Jump to content

Mustang 2017


Kalle Ohlsson

Recommended Posts

Hej

 

Köpte en Mustang vid Modins i Uppsala som hade gått 4 mil (alltså ny) efter ett år var det dags för första service. Kostnad 4300:- Jag ifrågasatte priset och fick till svar att det var ju lackkontroll på bilen. När jag hämtade bilen hade de inte ens tvättat den

Nu var det dags för service igen samma uppgifter som förra gången kostnad 5700:- vilket jag avböjde Är det rimligt med dessa ockerpriser för en service? Vad de gör är väl oljebyte och filter

 

//Kalle

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker nog inte att drygt 4000 är orimligt med tanke på oljemängd. Billigt jämfört med en Volvo, sedan är det ju ett protokoll som följs med en herrans massa punkter faktiskt. Blev förvånad hur mycket det var när jag fick protokollet.

Sedan förlängs även assistansen ett år vid varje service.

Kan nog vara bra att serva bilen för 5- åriga garantin också.

 

Link to comment
Share on other sites

Såhär står det i serviceboken jag beställde från Ford. Serva på auktoriserad firma som helst inom rätt intervaller så är det lugnt. Jag skulle serva min -16 nyligen. Min lokala Ford handlare skulle ha 5600:- för enbart filter o olja. Ford handlaren som ligger 7 mil bort skulle ha 3400:-. Kan skilja rätt mkt mellan Ford handlarna också. 

20190521_121756.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Nej det är inte ett krav men för assistans är det ett krav. Assistans går ju alltid att köpa för 300-400:- om året om man tycker det är bättre.

Sedan blir det mycket kinkigare med garantier om ngn annan servat för det ska visas dokument att man följt Fords anvisningar till punkt och pricka samt endast använt original Ford delar.

Däremot ska man självklart höra på flera Ford verkstäder om man har den möjligheten, det kan skilja 2-3000:-

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Assistans ingår även om du ex servar på Meca/ Mekonomen.

Sedan behöver du inte använda org delar. Att Ford rek att du skall göra det är för deras förtjänst. 

Men det är som upp till var o en att bestämma. Annars är det ju bara för dig att beställa hem grejerna från Ford och låta din lokala bilmek göra det. 😉

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Varje gång jag servar får jag ett dokument som bevis på att assistans ingår ett år till, den ingår endast ett år i taget.

Sedan om Meca ger dig samma sak genom egen försorg har jag ingen aning om, så kan det vara.

Sist jag läste garantivillkoren för den utökade garantin på 5 år gällde dokumenterad Service enligt Fords anvisningar på valfritt ställe som använder Ford original delar.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Så här såg det ut senast inklusive certifikat för assistans. Den digitala serviceboken uppdateras också så att tex appen i telefonen vet när service ska göras.

 

D64D0CCE-2CED-4130-9C14-AC9DB27DE074.jpeg

F11D13A0-ACA1-42F6-A852-9F9150FAC865.jpeg

86653816-21DB-4CAD-B744-EBBB39D471D6.jpeg

893DDE3C-D445-4E2E-9DC7-FDB550A58E05.jpeg

014B3415-D3FD-47AC-9F69-6445105FEBC0.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hutlöst och meningslöst. Köpte Fordgodkänd olja på nätet, 8 liter för 1000 spänn. Min duktiga mekaniker bytte den för 500. Assistans köper jag för 400 om året... Har haft en 2011 tidigare som aldrig varit ett fel på. Varken garantifel eller annat. Inget avdrag när man byter eller säljer, så varför lägga 5-8000 på Fordservice?!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...