Stene January 29, 2009 Report January 29, 2009 Går det slänga på ventilkåpor från en gammal 302:a? Om man kollar på tex jegs så gör dom skillnad på 302 EFI och 289, 302, 351W som verkar vara samma... Vad skiljer? Citera
Lars Oscarsson cmc383 January 30, 2009 Report January 30, 2009 Köp de som är höga och gjorda för höglyft om dubytt till andra vippor och kam, 351W är högre somoriginal och brukar användas på 289,302 om mantrixat lite under kåporna. Citera
1096 January 30, 2009 Report January 30, 2009 Håller med ovanstående... Men en anledning till varför man skiljer på EFI o övriga kan också vara att på en EFImotor får man helt enkelt inte dit hur höga eller breda kåpor som helst... På vissa 5.0or ligger insuget så tajt mot kåporna så det är nära kris redan med standardgrejer, högersidan har du ju spjällhus, vajrar och grejer... På 94-95 Mustang är det väldigt tajt då man tog insuget från T-birden för att få plats under locket... Har man plats uppåt åtgärdas ju detta lätt med en spacer mellan insugsdelarna... övre och undre på en EFI alltså... Men kör Du med förgasare på en 5.0 så bör det ju inte vara några problem... förutom med rullvippor som sagt och sånt fuffens... Citera
Stene January 30, 2009 Author Report January 30, 2009 ok... kanske bäst att köra på det som är avsett för 5.0:an då kanske så blir det inga konstigheter... Kom över att par vanliga 302 kåpor billigt men... Ingen som vet om ett explorer insug kan ställa till det? Eller hade du John kanske ett cobra insug över? Det var jag som hade problem med tändningen i min 5,0 konverterade -67:a i höstas om du minns... Hann aldrig riktigt tacka för hjälpen då min användare slutade funka... Citera
1096 January 30, 2009 Report January 30, 2009 Eller hade du John kanske ett cobra insug över?Just det... är ju du ju.. tyckte jag kände igen signaturen... Jo jag har ju ett GT40 i botten... samma som Explorer GT40...över detta som sugmotor Cobra 93 GT40 och det är väl också ganska lika Explorern...vid tryckmatat är det ju Kennebells egna krökar... Men jag vet det var tajt mot kåporna med bägge setupen så har en 4mm aluminiumspacer med kompressorn och en 3/8 fiber vid det vanliga insuget.. annars tog det i överallt... MEN - trickflowtopparna ska vara lite högre än ett par standardtoppar så möjligt det beror på detta...På bilden ser det kanske inte så jättetajt ut men tar jag bort 3/8 spacern där så lägger sig kompressorn på ventilkåpan... Med GT40 överdel är det hyfsat gott om plats dock. Syns även hur kåporna är lite platta på toppen, dessa har dock frigång för rullvipporna som sitter under... Citera
bj0rne February 7, 2009 Report February 7, 2009 Jag har en 5.0 -88 i min 66'a (med orginal A-kods insug o förgasare) och har testat med lite olika kåpor.Eftersom jag vill att det se lite "gammalt" ut så valde jag ett par gamla orginalkåpor från en 65'a och upptäckte att dessa går att använda om man tar bort oljefällorna i dom. Det är standardvippor (plåt???) i min motor och det var dessa som tog i oljefällorna.Jag har inte kört något med bilen ännu, endast startat ett par gånger så det kan ju tänkas att jag får problem med vevhusventilationen eftersom oljefällorna nu saknas, får väl se till sommaren./Björn Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.