Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Forum - Classic Mustang Club Sweden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mustang 1964½-1973

Allmänna frågor/funderingar som berör Mustanger årsmodell 1964½-73.

1. 45år gamla original säkerhetsbälten känns inte så roligt ifall olyckan är framme! Så när jag ändå beställde delar från Summit Racing så chansa jag på ett par nya säkerhetsbälten från dom. 500spänn styck är livet värt! Jag måste säga det var helt fantastisk passning!! Bättre än original och jag höll inte på längre än 45minuter så var det klart!! Nästan alla bultar som ingår passade i originalhålen...Bara övre fästets bult som man fick återvinna men den passa perfekt!! Kan ju inte svara för alla Mustanger om det skiljer men jag hade iallafall original bälten från Klippan Sweden med Ford logga....Kanske fanns fler varianter! Sen får tiden tiden och användandet visa om det ä…

2. Started by Hahren,

Jag är ny ägare till en Mustang 65 HT i ett mycket bra och är inte särskilt bra på att meka. Har nu två frågor. 1.Vill dock skaffa mig en verkstadshandbok för att kunna fixa lite smärre problem på egen hand. Fick tips om att skaffa den orangea. Min fråga, är det den som heter "1965 Comet, Falcon, Fairlane and Mustang Shop Manual" ?`Scott Drake för 895kr !! hos VP. Behöver också ett elschema. Finns också hos VP "Elschema Mustang 65 "är det den man ska ha? 2. Ska installera trepunktsbälten så att min sambo vill åka med. Ser att det finns hos CJ i olika färger för ca 200 USD jmf med VP som tar över 4000kr. Är det ett bra val att köpa från CJ?

3. Started by Getaway sthlm,

Jaha, efter 10mån av stillestånd (funkade fint då) skulle jag sparka igång hästen…. Och inte ett liv! Batteri laddat och ger 12v - check! Säkringar hela - check! Jordkabel från motor till kaross är nu flyttad för ännu bättre kontakt. Inte ett liv vid vrid på nyckeln. Testade att tjuva mellan polerna på solenoiden och då går den runt men som sagt, med nyckel inte ett liv. Inget lyser, klickar eller annat, det är bara helt dött. Någon med en tanke om vad det kan vara? Har läst allt jag kan hitta och försökt tyda kopplingsschema men blir inte klok på vad det kan vara. Ska vara chaufför på två studenter om 2v och börjar nu bli genuint orolig. Manuell bil (konverterad från a…

4. Hej ,är de någon som vet var man kan köpa påfyllndsrör till bränsletanken med inbyggt överfyllnads stopp till en 66HT? oj blev en lång fråga men hoppas ni fattar vad jag menar...... //BennyP

5. Started by JH,

Jag ställde den här frågan på ett Facebook forum, men jag har ännu inte fått svaret så kanske någon här vet mer. Jag fann en Holley i garaget som legat många år och det är till en Fordmotor. Det står som vanligt 1850, men även fler siffror och bränsleprimärhuset har en liten lucka som kan öppnas. ( Rödmarkerat) Är det någon som har mer information. Jag vill veta varför det är en lucka i primärdelen och vad den har för funktion

• 2 svar
    • 177 visningar
  6. Started by Bajen,

Hejsan har en 70 cab. som jag precis har börjat med att konvertera med bromsservo och skivbromsar fram, har dock stött på problem och undrar om jag har monterat dit fel fördelnings block på den. Det jag satt dit är ett med 5 in/utgångar och inte fått det att funka, hittade ett fördelnings block i det andra garaget med hela 7 st in/ut gångar so ska vara till mustang. Har någon ett kopplingsschema hur det ska dras ? Skulle bli jätteglad om någon kunde posta det här.

