Jump to content

Recommended Posts

Hej nu har jag börjat få bra snurr på min 351 c 4v.efter att bytt kam insug förgasare och hedders nu undrar jag lite om rullvipor är det någon som har efarenhet om det .vad gör det för nytta? är det bara att skruva på eller?

Jag skaffade rullvippor första gången 1994 och sedan dess har jag aldrig kört nått annat.

Motorn upplevs mycket piggare och varvar mer lättsamt.

Jag har iochförsig samtidigt nästan alltid använt mekanisk kamaxel vilket bättrar på ännu mer.

351wtoppar.jpg

Klart att rekommendera!!

Men enbart rullvippor och en slö hydral kam är inte så märkbart.

Satsa på en rullkam samtidigt med rullvippor.

Det ska även matchas med rätt ventilfjädrar.

Du kan inte enbart sätta i rullvippor. Det är bortkastat.

Hela ventilsystemet måste vara anpassat.

hej igen, jag kör nu med en hydralkam med 302 grader total duration 224 vid 0,50 ca 530 i lyft är det för dåligt? jag tycker i och för sig att jag skulle vilja ha lite mer men vet inte hur långt man kan gå.

Det har egentligen inte så mycket med kamaxelns duration.

224 @050 är en mild street kam som man kör med orginalgrejer.

Lite olika beroende på fabrikat men brukar sällan varva mer än 5500-6000rpm

Det som jag menar är egentligen själva hydral lyftaren.

Man förlorar mycket effekt i själva lyftarens funktion.

Dels lyfter dom sämmre än mekaniska och på höga varv kan särskillt orginallyftare inte hålla upp trycket.

Nu finns det bra hydraliska rulllyftare som minskar denna förlust och funkar på högre varv.

Detta i kombination med rullvippor och rätt ventilfjädrar till kamaxeln gör att motorn blir riktigt pigg och rapp.

Tyvärr är utbudet dåligt till Clevland och där har du nog inget val att köra en vanlig kam som du redan har.

Det kanske finns rullkam hos någon tillverkare..... Jag har aldrig ägt en 351C så därför inte sökt.

En firma som gör det mesta är Iskendrian....Du kan ju fråga dom om du är nyfiken.

http://www.iskycams.com/

Hur som helst så kommer du inte märka så stor skillnad om du enbart monterar rullvippor.

Lite lättare känns det men rullvippor gör mest nytta på högre varvtal

Eftersom du har en 351C 4V så är din kam i tamaste laget.

4V är slöa på låga varv och trivs bättre på högre varv.

Du har säker redan märkt att det händer inte mycket under 3000rpm

En kam som drar mellan 2000-6000rpm är perfekt.

Men det är klart då måste man ju bygga om hela motorn och se över resten av drivlinan.

Beror ju lite på vad du har för ambitioner med din bil ??

hej igen, jag tackar för svaren jag får luska lite,nu kommer jag inte att titta in här på ett par dagar,men du får gärna tipsa om någon man kan spåna lite om detta, jag är väldigt intreserad av detta och tycker det skitskoj att skruva och pilla lite.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...