 18, 201212 yr Author comment_118295 Vet ju inte om det är någon som är intresserad av rost men så här är mitt projekt just nu, tyvärr gick det även lite bakåt eftersom jag fick rådet av en erfaren mekare att ta bort jigg och allt och slänga i motor och låda, bakaxel och även alla stolar och baksäte och enbart belasta karossen på fram och bakaxel för att gardera mig för att springor mellan dörrar och skärmar förhoppningvis blir likadana som det blir vid körning( synd att man inte fick det tipset en aning tidigare) Ändrade %s av %s (%s) lite tillägg
July 18, 201212 yr comment_118303 Nej är inte intresserad av din rost.Men det är ändå kul att se vad du gör det ser ut att bli grundligt gjort alla fall. Lycka till o. fortsätt gärna slänga upp bilder på vad som händer.
July 20, 201212 yr Author comment_118375 För första gången kan jag öppna högerdörren utan att den säckar, känns väldigt bra (Tack Micke, roligt att få en kommentar, då kan jag fortsätta med galenskapen här ett tag till)
August 5, 201212 yr Author comment_119064 Äntligen är vänstersidans balk och torxbox borta( Nu hänger vänsterdörren en hel del när man öppnar).Otroligt vad rost kan ställa till med. Nu är det inte så många 2 mm plåtar som ska bytas. En är snart färdigtillverkad i alla fall. Nu är det en hel del att slipa rent och rostskydda innan det kan fortsätta framåt
August 7, 201212 yr Author comment_119119 Nej förmodligen en annan sort de här har inte samlat några nötter:lol:
August 14, 201212 yr Author comment_119311 Förberett för montering, vänster innertröskel på plats, kvar att mäta lite och svetsa dit boxen (är mycket stabilare igen)
August 14, 201212 yr comment_119312 Du gör ett fantastiskt jobb å det är kul att följa din tråd! Snart e all plåt fixad !
August 14, 201212 yr Author comment_119313 Tack, roligt att få en kommentar, nu känns det väldigt bra när man äntligen har lite stabilitet i karossen, bara resten kvar;)
August 14, 201212 yr comment_119316 Tack, roligt att få en kommentar, nu känns det väldigt bra när man äntligen har lite stabilitet i karossen, bara resten kvar;)Det kommer att gå jättebra!
August 15, 201212 yr Author comment_119365 Lite finjustering behövs av plåten i hjulhuset (yttre hjulhuset räknar jag med att byta hela). Golvplåten ska slipas lite på svetsarna.
August 19, 201212 yr Author comment_119581 Behövdes lite komplettering av förarsidans förstärkningslåda. Locket var sämre på vänstersidan så det fick bli ett nytt
August 24, 201212 yr Author comment_119792 Efter några dars jobb på annan ort har jag nu hämtat sitsresaren och förstärkningarna under, från Töreboda svets blästrade och grundmålade. Ska förberedas med svetsprimer innan montering
August 25, 201212 yr Author comment_119815 Vet inte Micke, är tidsoptimist men planen är ju att det ska vara färdigt till nästa sommar får se om det håller
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.