Jump to content

Byte av servoolja Mustang -94


Jonatan

Recommended Posts

Tjenare! 
Gick och köpte mig en mustang 1994 här om dagen, riktigt trevlig och pigg bil!
Är dock lite fix på den, bland annat så ska jag byta servoolja då den är äckligt grå och bilen är tungstyrd, (åt ena hållet?)

Nu till min fråga, hur gör man för att byta oljan? 

Motorn i fråga är en 5 liters V8.

Med vänlig hälsning, Jonatan.

Link to comment
Share on other sites

Mycket enkelt.

Returslangen till styservo behållaren tar du dän, då rinner det mesta ur.

Skruva dit slangen igen efter att det runnit färdigt.

Fyll sedan på med ny styrservo ola.

Oljan du fylla på med är vanlig simpel ATF olja.

Link to comment
Share on other sites

Okej! Då ska jag ge mig på detta ikväll!

När vi ändå är på ämnet olja, någon som vet vad man ska ha dels för motorolja och även vilken olja man ska ha i automatlådan? 

Ha det gött!

 

Mvh Jonatan

Link to comment
Share on other sites

Okej, jag skall ge en lite mer sofistikerad anvisning för hur man verkligen byter servoolja.

 

1) Dra ut returslangen i botten av reservoaren. Töm reservoaren på gammal olja, PLUGGA pipen i botten

2) Anslut en större slang till returslangen och led den till en hink. Se till att denna skarven är stabil, det är bra tryck i returen.

3) Fyll på ny olja i reservoaren, och ha minst 5 liter i snabb beredskap.

4) Be en medhjälpare starta motorn samtidigt som returslangen går ner i en spann, samtidigt som du häller på ny olja i reservoaren. Skulle uppskatta att flödet på tomgång är ungefär 1 liter på 10 sekunder.

5) Gör fulla styrutslag. När det kommer ut fräsch olja stänger du av, återmonterar retur och kollar nivån.

Link to comment
Share on other sites

Motorolja: Motorcraft 5w30 halvsyntet är det som tillverkaren föreskriver, men det mesta som finns på macken funkar nog utmärkt.
Automatlådeolja: Dexron III, Mercon eller Mercon V (även simpel atf har en specifikation som skall uppfyllas)

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...

Bliv medlem i forum när jag läste denna inlägg . Jag har köpte den bil, servo är fortfarande trög .

TransmmaxZ är en dextron , s/n95  ska ha F-type. Har inte gjort en helservis för servo än. Men sug ut 1.5 liter av de befintliga (var lilaaktig färgat) och sätt i F-type. blir en skillnad men inte 100 . 

Just nu är verkstad fullt med material till hus renovering.  så lite senare på sommar ni for en update

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...