Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Jag behöver hjälp med att bestycka min Holley 650 som sitter på en

borrad 390. Har fått veta att primärmunstyckena skall vara 70 och

sekundär 80. Stämmer det? (Vad är enheten förresten?)

Ska försöka låna ihop några munstycken för att prova mig fram och

måste då veta inom vilket intervall man ska hålla sig till.

Titta på chocke huset vad den har för nummer troligen något i still med

0-4777-1 till 0-4777-5

sedan tittar du i den här länken vad du ska bestycka din förgasare med

för att den ska vara orginal bestyckad.

http://www.holley.com/HiOctn/ProdLine/CarbList.pdf

Lycka till med inställningen av förgasaren, bestycka den inte för rikligt bara så det blir 2 svarta skaft ur rören som en del gillar när dom trycker fullt brukar inte ge max effekt då.

Tänk även på att ha rätt power valve i och att den är tätt och inte läcker.

Mvh

MrV8

Ps. Holley låda med munstycken är inte så dyr sen är det bara att prova till motorn ger max då har du hella registret med munstycken.

Hej Mats!

Nej jag har inte bytt förgasare, hade bara fått för mig att det var en 650.

Ska kolla munstyckena i morron, (minns du vilken storlek dom hade?)

Problemet är att motorn får för mycket soppa. Får väl låna ihop några

munstycken och prova mig fram.

mrv8!

Det finns en kod som ser ut så här: "LIST 4779" och under det

"001". Motsvarar det 0-4779-1? I så fall är det en 750, och Mats borde

ju veta som har ägt bilen för mig. Då skall mustyckena tydligen vara 70 resp. 80.

Tack för svaren!

Mvh

Ja 4779 är en 750.

Har en själv en till en V8 jag har i garaget (funderar på en båt till den saknar bara en marin topp till den har den ena) Jag var ut och titta på den förgasaren och där står det

LIST 4779-2 och ett annat nummer något i still med 0877 under men på din stod det inte -1 efter 4779 utan under det?

Finns ju en som heter bara LIST 0-4779 den har munstyckena primär 75 sekundär 76 och 8,5" power valve

Ja vågar inte säga till hundra procent att det är en -1 förgasar just nu men 1 2 osv står för vilken bestyckning den har från fabrik.

Vad sitter det för munstycken i den nu?

Har den gått fet hela tiden eller har den börjat göra det på sissta tiden?

Hur är det med chocken går den ur som den ska?

Mvh

MrV8

mrv8!

Jag fick tillbaka min reparerade varvräknare igår så jag har koncentrerat

mig på den. Och i helgen blir det fint väder så då blir det en hel del crousing.

Får vänta tills senare för att trimma gasaren. Har lånat ihop en massa

munstycken som skall testas. Har bett en bekant som har bilverkstad att

hjälpa mig någon kväll till veckan.

Den har nog gått fet hela tiden men jag har försökt att skruva i den själv

och jag är ingen motorexpert och definitivt ingen förgasarexpert så jag

har nog ställt till det själv.

Choke finns ingen, står öppen hela tiden vilket gör den lite besvärlig kall.

Ska montera manuell choke.

Mvh

Okej

Intressant om den är lite grinig när den är kall så går den ju inte katastrof fett på primärsidan i alla fall.

Prova att dra ner ett steg i taget på sekundärsidan och se hur den beter sig. Blir den piggare är du på rätt väg, är ju inte helt ovanligt att dom är bestyckade lite för fett på sekundärsidan.

Koppla gärna loss staget till sekundärsidan och kör runt lite på primärportarna och kontrolera färgen på stiften. Är dom mörka kan du ju prova att dra ner lite på primärsidan också.

Det jag fundera på ifall den blivit konstig på sissta tiden var att Power valven kanske gått sönder och flödar lite därav att den börjat gå fett.

Men har den gjort det hella tiden så är det nog inte så.

Rapportera vidare

mvh

MrV8

Tjena!

Testar munstycken nästa vecka. Att kolla stiften är inget man gör snabbt.

Det tar en halv dag att byta stift p.g.a. att det är så trångt i motorrummet. 390-motor.

Måste dock ha allt klart till nästa helg när det bär av till västerås. 67 mil enkel väg. (Bensinpriset).

Tack för synpunkterna. Återkommer nästa vecka.

M.v.h.

Väntar med späning på fortsätningen!

En till liten fråga har du vacum mättare?

I så fall rapportera gärna vad du har för värden på den vid tomgång och i lite olika körning fullt lugn och lite sånt.

Sen innan du börjar skruva på förgasaren kontrolera även tändningen så den står rätt innan du mätter vacumet.

Var och skruva lite på en båt idag där han hade problem med att den stannar vid bryggkörning, där var problemet förutom att han vill att den ska gå ännu snabbare*ler* att han hade en power valve eller som det heter på svenska tillskotsventil som slog till för tidigt så den sura ner sig vid kryp körning då han hade mellan 2-4 i vacum och ventillen slog till vid 6,5 igen höjdare. Men han ska köpa lite olika ventiler nu så ska jag hjälpa honom vidare fick upp den 2 knop till i alla fall efter ändrad tändning så nu gör den 52knop ska prova att bestycka om den oxå kanske går att pressa ur lite till :D

Hoppa det går bra för dig med skruvandet! Holley är trevliga förgasare utan en massa mystiska funktioner som kan vara svår begripa sig på så du fixar nog det!

