Jump to content

Recommended Posts

Hei Lars

Vet hva som står i orginale papper från Ford, men kom i håg at brosjyrer/ manualer i mange tilfeller ble laget FØR aktuell produktion. Dette er ikke noe nytt, ej heller at orginal informasjon inneholder fel.

Emnet W code 427 i Mustang har varit debaterad MANGE gånger på websidene i USA. Mange har sagt at dom VET AV en. Så langt har INGEN dykt opp! Konstigt va?

Som tidligere skrivet har ej heller K.Marti hittad någån i sine papper.

Det som kan diskuteras er om Ford bygde någån førseriebil (Mustang) med 427. Det er trolig for dom skulle jo ha en godkjent avgasrening på motorene FØR produktionen startade.

En av orsakene til at det inte blev produserad nån 427 Mustang kan va at Ford blev drabbad av streik tidlig i produksjonsåret, og at 427 motoren blev sett på som lite alderdomlig i konstuktionen + at det var en dyr motor.

Den sista info jag har i emnet er at det har dykt opp en bil i Tyskland som nu er gjenstand for nærmere undersøkelse. Om det er en førseriebil eller en bil som det felaktig er satt en 427 i, vet jag ej.

For den som vil lese lite mere om detta kan søka på webben.

Med besta Mustanghilsen

John Bakke

Norge

Det där med 427 "myten" läste jag också om i Mustang Monthly för något år sedan.

Väldigt tveksamt om Ford överhuvudtaget monterade in en 427 i en Mustang på fabrik.

Cougar fick dock! :(

Vad jag förstog så var 427 svindyr som option.

Många tog nog en 390 och köpte Ford's eget "bolt on high performance" Toppar,insug och kamkitt så vips hade man en dräpare för en billigare peng

Kollade snabbt på nätet och hittade följande.

1968 - The "W" engine was offered as an option in sales literature for Comet, Fairlane, Galaxies, Mercury, Cougar, Mustang & the Shelby Mustang GT 500. The W code 427 was the standard engine in the 1968 Mercury Cougar GT/E. In mid year, the W code was replaced in production by the 428 CJ. No other examples of this engine actually being installed have been found.

This engine, the infamous 427, was featured as an option on many cars such as the Shelby Mustangs in 1967 and 1968, but no examples have been located from the factory. The engine was dealer installed.

Historia nu för det är många i efterhand som pressat ner en 427'a

Jag undrar varför 427 var dyr att producera? Det måste väl har varit att det var ett litet antal som gjordes. Att SOHC:en var dyr , det förstår man med dom topparna osv.

Stig

Jag undrar varför 427 var dyr att producera? Det måste väl har varit att det var ett litet antal som gjordes. Att SOHC:en var dyr , det förstår man med dom topparna osv.

Stig

Nån gång i tiden har jag bara läst det någonstans.

För 15år sen när jag var Big Block freak plöjde jag massa böcker om det.

427 sidoiler och den vanligare 427 var betydligt dyrare att producera.

Bland annat så är blocket gjutet i en speciellt hög Nickel legering som gjorde att man kunde göra cylindrarna extremt tunna.

427 går max borra 030'' pågrund av detta.

Finns säkert massa annat men det kan "Big Block" grabbarna här! ;)

Bara komponenterna i 427 är av en bättre sort än övriga FE-serie

Stakarna är smidda,smidd vev, Insug är speciellt etc.etc

Läst någonstans att Ford gjord minus på alla 427 dom någonsin gjort.

Kanske bara en myt för att göra Ford's bästa motor ännu mer exotisk

Extra kul nu är att dom nyproduceras helt i Aluminium av Shelby American. Men inget för en svensson som mig tyvärr. :(

Ahaaa! Intressant forum!!

Förklaring över varför koderna kanske är med i böckerna

In 1968, the 427 "option" was listed in the showroom literature but that

was created before the actual cars were produced. By the time

production began the decision was made not to offer the 427 as a

factory option. However certain dealers were capable of making the

swap if a customer requested it (our guess is that none did) before

taking delivery. Paperwork documentation would be required before the

club would accept this as part of the car's history. Also, it was not

uncommon for owners who blew their engines to replace them with

427s. In either case, such cars were not "factory equipped". Most of

what you've heard is a rumor based on wishful thinking.

Best Regards,

Rick Kopec

National Director, SAAC"

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...