turbo57 May 22, 2012 Report May 22, 2012 (redigerad) 17 maj ankom jag äntligen till mitt nya stall i Sverige trött och mycket sliten. Min nya husse och matte har lovat mig mycket omsorg och kärlek men husse har även hotat med mycket vinkelslip och svets. Jag föddes i Dearborn USA en varm och solig vårdag vill jag tro i alla fall, då var jag en ung hingst med en frisk motor och en 3 växlad manuell låda, vit cabbe en fin mörkröd färg på utsidan och en mörkröd klädsel på insidan allt enligt mitt instansade nummer. Sen har jag blivit rätt sliten efter en hel del användning så nu är det dags för en del rehab.Förra ägaren skickade med en annan motor från en -68 musse, en 302:a enligt gjutnumret, och en manuell låda men jag ska få en automat har husse lovat, han kommer att visa lite bilder hur jag mår nu och förhoppningvis hur rehaben gårMed hälsningMusse Ändrade %s av %s (%s) är ju ett projekt Citera
turbo57 May 22, 2012 Author Report May 22, 2012 Slut på larvet, förra ägaren har börjat en renovering och skurit bort golvplåtarna och även börjat med att lossa inre tröskelbalken. Dörrarna sitter på plats men om jag öppnar högerdörr säckar givetvis hela bilen. Tröskelbalkarna, förstärkningarna framför golvet och golvplåtarna finns med (hittade kvittot inköpta hos Mustang unlimited 12 april 1987) men är skickade på svartkromatering för att få en bättre grundning. Ska man börja med förstärkningarna eller innertröskeln är tacksam för alla svar. Har börjat riva ner framskärmar och kofångare för att komma åt fästena att sätta snurran iSer inte så illa ut men plåten under ventilationsgallret är lite ankommet på vänstersidan (måste öppnas upp)batterihyllan är inget att hänga i julgran och ett hål utanför annars rätt skapligt framtill, huv, koffertlucka, dörrar verkar skapliga, skärmkanter bak måste bytas + plåt mellan bakskärm och "reservhjulsbalja". Plåt runt tanken är rostskadad och förmodligen till viss del tanken men har inte hunnit kolla så nog än, cab tyget är skrot och klädsel rätt sliten Citera
turbo57 May 30, 2012 Author Report May 30, 2012 Har lagt lite bilder i galleriet av inventeringen av lite rost, fritidsproblemen är lösta för en tid framöver- Tack än en gång Mikael för ditt stöd, bottenramen till jiggen är klar och nästa steg blir att ta bort bakaxeln för att kunna fixera karossen Citera
mhdin May 30, 2012 Report May 30, 2012 Visst är det skönt o. slippa massa onödig fritid.Lägg gärna upp bilderna här eftersom arbetet fortskrider.Lättare o. hänga med då. Citera
turbo57 May 31, 2012 Author Report May 31, 2012 Jag får väl lägga upp fler bilder här senare just nu går det ju inte så mycket framåt utan mest att demontera och göra en jigg för att stabilisera. Ett par bilder har tillkommit i galleriet men jag får väl lära mig att lägga in dem här istället Citera
turbo57 June 3, 2012 Author Report June 3, 2012 Har inte hänt så mycket i helgen, efter sju sorger och åtta bedrövelser är äntligen bakaxeln borta (måste erkänna att en hel del fula ord kom när främre fjäderbensbultarna skulle bort, fick bultarna att gå runt men fick göra en avdragare av en tving för att pressa ut eländena) karossens stabilitet börjar förbättras, tur man har lite skrot hemma som äntligen kan komma till användning. Nu ska jag låna ett laserpass av en bekant och justera in de höjder som behövs för att få ett förhoppningsvis rakt chassi i höjdled. Sidled och diagonaler får komma senare. Ena sidan är fixerad i höjd och sidled andra sidan bara i höjdled. Citera