Väntar på fortsätningen

Mvh

MrV8

mrv8!

Fortsättningen får jag berätta i Västerås (om du skall dit). Har fått tid hos

en av norra norrlands bästa V8-experter i morgon (senare i dag) så det

blir spännande att se vad han kan göra.

Vilket är ditt CMC-nummer?

M.v.h.

Hej igen!

Berätta gärna vad han gjorde när den är klar alltid kul att höra vad som var problemet. Och vad du kommer att köra med för bestyckning när allt är klart. Du gör ialla fall helt rätt som ställer in den innan åkturen!

La till mitt CMC nummer nu. Är ny medlem så jag finns inte med i medlemsmatrikeln, fick mitt medlemsnummer härom dagen.

Är inte helt klart om jag ska åka till Västerås ännu men om jag åker ditt ska jag titta efter dig! Är du där alla tre dagarna ?

Ifall jag åker upp blir det fredag eller lördag.

Mvh

MrV8

Hej!

Vi åker på fredag morgon, kruisar på fredag kväll, står i Mustangfållan

under lördagen.

Ser med spänning fram emot ikväll då jag får motorn genomgången.

M.v.h.

Får härmed avlägga rapport om vad som gjordes med min motor.

Först vill jag säga: Vilken trollkar killen är, jag har fått en ny bil!!!

Han började med att lyssna lite på motorn på tomgång och sa: låter inte

riktigt bra, mummel mummel, måste kolla mummel. Sedan gick han

bakom bilen och LUKTADE på avgaserna: för mycket co2, mummel,

mummel, får för mycket soppa. (det var lite svårt att höra allt han sa

till sig själv). Sen tog han av luftrenaren, tog tag i slangen till

vakumklockan och mummlade: ser bakvänt ut, hur är detta gjort?

Han skruvade ut flottörhuset på primärsidan, skruvade ur munstycket

och kollade. 72, vi sänker till 70 så får vi se, vi får testa lite. Packningen

tyckte han såg torr ut: kan få tjyvluft, vi fettar in.

Så skruvade han tillbaka allting, kollade vakumklockan, den funkade,

sa att vakumet var kopplat baklänges??? så att förtändningen låg på hela

tiden vilket gjorde att motorn inte tände rätt och därmed drog för mycket

bensin. Vakunslangen skulle va kopplad till en nippel i förgasaren för att

få ett vakum bara när man trampade i ordentligt. (verkar logiskt). Den

nippeln fanns inte i min gasare (den är inte borrad). Tyckte att jag skulle

köpa en ny förgasare. Denna behövde renoveras. Han skulle kunna sälja

min gasare till en kille som körde veteranracing. Skulle få ganska bra

betalt, ungefär vad en ny skulle kosta. (verkar det vettigt?).

Därefter kopplade han bort vakumslangen, ställde in tändningen på

gehör, eller på känn, luktade igen och sa: åk ut och testa.

Mototrn gick mycket, mycket jämnare, mycket mindre vibrationer och

fick ett mycket bättre ljud. OCH ETT MYCKET BÄTTRE DRAG, säkert 50

häster extra. EN HELT NY BIL.

Han sa också att detta säkert skulle sänka förbrukningen en halv liter/mil.

Passar bra nu när det bär iväg till Västerås.

M.v.h.

Glömde bifoga en bild jag tog hos honom. En nätt liten V8:a på 50 cc.

Hemmabygge, skulle sitta i en radiostyrd båt.

Riktigt kul att höra att det ordna sig!

Duktig kille du hittat!

Ja återigen var det för mycket soppa inte helt ovanligt på dessa förgasare!

Har varit och meckat med båten igen idag har fått slut på eländet att den sura ner sig på tomgång plugga tillskåtsventilen helt så nu stannar den inte vid parkering i hamn.

Tyvärr kunde vi bara ta en test sväng med den innan soppan var slut han sa att han skulle tanka i ett par fat till imorgon så vi kunde provköra med andra munstycken i och se om den går att få ännu snabbare *ler*

Men vi får väll se det är ju en 8 meters båt på i alla fall 2ton om inte mer?

Börjar kännas som det blir jobbigt att pressa upp den i mer är 52 knop nu har vi 90 och 92 i munstycken i den, men den är hårt trimad.

Låter så biligt eller hur! Jag sa räker det inte , men han vill försöka nå den magiska 60 knops gränsen säger han.

Jaja kul är det att skuva på en sådan motor men vi får väll se vad det blir här mer eller mindre soppa? eller lagom? ska titta på stiften imorgon efter som den vart sur hela tiden inan var det svårt att få en bra bild av hur den gick fett tunt eller lagom, troligen inte långt ifrån lagom. Faktum är att han har lite start svårigheter nu kall trots dom stora munstyckena! Tomgång så bra man kan begära med en kam på 304 grader.

Hoppas resan går bra för dig till Västerås!

Den lär nog dra betydligt mindre bensin nu! inte ovanligt att man kan skruva ner en fett stäld V8 så den tar 0,5-1 liter mindre per mil.

Hur mycket drog den innan?

Mvh

MrV8

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...