Jump to content

Sjunkande varvtal...


jt_finnen

Recommended Posts

(redigerad)

Lustigt fenomen... Automat 4,6 -00 i parkeringsläge med motorn igång och håller den på 2000 varv, så börjar den efter en stund sjunka i varvtal ända ner till tomgångsvarv, och när jag då släpper gasen dör bilen??!

Har läst av felkoder = icke, regjort Maf, bytt TPS, verkar inte ha vacum läckage... alla spolar rätt nya, har precis lagt en order hos Jeg´s på 4 nya lambda i förhoppning om att det ska hjälpa.

 

Har väl tyckt att den alltid varit slö... och kanske har den varit så i alla 7 år jag ägt bilen, men började tänka på det igen när jag hade in den på automatlåderenovering och killen där höll med om att den kändes slö och även orolig gång vid ca 50km/h. Han trodde på TPS och det trodde även jag en kort stund tills det visade sig va lika med en ny.

Finns ju kilometervis med trådar på amerikanska forum och alla har då sina tips och teorier, och det som dyker upp många gånger är O2-sensorer..

 

Nån som haft liknande problem?

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Innan du byter något mer ska du först göra ett kompressionsprov på alla cylindrar.

Ännu hellre göra ett "leakdown" test. Det preciserar bättre var cylinderläckaget härör ifrån.

Nästa är att verkligen kontrollera om det är något vacuum läckage.

Är avgassystemet tilltäppt? Ibland händer det att katalysator faller delvis sönder och täpper delvis för.

Tror inte det är något med främre O2 sensorerna (bakre är endast en test att avgasreningen verkligen fungerar). Borde ge felkoder om de inte växlar runt lambda.

TPS är mer eller mindre check att veta när tomgångs logiken och WOT logik (vidöppet spjäll) ska gå in, Resten sköts från MAF.

Link to comment
Share on other sites

Huu vilket jobbigt fel. Såna fel är aldrig roliga.

Ger några tips till som du kanske redan kollat.

Insugs gummit inga sprickor i det?

Tomgångsmotorn har du märkt om den verkar fungera korrekt? hur uppför den sig med den bortkopplad?

Skriv gärna vad som var det egentliga felet när du hittar det till slut.

Ps. Vill du ha den lite piggare kolla vad du har för utväxling i bakaxeln. Gissar att den är lite som Crown Victoria ganska högar växlad och inte pigg på att sladda på 1 växel. Samt runt 1500 Rpm i 120 Kmh. Guld för komfortabel glidarbil men vill man sladda och leka lite behöver man växla om bakaxeln.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...