Jump to content

Mustang GT kompressor


alexGT

Recommended Posts

Ser mycket bra ut med nya färgen.

Svårt att få färgen att framstå bra på en bild.

Ang. stroker kit.

Ska du ha överladdning, håll dig då ifrån att stroka.

Detta pga. många i USA har bittert fått ångra sig då det inte håller.

Anledningen är att för stor del av kolven kommer utanför loppet i nedre vändläget.

Satsa hellre på smidd vev, riktiga stakar och smidda kolvar med tjock kolvtopp och riktigt bra kolvbult (bra material och tjocklek).

Också en del ARP bultar.

Gör du det rätt så kan du ladda mycket utan några problem.

Link to comment
Share on other sites

Ja jag har sett att du har överladdning.

Ladda inte för mycket innan det blir för dyrt...

Ja jag vet att det är smidda grejer i kitten

Först och främst, det är dyrt att renovera/uppgradera modular motorer.

Jag vet pga. jag har nyss gjort det och valt alla delar med omsorg.

Därför vill jag lägga ut varningens finger vad och vad man inte ska göra. Pga. det det kan bli en dyr smäll.

2005 och nyare med 3V är något billigare än 2003-2004 Cobra 4V.

Men tyvärr med stroker kit så tittar kolvarna ut för mycket i nedre vändläget...

Visst är det ballt att ha en 5.0 istället för en 4.6.

MEN DET MÅSTE HÅLLA.

Blocket du har original med rätt grejer och rätt utfört jobb kan hålla up till över 1000 rwp.

Kräver ARP bultar/pinnbultar i botten.

Håller du dig till 4.6 så håller även rotende delar om de är rätt valda.

De så kallade kitten vill inte ta dig dit, vad de än säger. Om du tror på dem så lever du bara på sparad tid.

Smidda vevaxlarna och vestakarna de har är helt ok, men kolvarna är inte det du vill ha vid överladdning.

Kolvar vill du ha med en tjock topp (minsta fel i bränsle / luft blandingen kan värma fort).

Dessutom är alla kit jag sett antingen med standard borr och nästa dimension .020 vanligvis rräcker det med 0.005 eller 0.010 för att få det riktigt bra.

Ok, det kanske kostar lite mer och beställa detta men väl valt.

Än så länge vet jag att riktiga "kolvar" endast kan special beställas.

Jag beställde med mitt kompressionsval och med mitt val av överdimension och det kostade ett plus på $200.00

Inte stor skillnad då kolvarna "endast" kostade $1300.00 och för mig $1500.00.

Nästa det du vill ha är att skydda kolvringarna från "tändningssmällen", första ringen ska sitta så långt ner som möjligt.

Ja jag vet i standard moterer så sitter de så långt uppe som möjligt, detta pga då blir det mindre oförbrända gaser.. mao. renare motor.

Sen måste kolvbulten hålla upp för det den ska göra också, de bästa är med tool material H13 och med rätt tjockt gods.

Ok, vad sen...

Kolvringar, i alla kit så levereras crome moly som toppring, bra för N/A (natural aspirated = sugmotor) funkar inte vid hög överladdning.

Det måste vara rostfria toppringar vid mycket överladdning.

Gör du det rätt så kan du en mycket trevlig bil utan problem, men som sagt med modular motorer så kostar det.

Sist och inte minst, få vevpartiet balanserat i Sverige, detta pga amerkanarna oftast inte vet vad precision är.

Läs gärna igenom min tråd om min 2003 Cobra innan fler kommentarer eller frägor ang. motor uppgradering.

Link to comment
Share on other sites

Komihåg också att när man ska borra / hona för att få perfekt runda lopp ska man ha stressplatta.

Mycket, mycket viktigt med aluminum block med mycket effekt.

Inte många motor renoverare i Sverige har det.

jag är nog ganska ensam som privat person att ha det.

Summa summarum ska man ha mycket effekt och motorn ska hålla då kostar det......

Link to comment
Share on other sites

Jag med, därför har jag gjort en lite "stor" grej av det.

Skicka ett mdelande till mig med ditt telefon nummer så ringer jag och förklarar mer.

Kan även ge dig kontakt med de rätta motorbyggarna som kan leverera rätt delar från USA.

Kolla gärna här http://www.modularfords.com/threads/74284-2003-2004-Cobra-Terminator-Table-of-Contents-(TToC)

Det är mest ang. Cobra 2003-04 men gäller de flesta modular.

Detta är inget forum för "bullxxit" utan mest tekniskt.

Kolla gärna engine build threads, BLK_03,build thread.

Bara så du vet Mofastas BOSS 5.0 thread slutade med trasig motor nästan direkt.

Problemet med BOSS 5.0 är att blocket inte har tillräcklig packningsyta mellan cylindrna.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Nu har det blivit dax att göra något åt bromsarna på bilen. Receptet blir lite speciellt kan man säga och säkrar jobb de mörka vinterdagarna.

14" skivor från gt500 blir det

Och oken enl bild

9b266ae9849f9638fd89a7dd82385b90.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Händer inte supermycket just nu, ställde av mussen idag så får se när skruvsuget kommer smygande.

Har iaf kollat så oken funkar med nya 14" skivorna och det ser lovande ut. Dock monteringen av oken som blir det intressanta.

c93f57a716472a0688ef171d3fbd54bb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Nu har vintern gått och lite motivation kommit tillbaka, har fortfarande inte besiktigat bilen men det kommer nog efter påsk. Blev en liten sväng till garaget idag i alla fall och lite blev gjort. Monterade nya bromsar från gt500 med keramiska belägg. Så blev det även ett bbk spjällhus cb0d243497a72f129368bc9d1467b971.jpg före

45774a50be16acb0d788fbfc0b13b5a2.jpg efter

968450acc1f7e5e9b1a7b7b9ce350ea5.jpg146cc4144e8da3e37124f509ce0a7d14.jpg

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...