mrv8 July 25, 2005 Report July 25, 2005 Jag blir inte klok på detta. Det står i manualen att i en så ny bil som 96 att man ska ha bromsvätska av klass DOT3 och när man läser låter det som man inte ska hälla i med högre klassning. Hur är det?Vill inte hälla i något tokigt så ABS och allt ruttnar inifrån.Fick en flaska Valvoline 5.1 syntetik som en USA säljare sa det här ska du ha i, ska jag våga hälla i det?Står på den att den upfyller DOT3 och 4 och 5.1 men det är klart borde ju uppfylla dom lägre kraven, och det behöver ju inte vara samma som att bilen tål den, eller?Vill gärna höra era synpunkter och vad ni haft i som har fungerat eller vad ni hade i som inte fungerade.MvhMrV8 Citera
David_gävle July 29, 2005 Report July 29, 2005 Dot 5,1 har en speciell blandning som gör den mer känslig. Om man har 5,1 i bilen från fabrik ska man aldrig gå ner till en lägre dot tal.Om man går neråt till dot 4 från dot 5,1 så skadas packningarna i systemet.Men dom är så att man kan gå uppåt i klasserna. Har själv hällt i dot 5,1 i en 95 ford med abs, tycker att det borde passa din bil också. Citera
mrv8 July 30, 2005 Author Report July 30, 2005 Hej David_gävle cmc 404Tack för ditt svar!Jag har hört lite mummel om den här DOT 5.1 vätskan och alltid blivit avråd tidigare. Och hört kommentaren att det är endas för tävlingsbilar.Men det kanske är just för det här att man inte kan gå tillbaka som gör att folk avrått mig?Men DOT 4 är det okej att hälla i? har fortfarande inte hittat en DOT 3 vätska. Tror jag stannar på DOT 4 i så fall och sen kanske någon vill ha en DOT 5.1 flaska kan bytta ifall någon har en DOT 4 och vill ha en flaska 5.1 1liter.Dock vill jag i så fall ha något av märke typ Penzoil, Valvoline m.m självklart inte för gammal och oöppnad.MvhMrV8 Citera
Recommended Posts