Jump to content

Featured Replies

comment_48333

Väldigt enkelt:

När du svänger med bilen så vill karrossen luta utåt i kurvan. Krängningshämmar motverkar det och gör att karrossen är mer parallell med marken - de flesta nya bilar har det både fram och bak.

Rent praktiskt sett består det av ett metallrör som går från höger till vänster sida på bilen och som är anslutet, normalt sett, i de undre bärarmarna i framvagnen.

När bilen åker rakt fram har bärarmarna samma "vinkel", men när man svänger är ytterhjulet upptrykt och innerhjulet fjädrar ner. Eftersom det sitter ett metallrör ihopskruvat mellan dessa bärarmar så motverkar det dessa "vinkelskillnader".

okej, en bild säger mer än 1000 ord

http://www.hyundai.co.in/tucson/images/engineering/48-(FRONT-SUSPENSION).jpg

Gula röret är krängningshämmaren

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...