turbo57 June 26, 2012 Author Report June 26, 2012 Karossen är nu uppmätt med laser bredder och diagonaler så nu kan det komma vidare. Plåtarna har kommit från zinkano efter svartkromatering. Det är lite för många andra störande saker som kommer emellan midsommar, ungars 2or på besiktning och annat oviktigt men det kommer väl lite framåt i alla fall Citera
turbo57 July 1, 2012 Author Report July 1, 2012 Kände att jag ville komma lite framåt och inte bara mäta och förstöra, alltid nåt steg i rätt riktning känns det som:) Citera
turbo57 July 18, 2012 Author Report July 18, 2012 (redigerad) Vet ju inte om det är någon som är intresserad av rost men så här är mitt projekt just nu, tyvärr gick det även lite bakåt eftersom jag fick rådet av en erfaren mekare att ta bort jigg och allt och slänga i motor och låda, bakaxel och även alla stolar och baksäte och enbart belasta karossen på fram och bakaxel för att gardera mig för att springor mellan dörrar och skärmar förhoppningvis blir likadana som det blir vid körning( synd att man inte fick det tipset en aning tidigare) Ändrade %s av %s (%s) lite tillägg Citera
mhdin July 18, 2012 Report July 18, 2012 Nej är inte intresserad av din rost.Men det är ändå kul att se vad du gör det ser ut att bli grundligt gjort alla fall. Lycka till o. fortsätt gärna slänga upp bilder på vad som händer. Citera
turbo57 July 20, 2012 Author Report July 20, 2012 För första gången kan jag öppna högerdörren utan att den säckar, känns väldigt bra (Tack Micke, roligt att få en kommentar, då kan jag fortsätta med galenskapen här ett tag till) Citera
turbo57 August 5, 2012 Author Report August 5, 2012 Äntligen är vänstersidans balk och torxbox borta( Nu hänger vänsterdörren en hel del när man öppnar).Otroligt vad rost kan ställa till med. Nu är det inte så många 2 mm plåtar som ska bytas. En är snart färdigtillverkad i alla fall. Nu är det en hel del att slipa rent och rostskydda innan det kan fortsätta framåt Citera
turbo57 August 7, 2012 Author Report August 7, 2012 Nej förmodligen en annan sort de här har inte samlat några nötter:lol: Citera
turbo57 August 14, 2012 Author Report August 14, 2012 Förberett för montering, vänster innertröskel på plats, kvar att mäta lite och svetsa dit boxen (är mycket stabilare igen) Citera
Anders Lindström August 14, 2012 Report August 14, 2012 Du gör ett fantastiskt jobb å det är kul att följa din tråd! Snart e all plåt fixad ! Citera
turbo57 August 14, 2012 Author Report August 14, 2012 Tack, roligt att få en kommentar, nu känns det väldigt bra när man äntligen har lite stabilitet i karossen, bara resten kvar;) Citera
Anders Lindström August 14, 2012 Report August 14, 2012 Tack, roligt att få en kommentar, nu känns det väldigt bra när man äntligen har lite stabilitet i karossen, bara resten kvar;)Det kommer att gå jättebra! Citera
turbo57 August 15, 2012 Author Report August 15, 2012 Lite finjustering behövs av plåten i hjulhuset (yttre hjulhuset räknar jag med att byta hela). Golvplåten ska slipas lite på svetsarna. Citera
turbo57 August 19, 2012 Author Report August 19, 2012 Behövdes lite komplettering av förarsidans förstärkningslåda. Locket var sämre på vänstersidan så det fick bli ett nytt Citera
turbo57 August 24, 2012 Author Report August 24, 2012 Efter några dars jobb på annan ort har jag nu hämtat sitsresaren och förstärkningarna under, från Töreboda svets blästrade och grundmålade. Ska förberedas med svetsprimer innan montering Citera
mhdin August 24, 2012 Report August 24, 2012 Det går undan rätt bra, blir den klar till nästa sommar. Citera
turbo57 August 25, 2012 Author Report August 25, 2012 Vet inte Micke, är tidsoptimist men planen är ju att det ska vara färdigt till nästa sommar får se om det håller Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.