Jump to content

Recommended Posts

Klart överdrivet!

Det är bra många m3 luft som trycks in genom grill och från chassi så det är orimligt att en springa på 5cm skulle göra ett så kraftigt undertryck

Varför använder man då scoop överhuvudtaget?

Vinningen med att få ur varm luft och därmed in mer fräch kall luft ger istället mer effekt.

Jag trodde iden med cowl induktion var ett sätt att få IN frisk luft till motorn, den upphettade luften under huven styrs ut på annat sätt.

Föresten är det ingen rymdfärja vi bygger på utan gamla veteranbilar så skulle det inte funka till 99.999% så är det inte hela världen. Nej det är det inte, men man kan ju föra debatt angående ämnet, det kanske ger något till var och en. Inte behöver det vara hitech, var och en bygger sin bil efter smak och tycke. Det skulle ha varit givande att diskutera funktionen och dela på erfarenheter. Bl.a har vi jobbat mycket med problem kring detta på en AC Cobra replika, men detta hör väl inte hit

Vi får väll se i sommar om min kletiga historia funkar! ;)

• 3 weeks later...

Jag har sett att det har diskuterats en del om just "cowl induktion" så jag tog mig an uppgiften att ta reda på lite mer.

Ryktet är att just Cowl Ind. är lite bättre än en standard "plan" motorhuv just för att den ätr öppen "där bak". När man kör så förs en hel del luft över huven och mot framrutan. Där vil den tydligen inte bli och tar första bästa väg förbi/över eller åt sidan. Men Cowl Induction fungerar så att öppningen (om vi nu kallar det för så) tillåter den kalla luften att ta den vägen istället, och ju kallare luft, ju bättre förbrännig och aningen mer kraft. Det rör sig inte om flera hästar, utan bara en bättre förbränning i motorn. Jag är ingen höjdare att rita på datorn men bilden är tänkt så som jag har förklarat.

Jag har sett att det har diskuterats en del om just "cowl induktion" så jag tog mig an uppgiften att ta reda på lite mer.

Ryktet är att just Cowl Ind. är lite bättre än en standard "plan" motorhuv just för att den ätr öppen "där bak". När man kör så förs en hel del luft över huven och mot framrutan. Där vil den tydligen inte bli och tar första bästa väg förbi/över eller åt sidan. Men Cowl Induction fungerar så att öppningen (om vi nu kallar det för så) tillåter den kalla luften att ta den vägen istället, och ju kallare luft, ju bättre förbrännig och aningen mer kraft. Det rör sig inte om flera hästar, utan bara en bättre förbränning i motorn. Jag är ingen höjdare att rita på datorn men bilden är tänkt så som jag har förklarat.

Iden med cowl induction är just att utnyttja det övertryck som bildas framför vindrutan vid körning. Detta övertryck vill man ha att mata motorn med. Detta aerodynamiska fenomen används också till att mata luft in i kupén via fläkten. På vissa standardkarosser ( bl.a. äldre BMW 300) medför också detta fenomen att vidrutetorkarna lyfter från rutan i höga hastigheter (200+). Man kan dock påverka luftströmmarna med små ändringar i fronten.

Det är helt fel att påstå att luft sugs ut genom ett rätt designat cowl induction scoop. Om detta sker är det totalt fel design på hela paketet.

Dessutom är cowl induction inte lika effektivt som vissa andra luftintag.

Iden med cowl induction är just att utnyttja det övertryck som bildas framför vindrutan vid körning. Detta övertryck vill man ha att mata motorn med. Detta aerodynamiska fenomen används också till att mata luft in i kupén via fläkten. På vissa standardkarosser ( bl.a. äldre BMW 300) medför också detta fenomen att vidrutetorkarna lyfter från rutan i höga hastigheter (200+). Man kan dock påverka luftströmmarna med små ändringar i fronten.

Det är helt fel att påstå att luft sugs ut genom ett rätt designat cowl induction scoop.Om detta sker är det totalt fel design på hela paketet.

Dessutom är cowl induction inte lika effektivt som vissa andra luftintag.

Ja, precis vad jag försökte säga... fast med andra ord... typ. Och visst finns det bättre "forsced air ind." metoder som RAM AIR och allt vad det heter...

• 2 weeks later...

Hej!!

När jag var i Las Vegas i påskas så var jag på Mustang Depot och kollade. Där stod den svarta mussen i deras garage och höll på att byggas ihop. På håll är den ganska tuff, men när man kommer närmare ser man att lister och lyktsargar, växelspak, inredning och ALLT är fixat med. Det är kolfiber-imitation och rostfritt blandat med svart färg och spackel. Den skulle köras på trailer till träffarna när den var klar, sade ägaren. Vet ej om det berodde på avstånden i USA eller körbarheten, men visst är det resan som är minst halva grejen med Mustanghobbyn?

Gott Nytt År på er allihop!!

/ Markus Blohm, CMC 217