Vettekiller August 26, 2019 Report August 26, 2019 Är mitt kylsystem "reverse cooling"? motorn är en SVT cobra DOHC från 98. Citera
Tbird August 26, 2019 Report August 26, 2019 Du kan läsa om det här. https://www.americanmuscle.com/tech-article-cooling-system.html Citera
Vettekiller August 26, 2019 Author Report August 26, 2019 25 minuter sedan, Tbird said: Du kan läsa om det här. https://www.americanmuscle.com/tech-article-cooling-system.html Japp, har läst det där men det förklarar inte om DOHC från 98 har omvänt flöde. Jag misstänker att det är så eftersom termostaten sitter nere vid underkant av cylindrarna. Jag håller på att stoppa motorn i en äldre Ford och vill veta om jag kan använda gamla kylaren mm. Citera
Tbird August 26, 2019 Report August 26, 2019 Mja, så ska du inte tänka. https://lmr.com/products/0304-cobra-coolant-hose-guide Skickar denna länk för 2003 Cobra. Det man gjort är att få snabbare uppvärmning av motorn genom att ha en bypass rutt för vattnet. När motorn är kall så går inget vatten genom kylaren, utan tar bypass rutten. Men för att svara på din fråga specifikt så går vattnet denna väg när motorn är varm och termostat helt öppen. Från kylare nedre anslutning till block. Genom block till toppar. Från toppar till Bypass röret. Från Bypass röret till övre anslutning kylare. Man kan också förenkla detta system en del. Citera
Vettekiller August 26, 2019 Author Report August 26, 2019 Det var den här texten som gjorde mig osäker på vilket håll kylvattnet cirkulerar. http://www.mre-books.com/sa82/sa82_12.html Citera
Vettekiller August 26, 2019 Author Report August 26, 2019 (redigerad) 1 timme sedan, Tbird said: Mja, så ska du inte tänka. https://lmr.com/products/0304-cobra-coolant-hose-guide Skickar denna länk för 2003 Cobra. Det man gjort är att få snabbare uppvärmning av motorn genom att ha en bypass rutt för vattnet. När motorn är kall så går inget vatten genom kylaren, utan tar bypass rutten. Men för att svara på din fråga specifikt så går vattnet denna väg när motorn är varm och termostat helt öppen. Från kylare nedre anslutning till block. Genom block till toppar. Från toppar till Bypass röret. Från Bypass röret till övre anslutning kylare. Man kan också förenkla detta system en del. Men tack för att du svarade och du har säkert rätt. Jag hade hoppats slippa bypass-röret. Håller på att skohorna in den i en gammal bullford (46:a) och där sitter det en kylare till gamla sidåttan som har två inlopp både uppe och nere. Hade ju varit snyggt att kunna dra slangar från övre inloppen rakt ner till varje topp utan bypass. dessutom är oljekylaren+filtret i vägen för framvagnsbalken, så jag kollar på att flytta termostathus och filter en bit bort från blocket och då ville jag veta hur vattnet flödar. Ändrade %s av %s (%s) Citera
Tbird August 27, 2019 Report August 27, 2019 Det finns många sätt att göra för att slippa bypass röret. sök på 2003 mustang cobra simplified cooling system. Jag håller på att göra en liten egen variant på detta för min Lincoln MkVIII. I princip ta bort bypass slangarna som går mellan bypass röret - termostat - nedre kylarslang. Flytta termostat i nytt eftermarknadshus till inlopp övre på kylare. Kräver då att en del hål borras i termostat för att få visst flöde av vatten då termostat är stängd. https://www.svtperformance.com/threads/coolant-crossover-delete-questions.1057040/ https://www.svtperformance.com/threads/cooling-system-re-configuration.1008239/ Citera
Vettekiller August 27, 2019 Author Report August 27, 2019 1 timme sedan, Tbird said: Det finns många sätt att göra för att slippa bypass röret. sök på 2003 mustang cobra simplified cooling system. Jag håller på att göra en liten egen variant på detta för min Lincoln MkVIII. I princip ta bort bypass slangarna som går mellan bypass röret - termostat - nedre kylarslang. Flytta termostat i nytt eftermarknadshus till inlopp övre på kylare. Kräver då att en del hål borras i termostat för att få visst flöde av vatten då termostat är stängd. https://www.svtperformance.com/threads/coolant-crossover-delete-questions.1057040/ https://www.svtperformance.com/threads/cooling-system-re-configuration.1008239/ Kanoners, tack för info Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.