Gäst May 8, 2006 Report May 8, 2006 ABS-lampan började lysa under körning - lite då och då. Stannade och stängde av motorn och startade igen (som instruktionsboken säger att man skall göra). I borjan funkade det. Sedan har den tänts oftare och oftare. Nu lyser den hela tiden.I Haynes-rep.bok s står det inte så mycket om ABS.Har någon varit ute för detta? Vad göra? Citera
David_gävle May 8, 2006 Report May 8, 2006 Kolla om det är glappt i hjulen, om det är ett hjullager som glappar så blir det fel avstånd till kransen. Kolla även så att givarna ser hela ut och om det är sprickor på kransarna.Kolla även bromsvätskenivån Citera
Gäst May 11, 2006 Report May 11, 2006 Tack för tipsen - har inte hunnit kolla ännu. Måste man arbeta "Kransarna" - vågar man fråga var de sitter? Bromsoljan är ok - om ej på max . och borde inte bromslampan lysa också då? Citera
grufman May 11, 2006 Report May 11, 2006 kransarna brukar sitta ute innanför bromsskivorna.. det kan variera lite Citera
David_gävle May 12, 2006 Report May 12, 2006 Ett bra tips är att följa kablarna som finns i hjulhusen dom leder ner till kransarna Citera
Gäst May 12, 2006 Report May 12, 2006 "Börja med att följa kablarna..." och se där......hade inte en av kablarna (hö bak) trillat ur sitt fäste - hängde så den skavde mot fälgens insida - så den var i princip av. Nu hade jag inte grejor med mig för reparation - men detta var nog felet.Ska väl gå att reparera kabeln - och "spara" ca 900 som den enligt Ford kostar..... Tack för alla tipsen.... Citera
David_gävle May 13, 2006 Report May 13, 2006 Det är en stor chansning det, jag skulle byta ut givaren. Har du otur så kommer du få fel resistans i kabel och abs lampan fortsätter att lysa.Men pröva kan man ju göra se hur det går. Citera
Recommended Posts