• Like
    • 9 svar
    • 516 visningar
  7. Jag undrar om någon har en bild på hur gummilisten till taket/rutan ska sitta och då menar jag den delen som är där bak som går mot inre panelen. Det är ju en utbuktning på gummilisten. Ska denna sitter över panelen på något sätt. Det är kanske passformen som är dålig på min gummilist och min nya panel för den lägger sig inte riktigt naturligt på något sätt. Utan jag får nog skära upp den lite för att få det att passa. Men en bild hade ju hjälpt mig.

• 0 svar
    • 116 visningar
  8. Started by rajo,

Har en ny aldrig monterad kylarmaskering till en mustang-65

• 0 svar
    • 138 visningar
  9. Hejsan, allt började med lite oljeläckage på servostyrningen, framförallt styrventilen och tryckcylindern. "Inga problem" tyckte jag i höstas och körde igång med att avinstallera styrstaget, pumpen och alla hydrauliska bitar samt slangar. Mer än så var det inte tänkt å göra under vinterpausen. Men ... så var inte fallet. Nu, när jag var på gång, upptäckte jag att det fanns lite annat å fixa. Ett nytt oljetråg utan bulor vore nog fint, och kanske ett till oljetråg till automatlådan, MED avtappningsskruv kanske, ingen dum idé. Sagt och gjort, och sen så upptäckte jag vattenläckage på vattenpumpen. Detta innebär att kylaren måste plockas bort för att komma åt skruvarna till…

• 2 svar
    • 208 visningar
  10. Started by olle sjölund,

hej. skall köpa två nya däck i fram p,g,a. fram vagns.instl. nu sitter det 215 70 14 vit sida 12mm,som verkar svåra att hitta har sök på olika ställen. frågan är om jag sätter 205 70 14 i fram, får man det,. hur inverkar det på bilen. i reg. papprena står det 215.medl.5257

• 3 svar
    • 395 visningar
  11. Och det är klart roligt om du har en nyare mustang också. Den här ”tidningen” finns på Mustangtek som har har en rätt hygglig tillgång till gamla tidskrifter och reklamblad från tiden plus en massa annat kring motorer och växellådor. Den här faktaspäckade lilla tidningen från 1965 som länken pekar på, innehåller en massa tips och fakta kring 65 år modell, men lätt överförbar till 66:or också. Artiklar om tillbehör, trimning, väghållning och en massa annat kul. T ex var A-kodad 65 med C4 endast 0,2 sekunder långsammare än K-bil med 4 växlad manuell. Till K-bilens försvar ska tilläggas att det nog var en tyngre Fastback medans 225 hästars bilen var en lätt coupé, typ Sport …

• 1 svar
    • 264 visningar
  12. Hej, Jag gick och blev med ett objekt i ungdomligt missförstånd för många år sedan. Jag inser att jag inte har möjlighet att slutföra eller ens påbörja renoveringen i mitt lilla villagarage. Min bedömning är att det är bra objekt om man vill bygga och färdigställa sin bil själv. Men hur ska jag värdera mitt objekt inför försäljning ? Har ni kloka mustangägare något råd till mig ? utgångspris ? Bästa annonssite ? Status: 1967 HT med 351 C 2cv fr texas intagen till sverige för 20 år sedan. komplett bil med massor av extra originaldelar. Förreggad men aldrig bes. provstartad men aldrig körd. Karossen är tidigare renslipad men har fått ytlig korrosion igen, i övrigt rostfri (…

13. Started by Kimpa,

Hej Har en C4 låda som läcker från insidan av spräng kåpan, för några år sen plockade jag ner den och köpte ett Master kit och hoppades att läckaget skulle upphöra efter byte av alla slitage delar , men nej 2-3dl på golvet efter körning. Nu efter att bilen blivit stående i många år med mycket annat som kommit emellan känns det läge för att återuppta detta Och nu funderar jag på om det kan vara konvertern halsen som ställer till det? den känns inte helt len när man drar med nageln, hugger lite här och var , kan det vara att den är så pass sliten så det inte tätar som det skall ? ha en bra kväll // Kim

