December 28, 200717 yr comment_46973 Sitter och väljer options på fords hemsida inför vårt mustangköp. Har dock lite huvudbry med bakaxelval. Det finns ett val som heter "3.55 Limited slip Axle Ratio" (går att välja med manuell låda). Har denna axeln en annan utväxling mot std axeln, eller är den bara diffad?När vi var över i staterna senast hade vi en Mustang som hyrbil. Dock bara V6:an med automat. När man körde i ca 90 km/h så låg vavtalet på ca. 1600rpm. Är det samma varvtal när man har manuell?/Daniel
December 28, 200717 yr comment_46977 Sitter och väljer options på fords hemsida inför vårt mustangköp. Har dock lite huvudbry med bakaxelval. Det finns ett val som heter "3.55 Limited slip Axle Ratio" (går att välja med manuell låda). Har denna axeln en annan utväxling mot std axeln, eller är den bara diffad?När vi var över i staterna senast hade vi en Mustang som hyrbil. Dock bara V6:an med automat. När man körde i ca 90 km/h så låg vavtalet på ca. 1600rpm. Är det samma varvtal när man har manuell?/DanielTror numera att både manuella och automat har 3.33 som orginal. Välj absolut 3.55 annars blir den slö Jag åker automat och har bytt till 3.73 och hade jag vetat vad jag vet idag så hade jag gått på 4.10 istället. 5:an är ju en väldigt tilltagen överväxel, jag tror inte du kommer lida av 3.55. Manuella 05-07 Mustanger har ju 3.55 idag så det är ju bara att pröva någon sådan eller någon här vet ju hur många rpm det blir vid olika hastigheter.
December 29, 200717 yr comment_47004 Om jag förstår det hela rätt så får man en bättre acceleration från stillastående med t ex 4.10. Hur påverkas då accelerationen vid omkörningar - blir den "slöare" i dom intervallerna? Klarar antispinn systemet av utväxling 4.10? Vad är nackdelarna med att byta från std utväxling till 4.10? // Håkan
December 29, 200717 yr Author comment_47006 Om jag förstår det hela rätt så får man en bättre acceleration från stillastående med t ex 4.10. Hur påverkas då accelerationen vid omkörningar - blir den "slöare" i dom intervallerna? Klarar antispinn systemet av utväxling 4.10? Vad är nackdelarna med att byta från std utväxling till 4.10? // HåkanFunderade på vad som händer med hastighetsmätaren när man ändrar utväxlingen i efterhand. Sitter givaren i bakaxeln borde det inte vara några problem, men sitter den t.ex. i lådan kommer den antagligen att visa fel??/Daniel
December 29, 200717 yr comment_47021 Om jag förstår det hela rätt så får man en bättre acceleration från stillastående med t ex 4.10. Hur påverkas då accelerationen vid omkörningar - blir den "slöare" i dom intervallerna? Klarar antispinn systemet av utväxling 4.10? Vad är nackdelarna med att byta från std utväxling till 4.10? // HåkanFunderade på vad som händer med hastighetsmätaren när man ändrar utväxlingen i efterhand. Sitter givaren i bakaxeln borde det inte vara några problem, men sitter den t.ex. i lådan kommer den antagligen att visa fel??/Daniel[/quote:22nhksrn]Kom förbi med bilen så programmerar vi om den så att den fattar att det sitter en ny utväxling. Det görs medan du väntar.
December 29, 200717 yr comment_47063 Skaffa en GPS (som varnar för fartkamror) och du kan skita i allt vad din hastighetsmätare visar. Rättvisande och STORA siffror. DEn bästa investering jag gjort. kan flyttas mellan "leksaken" och jobbbilen. Uppdateras via nätet - gratis.
December 30, 200717 yr comment_47102 Om jag förstår det hela rätt så får man en bättre acceleration från stillastående med t ex 4.10. Hur påverkas då accelerationen vid omkörningar - blir den "slöare" i dom intervallerna? Klarar antispinn systemet av utväxling 4.10? Vad är nackdelarna med att byta från std utväxling till 4.10? // HåkanFunderade på vad som händer med hastighetsmätaren när man ändrar utväxlingen i efterhand. Sitter givaren i bakaxeln borde det inte vara några problem, men sitter den t.ex. i lådan kommer den antagligen att visa fel??/Daniel[/quote:slqetwp9]Du måste ju ändå köpa CAI + tuner så då kan du också ändra till den utväxlingen du använder så hastighetsmätaren visar rätt. Vet inte vad du menar med om antispinn klarar av 4.10, men klart är att den får jobba mer eftersom den spinner lättare. Nackdelen skulle väl vara det att du måste köpa nya, bredare och bättre däck för att inte spinna så mycket.