Jump to content

Mr Fox

Medlemmar
  • Inlägg

    90
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

  • Days Won

    4

Mr Fox last won the day on 31 mars 2022

Mr Fox had the most liked content!

1 Följare

Medlemsinformation

  • Stad
    Stockholm
  • Yrke
    IT
  • Intressen
    Bilar, Båtar

Senaste Profilbesöken

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Mr Fox's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

10

Omdömespoäng

  1. Yes, det blev en godkänd besiktning av bakbromsarna! Då har man lärt sig något nytt och fått nya roliga verktyg på kuppen! Carpe Diem!
  2. En en intressant sak hände mig när jag skulle besiktiga bilen senast och det var att jag fick ett nedslag på bakbromsarna, de tog inte tillräckligt bra. Jaha tänkte jag och åkte hem och funderade hur jag skulle tackla detta. Troligen berodde det på att jag hade lossat trummorna för ett par veckor sedan för att kika runt lite. Tillslut beslöt jag mig för att lära mig mer om bakbromsar via de vanliga källorna, dvs YouTube, forumet och verkstadsmanualen. Efter lite pluggande så tog jag mig till modet och lossade på bultarna och påbörjade felsökandet. Jag har alltid haft stor respekt för bromsar, med all rätt, de ska bara fungera och rädda liv. Efter lite felsökande så hittade jag felet, det var på vänster bakhjul som "självjusteraren" inte fungerade som de skulle och trumman satt för löst. Jag testade lite olika lösningar för fixa problemet men tillslut var det bara att lossa på fjädrarna (den vita och den röda) och ominstallera de tillhörande delarna så löste sig problemet (som var att delarna inte spände upp självjusteraren ordentligt). Se filmklipp nummer 2 så ser ni vad som var problemet och hur man fixar problemet. Nu tog bromsarna mycket bättre. Tillbaka till inspektionen för granskning. Några bilder från arbetet med bakbromsarna finns längre ner: Jag hittade tre riktigt bra klipp på YouTube som går igenom det mesta rörande bakbromsar och Foxbodys, se nedan:
  3. Nu är alla bitarna på plats inför uppgraderingen nu i sommar! Jag ser fram emot projektet! Det lär bli både utmanande, lärorikt och spännande! Carpe Diem!
  4. Hej! Din bil ser riktigt fin ut! Jo, sist var det ett vakuum problem som åtgärdades. Just nu går den fint. Jag ska bygga en rökmaskin och testa den senare för att se om det finns några läckor.
  5. Under förra helgen började min Mustang att igen visa sitt temperament med en sämre tomgång som följd.... Suck! Allt som andra tidigare sagt att så fort man börjar skruva igen på sin mustang så ändrar man förutsättningarna för en god tomgång stämmer.... Den har snurrat på under 2 år utan större problem så nu var det dags igen... Nåväl, vi börjar med att kolla timingen. Den var ok, spot on på markeringen. Ok då går vi vidare med att kolla "TPS, Throttle Position Sensor"" & "idle set screw". Hmm, den var lite hög värdet som jag mätte upp, 1.02, det borde ligga på runt 0.96-0.98. Drog ut kontakten på IACn och lyssnade på tomgången och tittade på varvtalet, den låg på ca 850 & det lät ok. Därefter justerade jag ner värdet på TPSn till 0.98. Efter detta stängde jag av motorn och pluggade in IACn igen och startade motorn och lät den gå utan lampor, fläkt mm. TPSn höll sig kvar runt 0.98. Efter 2 minuter så stängde jag av motorn för att sedan starta den igen fast med "allt" på, radio, fläkt, lampor, mm. Efter ca 2 minuter så märkte jag att tomgången blev betydligt bättre. Därefter stängde jag av motorn. Efter en liten stund så tog jag en provtur och bilen gick bra igen på låga varv och utan lufttörst och hackningar. Den kändes pigg i accelerationen igen och gick helt enkelt mycket bättre. Jag tog lite inspiration av följande video som rör ämnet. Det tog inte lång tid den här gången att få ordning på tomgången igen. Vi får se hur länge det håller i sig... ;=)
