Jump to content

KennethO

Medlemmar
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

  1. Backventilen fungerar. Vacuumet har jag inte mätt men det kan man väl inte göra något åt ? Är funktionen olika på huvudcylinder för trummor och skivor ? Skivor behöver väl högre tryck i systemet än trummor ? Funderar på om huvudcylinder för skivor har mindre diameter än en för trummor. Kanske är så att bromsbackar till trummor rör sig mer än beläggen för skivor. Då blir det ju större flöde i systemet och kanske lägre tryck. Med skivor blir ju flödet i så fall mindre men kanske måste ha ett högre tryck. Med en huvudcylinder med mindre diameter får man då ett mindre flöde men kanske ett högre tryck med samma rörelse på pedalen. Ser en nyare Mustang på din profilbild. Vet du vilken diameter på servot och huvudcylindern du har ? Är det bra nyp i bromsarna på den bilen ?
  2. Servo och huvudcylinder satt på bilen när jag köpte den för 12 år sedan. Vet ej vilken bil dessa har suttit på tidigare. Svårt att mäta diametern på huvudcylindern eftersom allt är monterat på bilen, men uppskattar diametern till 1" eller 25 mm. Diametern på servoburken är 150 mm eller 6". När jag jämför ok och skivor med bilder i kataloger ser det ut som originalgrejor som fanns att välja till när bilen var ny. Har inte mätt diameter på skivorna ännu, svårt att komma åt med hjulen monterade. bifogar bild på servot.
  3. Jo, det är skivor fram, men det innebär inte att det blir bättre bromsar. Har också en Volvo Amazon -63 med original skivor fram men utan servo då detta var tillval. Bromsarna är katastrof trots att allt är genomgånget och i ordning. Måste till ett tillräckligt dimensionerat servo för att få bra bromsar med skivor.
  4. ett inlägg i en tråd postade KennethO i Mustang 1964½-1973
    Har bromsservo med tvåkrets huvudcylinder i min 64½ Mustang. Tycker att det är dålig kraft i bromsarna. Har kollat att servot funkar och har haft isär och smörjt upp alla ok och cylindrar. Vid besök hos bilprovningen syns det inga fel och besiktningsmannen var nöjd. Det fanns ju inte tvåkretssystem när denna bil tillverkades, så grejorna kommer från en nyare bil. Funderar på att montera ett större servo då det finns lite plats kvar runt det gamla. Har någon på forumet monterat servo på liknande bil och kan rekommendera nåt servo som passar och funkar bra ?
  5. ett inlägg i en tråd postade KennethO i Mustang 1964½-1973
    Har bytt pinjongtätning i bakaxeln på min -64½ Mustang. Motorn är en 289:a. Enligt skylten på axeln är det en standardaxel med utväxling 3:00:1. Den har ingen Limited Slip och är en 8 tummare. När jag kontaktar butiker som säljer olja eller googlar på Fords originalbeteckning för oljan så kan ingen översätta denna till en olja med dagens beteckningar. Synpunkterna om ersättningsolja är många. Vissa säger att man ska använda kvaliten Hypoidolja GL-5 viskositet 80W-90. Andra säger att man inte ska använda denna då den kan förstöra bakaxeln om den innehåller bussningar av gulmetall. Finns det såna bussningar i min axel ? Ju mer man söker sanningen, desto mer osäker blir man. Vill inte förstöra min axel med fel olja. Snälla, kan nån som haft isär en sån här axel, och vet säkert hur det ska vara, svara på min fråga.