Jump to content

Recommended Posts

Är i färd att bli av med oskulden och köpa min första Mustang. Har letat ett tag och nu hittat en 1967 Convertible i USA.

Är det någon som har erfarenhet av att köpa från andra sidan Atlanten och vill dela med sig av detta vore jag enormt tacksam! Vad är det viktigaste jag ska jag tänka på? Jag har mer detaljer om bilen om någon är intresserad av att hjälpa en rookie på traven... Tackar på förhand!

Jag har precis köpt bil i USA själv.

Det allra viktigaste är att du ser till att bilen har en "Title", dvs amerikarnas variant av registreringsbevis. Det är en värdehandling och ska föjla med bilen vid köp. Utan den kan du nämligen inte få ut bilen ur landet/registrera in den i Sverige!

Du måste även ha "Bill of sale" (köpekontrakt), där fullständiga uppgifter ska finnas om säljaren, samt hur mycket du betalade för bilen.

Förutom det är det ju självklarheter som att vara säker på att bilen finns i verkligheten och är i det skick som beskrivs. Sedan måste du hitta ett säkert betalningssätt.

Själv åkte jag över Atlanten och kollade på bilen, sen förde jag över pengarna till killens konto när jag visste att allt var i sin ordning. Men det är kanske inte ett alternativ för alla.

Tackar för det snabba svaret! Åka över själv är naturligtvis det bästa, men tiden medger det nog inte. Vad blev totalkostnaden för själva införseln (frakt, skatter etc.)?

Det beror på vart i USA du köper ifrån?

Är det från Kalifornien så har jag ett par tips på pålitliga svenska frilansare som letar/besiktigar bilar åt svenskar.

Nordtrafiks sida brukar stämma ganska bra som en överslagsberäkning. Kryssade du i "Veteranbil, äldre än 30 år"?

För drygt två år sedan köpte jag min -68 HT från USA. Jag känner en kille i USA (i Oregon, långt bort från Michigan tyvärr) som åkte och tittade på bilen åt mig, så jag visste att skicket var som utlovat. Dollarkursen var då ungefär 7,25 vilket ju påverkar hur dyr frakt och allt blir, men för min del blev frakt (lastbil från Oregon till Californien, sedan container till Göteborg) och avgifter nästan 30000 kr (inklusive registreringsbesiktning och skrotningspremie).