  6. Tack för de goda råden, som vanligt! Jo jag inser att det är komplicerat och utmanande... Jag har förberett mig genom att läsa på allt som går att läsa om denna installation, sett LMRs, CJs, mfl instruktioner på nätet och upprepat dessa filmer ca 20-30 gånger.... Vi får se om något har fastnat. Jag har införskaffat alla verktyg som du räknar upp och några därtill. Därefter så är det helt enkelt upp till mig och gudarna om detta kommer att lyckas. Om inte så misslyckas jag och så har jag förhoppningsvis lärt mig något på resan! Carpe Diem!
  7. Ja då har man bockat av några punkter på to do listan för i år: Byte av olja och filter, byte av kylarvätskan, genomspolning av kylarsystemet, byte av expansionskärlet, byte av drivaxel och byte av den nedre delen av rattstången (den med svampen..). Check! Så himla skönt! Nu är det dags för lite soft cruising! I sommar ska jag genomföra uppgraderingen av bakaxeln till 3.73. Alla verktyg finns nu hemma. Carpe Diem!
  8. Hej! Efter ha legat i vinterdvala så har man äntligen vaknat till liv igen som att man har hämtat hem mustangen från sin törnrosasömn under vintern. Planerna för i år är följande: Byte av nedre delen av rattstången (den med svampen...), byte av drivaxel, byte av olja och filter, byte av kylarvätska och en genomspolning av systemet, byte av expansionskärlet samt en uppgradering av bakaxeln till 3.73.... Jag har funderat på hur jag ska lägga upp arbetet men har tillslut kommit fram till att jag ska försöka mig på att genomföra allt arbete själv hemma i garaget. Det ger mig iaf god argument för lite nya investeringar i nya verktyg... ;=) Jag måste också ha något att göra på kvällarna annars kommer man tappa fokus givet den situation som vi alla lever i för tillfället med få sociala kontakter. Då får man göra det bästa av situationen och varför inte lära sig lite nya saker, eller hur? Carpe Diem!
  9. Idag fick jag tillbaka min musse efter ha lämnat in till ett jobb för att byta mitt bränslesystem fram till motorn ink bränslepump. Det verkstaden fann under arbetet fick mitt nackhår att resa sig. Nån har tidigare meckat med bränslepumpen och gjort ett mindre bra jobb. Smältlim och brända kablar var det som verkstaden fann när de tog bort bränslepumpen.... se bifogade bilder. Mindre rolig upptäck men skönt att allt är nu bytt och installerat på ett korrekt sätt med fräscha nya delar och nya kablar & rör samt nya anslutningar. Nu är i alla fall sommarens projekt med att byta bränslesystemet avklarat. Check! Stort tack till Grufmans verkstad!
  10. Så här fint blev det tillslut: Är jag nöjd med installationen och valet? Ja det är jag. Ljudet blev mycket bättre och klarare samt att jag fick Spotify, Apple CarPlay, mm. Dock så saknade jag en del bas trots den inbyggda förstärkaren. Jag fick då installera min Subwoofer från JBL (som listas lite längre upp itråden). Den installationen blev lite klurigare än tänkt. I teorin så är det "bara" att: 1. Installera en strömkabel från batteriet (med egen säkring) till subwoofern (ink kabeldragning på ett dolt och snyggt sätt). 2. Installera en jordkabel med en bra fästpunkt i karossen (direkt mot plåten). 3. Löd fast "remote" kabeln till "kabelhärvan" som går till radion (är utmärkt och blå i detta fall). 