Janne Holm CMC1740 February 2, 2005 Report February 2, 2005 Jag har letat i Hayes efter åtdragningsmoment för toppar, insug m.m.men ej hittat några. Så jag drog dem efter "sunt förnuft" 3ggr med högsta moment på 9.5 Nm på topparna samt 6.0 Nm på insuget.Jag har hört någonstans att det finns ett samband med bultstorleken ochåtdragningsmomentet. Råkar det vara så att någon på forumet kanbekräfta detta eller är jag ut och cyklar? Citera
Gäst February 2, 2005 Report February 2, 2005 Nu har du en decimal fel på momentet.Vilken maskin har du?Exempelvist en 302 där ska topparna dras upp till 97Nm (72lbsft)En 351W=135NmDet stämmer delvis att du kan dra en bult efter dimension.Men du ska inte göra detta på motorer.Gå efter vad som står i böckerna.Drar du exempelvist för hårt så kan packningar deformeras och då funkar det inte.Om jag snabbt tar det med bultdimensioner och moment så måste du titta på bultskallen.UNC Bultar märker hållfasthetsklassen med "streck" Ser du 3st streck så betyder detta Grade 5 eller motsvarande Metriska skruvas så står det 8.8Första siffran betyder brottgräns=800N/mm2Andra siffran betyder sträckgräns=0.8x800=640N/mm2Har dom fler streck än 3 så kan det antingen vara 10.9 eller 12.9 som regel.En 8.8 M12 bult kan momentdras med 81Nm i ett vanligt skruvförband10.9 dras med 114NmAlltså dragmomentet beror på material och syfte.Det är mer komplicerat än så eftersom det finns fler faktorer men det struntar vi i nu: Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 2, 2005 Report February 2, 2005 Hej.Detta står i min HAYNES bok. :wink: Citera
Janne Holm CMC1740 February 2, 2005 Author Report February 2, 2005 Tack för svaren jag kan inte begripa varför jag inte hittat tabellerna i min haynesbokmen tack Lars nu har jag dem.Slarvigt av mig med decimalkommat 10Nm = 1kg/mDet är föresten en 302a så jag kom ganska rätt ändå pä topparnai alla fall. Insuget kanske blev något hårt men gjort är gjort.PS (jag hoppas du fick mina uppgifter med mailen Lars) Citera
Recommended Posts