September 14, 200816 yr comment_60999 Hej! Undrar om någon ändrat utväxling i bakaxeln. Har en GT -06a med autlåda. Vem gör det ? Vad kostar det? Hur mycket mer varvar den?
September 15, 200816 yr comment_61013 Jag har bytt till 3.73 och det skiljer ca 250 rpm per växel, vet inte exakt dock. Hade jag bytt idag så hade jag bytt till 4.10, 5:an på våra bilar är ju så enormt "överväxlad" så 500 rpm till kan jag stå ut med. Jag kör dock inte året runt och inte heller såvärst många långkörningar. Utväxlingar kostar från ca 200$. Bytet gjorde jag hos Norrorts Bil & Vanservice i Kalhäll, kostade dyrt men blev bra. Totalt gick det på ca 10000:- och då köpte jag Ford Racing utväxling i Sverige för 3500:- (dyrare dollar på den tiden).Nåväl, vill man ha bättre prestanda så är utväxlingsbyte det absolut bästa för dom pengarna !!Lycka till !
September 15, 200816 yr comment_61026 Någon som har ändrat utväxling med aut. låda?Är också trimsugen till rimliga pengar..
September 15, 200816 yr comment_61028 Någon som har ändrat utväxling med aut. låda?Är också trimsugen till rimliga pengar..Ja ! läs annonsen ovan // Micke.
September 15, 200816 yr comment_61029 Läsningen gick nog liiiiiiite snabbt där och blev lurad av 5:an... Antar att 5:an är den elektr överväxeln...?
September 15, 200816 yr comment_61034 Läsningen gick nog liiiiiiite snabbt där och blev lurad av 5:an... Antar att 5:an är den elektr överväxeln...?Japp, stämmer bra det !!
September 15, 200816 yr Author comment_61039 Tack!Har gissat att det är det mest prisvärda. Tror inte på de som hävdar att mappning + filter ger 40-50 hk. Bilen ska ut till R-tune nästa vecka och då får vi se hur många hästar den ger.
September 15, 200816 yr comment_61040 Bilen ska ut till R-tune nästa vecka och då får vi se hur många hästar den ger.Kul ! Har varit hos R-tune med en kompis Mustang för en bromsning. Den hade underdrivepulleys, JBA axleback, Steeda filter och chip och gav 279 RWHP. Dessutom så är Anders en f.d jobbarkompis och redan på den tiden krashade han Corvetter ! Jag tänkte nog åka till honom nästa säsong och få min bil optimerad. Fast säg inget till honom Återkom gärna med hur det gick och hur han lyckas med en automatväxlad !
September 15, 200816 yr Author comment_61048 Vad är underdrive...?Vår bil har Flowmaster axleback och KN filter. De har kommit till för utseende och ljudets skull. Hoppas Anders kan hitta 15-20 hästar och få en lite rappare låda.
September 15, 200816 yr comment_61049 Det här lät intressant, någon som vill förklara närmare vad man gör med växellådan, vad man vinner också vidare..
September 15, 200816 yr Author comment_61050 Har jag fattat rätt så höjer de trycket i lådan. Nu är den bra "seg".
September 15, 200816 yr comment_61051 Ok, hur är det med slitage etc? vad är dom dimensionerade att klara av, men vill ju inte bli stående i nått gathörn med en rykande musse
September 15, 200816 yr Author comment_61054 Vet inte men det känns som de har bra koll på R-tune. Vet någon något annat så säg gärna det.
September 15, 200816 yr comment_61055 Har jag fattat rätt så höjer de trycket i lådan. Nu är den bra "seg".Ja, riktig hur det går till vet jag inte, kanske någon tekniskt bevandrad person kan bidra. Tidigare hade jag Diablosports Predator med Steeda tunes och där fanns en tune som "optimerade" växlingarna vid fullgas, man fick nästan whiplash skador när den växlade ! Dessutom kändes det som knutkorsen skulle gå sönder vilken sekund som helst Underdrive pulleys är en mindre remskiva så generator, vattenpump osv snurrar lite långsammre och därmed tar lite mindre kraft från motorn. Sägs göra ca 10 RWHP.
September 16, 200816 yr comment_61116 Jag kör med Diablosports Predator och 93 oktans tune med firm shift.visst växlar den brutalt...men jag gillar det .Remskivan på vattenpumpen är större än org. på Steedas under drive pullys.// Micke.