4. Koppla två st (vänster/höger) RCA anslutningar med kabel till den nya radions utgångar för subwoofer (Längst ner på denna radio). Remote kabeln kom med RCA kablarna som jag köpte på Biltema, mycket praktiskt. Dra RCA kablarna samt remote kabeln dolt från radion till Subwooferns placering bilen. 5. Koppla in strömkabeln, jordkabeln, "remote"kabeln och RCA kablarna till Subwoofern. Testa sedan basen. Här fick jag problem. Subwoofern ville inte gå igång och fattade inte varför. Jag började felsöka. Jag började med kabelanslutningarna. De var ok. Jag började mäta spänningen, då fick jag mycket svaga värden på spänningen (ca 0.7 volt..). Efter en del funderande och tester började misstänka dålig ordning och bytte därefter jordpunkt. Jag satte kabeln under en av bultarna till bilstolen. Därefter kopplade jag ihop allt igen och då fick jag upp spänningen till över 12 volt. Aha, nu verkar jag vara på rätt spår. Jag satte nyckeln i tidningen och vred om, Yes! Subwoofern gick igång och vi fick nu en ordentlig bas i bilen. Nu blev ljudet riktigt bra. Jag valde att placera den bakom passagerarsätet. Det gick inte att få plats under sätet.
  11. Jag bifogar några bilder från arbetet med att byta högtalarna:
  12. Jag har nu bytt alla högtalare i bilen till följande högtalare från JBL: Utöver det så installerade jag en JBL BAss Pro SL för att få lite skön bas i bilen: https://www.jbl.com/car-subwoofers/BASSPRO+SL.html?dwvar_BASSPRO SL_color=Black-GLOBAL-Current Högtalarna installerade rätt enkelt utan några större bekymmer. Man få dock klippa de fästen som sitter på kablarna för att få på mer konventionella högtalarskor på kablarna. De små högtalarna sitter under panelen längs fram i bilen och man når dem enkelt genom att lossa på ett par skurvar på panelen. (det finns flera beskrivningar och filmer som visar hur man gör detta på YouTube). Högtalarna i dörren är lite mer pyssel att byta. man får helt enkelt ta bort dörrpanelen för att komma åt dem men det är är också rätt enkelt och det tar ca 15 minuter när man vet hur. Det finns flera filmer på YouTube på hur man tar bort dörrpanelen (LMR har en bra film). Bakre högtalare var desto lättare att byta. Lossa två skruvar och volia så får du ut dem direkt (i en CAB...). F5B593FD-E7B7-407B-B9B5-3EBFE5DF964B.heic 514406A1-DD67-4D8C-9320-09C2B29188A3.heic 922CEE9C-5C01-4D15-AED0-E3ABD50195D6.heic A38E1B2D-68AD-4042-8D5D-67DA9A90D7AB.heic
  13. Okej, då var det 2020 och inställda träffar pga Corona men då kan man lägga tid på olika små projekt. I år kommer jag att byta bränslesystemet (rören och pumpen) för att säkerställa god tillförsel av bränsle till motorn. Utöver det så kommer jag att uppgradera hela musikanläggningen till nyare och bättre högtalare. Först tänkte jag behålla ursprunsgradion i bilen men sedan kände jag att fördelarna med en moderna radio övervägde nostalgikänslan. Ett.krav på installationen var dock att jag ska kunna återställa allt, om jag vill.
  14. Hej! Min mustang har fått ett missljud som jag har svårt att fastställa rätt diagnos för. Det uppstår när man kör, ett slags "kvittrande" som hörs på låga växlar och som försvinner när man trampar ner kopplingen. Det hörs inte direkt när man har startat bilen utan efter ett litet tag när man kör runt. Några förslag till diagnos? Missljudet fanns tidigare på säsongen men jag trodde att jag hade fixat problemet när jag bytte fläktremmen iom att ljudet försvann ett tag (samt att remmen som jag bytte ut såg riktigt sliten ut...) men nu är det tillbaka en månad senare. Då felsökte jag problemet med 5-56 som jag sprutade lite på remmen och olika remskivor.
×
×
  • Create New...