Jump to content

Recommended Posts

när jag ska köra iväg på 1:ans växel ifrån stillastående så känns det som att det typ hugger i kopplingen, o det luktar brända lameller? nån som vet va detta fenomen kan bero på?

JAG SLIRAR EJ PÅ KOPPLINGEN NÄR DETTA HÄNDER!!

Hur beter det sig om du startar på tvåan isället, hugger den då?

När jag köpte min 67` så högg kopplingen nåt grymt, men gick fint på tvåan att starta. Slirade även vid max gaspådrag och vid tuffare växling låste det inte alls. Detta berodde på en duktigt varmkörd lamell med rejäla härdfläckar både i tryckplatta och svänghjul. Luktade givetvis inte gott den heller.

Svarvade svänghjulet och dit med ny lamell och tryckplatta av solfjädertyp och det går nu klockrent. Har man härdfläckar så har jag fått för mig att lamellen nyper och slirar om man tänker slowmotion och Du får ett rejält skak som följd, minskar med ökat startvarv eller högre högre växel (mer mothåll).

På min GT 93´bytte jag också när motorn var ur och den hade också härdfläckar på hjulet men tryckplattan hade klarat sig, lamellen var slut också iochförsig. Men den högg inte.

Vad som slår mig direkt när jag läser Din text är att nåt har gått varmt efter att ha slirat ett tag. Antingen för liten koppling till det vrid Du har i motorn (S/C?) eller av annar orsak. Olja brukar ju göra allt för att hugga men låter osannolikt på så pass ny bil.

Bara lite tankar och idéer från mig.... :?

Hur beter det sig om du startar på tvåan isället, hugger den då?

När jag köpte min 67` så högg kopplingen nåt grymt, men gick fint på tvåan att starta. Slirade även vid max gaspådrag och vid tuffare växling låste det inte alls. Detta berodde på en duktigt varmkörd lamell med rejäla härdfläckar både i tryckplatta och svänghjul. Luktade givetvis inte gott den heller.

Svarvade svänghjulet och dit med ny lamell och tryckplatta av solfjädertyp och det går nu klockrent. Har man härdfläckar så har jag fått för mig att lamellen nyper och slirar om man tänker slowmotion och Du får ett rejält skak som följd, minskar med ökat startvarv eller högre högre växel (mer mothåll).

På min GT 93´bytte jag också när motorn var ur och den hade också härdfläckar på hjulet men tryckplattan hade klarat sig, lamellen var slut också iochförsig. Men den högg inte.

Vad som slår mig direkt när jag läser Din text är att nåt har gått varmt efter att ha slirat ett tag. Antingen för liten koppling till det vrid Du har i motorn (S/C?) eller av annar orsak. Olja brukar ju göra allt för att hugga men låter osannolikt på så pass ny bil.

Bara lite tankar och idéer från mig.... :?

Okej, ja det där me att det skakar/hugger när man kör iväg på lågt varvtal o på 1:ans växel stämmer till 100% är så jävla irriterande :evil: Har inte försökt att starta på 2:ans växel, men jag tycker det börjar avta lite med tiden som har gått sen det hände, eller så är det bara inbillingar att det har blivit bättre, men kan man se annars om det finns några härd fläckar utan att ta bort växellådan o hur ser det ut när det har blivit härd fläckar på sväng hjul o tryckplattan?

Jo ibland önskar man att man hade ögon som en snigel... ;)

Så här ser det iaf ut på en duktigt uppvärmd 302" och en annan 302" (5.0HO).

302" hjulet kunde jag svarva av så det blev nästan perfekt igen medans 5.0 hjulet var fullt med sprickor så jag valde att ta hem ett nytt...

Tror inte det finns mycket möjlighet att kolla hur det ser ut utan att ta väck lådan - kanske finns någon som har nåt bra knep.

okej tack så mkt för informationen, hade tänkt o riva bort växellådan i vinter o se om det är nått som har blivit skadat, o isf byta ut det :? men man får hoppas att det inte har blivit så allvarligt :D