1096 June 24, 2012 Report June 24, 2012 Ett exempel från verkligheten....En vettskrämd 5.0 HO sa upp sig för ett par veckor sedan... inte så konstigt i och för sig... Vi tar en bottendel från skroten - tippar 90 91 Mustang nånting... Letar även upp ett par GT40 toppar (Explorer ´96) och skruvar på. Hittar en Ford Racing B-303 kamaxel i hyllan - det blir ju fränt... Ett sett rullevippor med 1.7 utväxling var det nån som rekommenderade och det blir ju bra... Sen plockar man ihop det hela och ner i en i övrigt mycket välutrustad och potent Fox som gått inom Drifting i Usa och nu här i Svea... eller jag en liten stund iaf... Vi summerar ovanstående lite tydligare...En kamaxel i en Explorer lyfter inte särskillt mycket... .421"/.446" med standard 1.6 vippa. Nu väljer man en B-303 kam som lyfter .480"/.480" med 1.6 vippa men vi hade ju 1.7 så det blir istället .510"/.510". Alltså ganska mycket mer än vad topparna är vana att röra sig med... lägg där till att man nu väljer ett varvtal på ca 6000rpm under så pass långa stunder att jag nästan vill kalla det konstant... Vad händer då.... låter bilderna tala för sig självaDock skyller vi inte eller hänger någon, kan bara konstatera att det gick åt pipan pga av ett skolexempel hur man inte bör göra... Snåla aldrig på ventilfjädrar och kolla att ventilen har ordentligt med spelrum mot kolven. Den här motorn har märken i tre kolvar efter tallriken varav en "lite mer" om man så säger. Litet förtydligande kanske - motorn kommer ur en kundbil vilken kom från Usa i våras. Skulle vara ny fin motor renoverad och "fresh" som det skrevs... jaja 20 år tidigare kanske. Citera
FastMagnus June 24, 2012 Report June 24, 2012 Ett exempel från verkligheten....En vettskrämd 5.0 HO sa upp sig för ett par veckor sedan... inte så konstigt i och för sig... Vi tar en bottendel från skroten - tippar 90 91 Mustang nånting... Letar även upp ett par GT40 toppar (Explorer ´96) och skruvar på. Hittar en Ford Racing B-303 kamaxel i hyllan - det blir ju fränt... Ett sett rullevippor med 1.7 utväxling var det nån som rekommenderade och det blir ju bra... Sen plockar man ihop det hela och ner i en i övrigt mycket välutrustad och potent Fox som gått inom Drifting i Usa och nu här i Svea... eller jag en liten stund iaf... Vi summerar ovanstående lite tydligare...En kamaxel i en Explorer lyfter inte särskillt mycket... .421"/.446" med standard 1.6 vippa. Nu väljer man en B-303 kam som lyfter .480"/.480" med 1.6 vippa men vi hade ju 1.7 så det blir istället .510"/.510". Alltså ganska mycket mer än vad topparna är vana att röra sig med... lägg där till att man nu väljer ett varvtal på ca 6000rpm under så pass långa stunder att jag nästan vill kalla det konstant... Vad händer då.... låter bilderna tala för sig självaDock skyller vi inte eller hänger någon, kan bara konstatera att det gick åt pipan pga av ett skolexempel hur man inte bör göra... Snåla aldrig på ventilfjädrar och kolla att ventilen har ordentligt med spelrum mot kolven. Den här motorn har märken i tre kolvar efter tallriken varav en "lite mer" om man så säger. Hehehe Man måste våga tänja gränser ! Citera
ThomasFB July 5, 2012 Report July 5, 2012 Så här blir det i likadan maskin med 1.90 ventil, B303 kam och 1.6 vippor, tidigställd kam, preparerat block och ordentligt planade toppar. Det går nära, men nära gillas inte Citera
mrv8 July 17, 2012 Report July 17, 2012 En riktig krasch :-)Fina bilder men kanske inte så kul för plånboken.Men du verkar som du vänta på att det kunde bli på detta vis så gissar att du tar det med ro ;-)Lycka till med nästa motor.Med vänlig hälsning,MrV8 Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.