ViktorV July 5, 2016 Report July 5, 2016 Hej, Man har börjat få vänta på att kopplingen helt och fullt ska släppa på stackars bilen. Man kan säga såhär. Står man still med motorn igång och i neutral och trycker in kopplingen för att välja en växel tex 1:an vilket man oftast vill, så får man trycka riktigt hårt på växelspaken för att den ska gå i (gäller alla växlar inkl backen så det är inget syncro fel). Har man fått i en växel efter ett hårt tryck så kan man gå igenom alla hur lätt och fint som helst. Går man i neutral, släpper på kopplingen och börjar om igen så blir det svårt igen. Detta går att upprepa varje gång man stannar, varje dag. MEN! Om man däremot håller kopplingen nere i ca 5 sek så är det bara att lägga i växel UTAN PROBLEM. Först oroade jag mig för växellådan, växellådsoljan, kopplingen, och att tryckplattan blivit lös mm mm. Men nu känner jag att detta är nått som spökar med hydrauliken till kopplingen. Någon som har erfarenheter, tips eller tycker jag är ute och cyklar? Det som jag har sett folk skriver mycket om på nätet när de har problem med dessa växellådor och kopplingar är: Växellådsoljan är för tjock i kyla och kan bytas mot XT-11-QDC Spec: WSD -M2C200-C ''Motorcraft Dual Clutch Transmission Fluid'' TSB 11-03-18. Bultarna som håller tryckplattan vandrar ut och gör att det är svårt att få den att släppa lamellen SSM 21614. Jag är mest inne på att det är hydrauliken som inte vill riktigt och det finns en och annan ''Master cylinder'' som blivit dålig genom tiderna dessa bilarna funnits och en del personer verkar mena på att kopplingsslangen mellan master cylinder och växellådan är av sämre kvalité på dessa årsmodeller och gärna kladdar ihop sig själv av värmen från motorn och man har osis. Vad tror ni, tycker ni jag ska felsöka på nått mer sätt? Eller ska jag försöka få tag i ny slang och huvud cylinder samt byta koppling/bromsvätska så fort jag kan? Tack för att ni läste och ha en trevlig dag! Citera
lasse.carina July 6, 2016 Report July 6, 2016 Börja med att lufta kopplingen innan du går vidare 1 Citera
ViktorV July 9, 2016 Author Report July 9, 2016 On 2016-07-06 at 07:24, lasse.carina said: Börja med att lufta kopplingen innan du går vidare Tack för tipset men är inte dessa självluftande? Citera
Recommended Posts