• 1 svar
    • 276 visningar
  14. Started by cobra 429,

Hej någon som vet hur man lättats byter remskivan på en servopump , har köpt en ny utan remskiva så jag måste ta av den gamla och montera den på den nya pumpen avdragare har jag men sitter den väldigt hårt fast eller är det brukligt att ta till svetsen och värma innan man tar till avdragaren och typ värma när man drar på den med skruven som följde med och typ kyla axeln , varför jag byter den är på grund av att den tappar trycket ibland motorn är en 429 Scj tackar på förhand för alla svar Pelle

15. Started by Cabbe70,

Hej. Ska byta ut hela golvmattan i min Mustang. Någon som har förslag på var man bäst köper en sådan? VP autoparts säljer ju, men har ingen hemma. Vilken typ av ljudisolering rekommenderar ni? /Dan

• 6 svar
    • 426 visningar
  16. Started by BoonDock,

För nån dag sen skrev jag om förlängning av Skenorna till mina stolar, och medans detta skulle fixas, blåste huven upp och denna tog nu ut sin förtidspension.. men jag har en 67 huv på G, nån chans att denna funkar på en 66:a? alla svar snabbare än vinden belönas med en kaka.. /Simon P

17. Started by Cabbe70,

Hej. Saknar 1st Stoppskruv till fönstervev bak. Har mätt mig fram till att det troligen är en 5/32” skruv ca 14 mm lång. Vet inte om det är UNC eller UNF. Är det någon vet vilket det är och var man får tag i en sådan? Se bilder.

• 0 svar
    • 323 visningar
  18. Started by Cabbe70,

Hej Har någon förslag på vindavvisare (se bild) som skulle kunna passa/anpassas till min 70:a cabriolet? Börjar bli trött på vinddraget i nacken. /Dan

• 4 svar
    • 375 visningar
  19. Dags för service på min C4 från 66. Det är olje- och filterbyte och justering av band. Görna i Uppsalatrakten. Ryggen lirar inte just nu, så jag behöver lite hjälp för tillfället. Christer Hedlund Uppsala

20. Started by ulricaronny,

Hej! Någon som vet någon som kan vara behjälplig med att byta elhärva. Helst i Västra Götalandsområdet.

21. Started by Michael sollent,

Hej! Har problem med vattenläckage i motorn, ganska mycket dessutom. Har ingen direkt historik på motorn att falla tillbaka på så vi börjar från scratch. Vi rivit av topparna, ser inget märkbart på packningar eller block men vi har lite fundering kring topplockspackningen, det är vanliga Fel-pro 8554 PT packningar fast det är aluminium toppar, är det verkligen rätt? Någon som har erfarenhet av detta? motorn som sitter i en fastback 67;a är som sagt en 390.

22. Started by Revesjö,

Körde sväng i dag, helt plötsligt så börjar det tickaVID_20250628_184631.mp4 för att sedan gå över i ett betydligt mycket högra ljud. Om detta är en lyftare som krånglar, kan jag bara justera ikapp spelet och hur länge kan jag hålla på med det. Ni kan höra ljudet på filmen. Det som visas är ointressant.

23. Started by Revesjö,

Helt plötsligt så orkar inte min holley hålla flottör nivån längre utan den har börjar flöda över. Har en gammal mekanisk pump. Det har ju fungerat innan. Enda sättet att få det att fungera är att ställa nivån felaktigt lågt. Det är en 289

24. Started by Peder Bäckström,

Har en mach1 1972 Min Brakes lampa tände sig under färd. Går inte att släcka, oljenivån är bra I bromsservon Något annat tips på vad som hänt

• 2 svar
    • 558 visningar
  25. Hej. Misstänker att jag har fått glappkontakt i tändningslåset på min 70:a. Har scrollat runt på internet och har inte fått riktigt kläm på vilka delar som bör bytas ut. Räcker det att byta den enligt bifogad bild eller är det fler detaljer? Någon som vet? /Dan

• 2 svar
    • 351 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.