Jump to content

d.menot

Medlemmar
  • Inlägg

    3
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

About d.menot

  • Födelsedag 1984-12-18

Medlemsinformation

  • Stad
    Stockholm
  • Yrke
    Sysadmin/System Architect
  • Intressen
    Cars, Tech etc

Senaste Profilbesöken

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

d.menot's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

0

Omdömespoäng

  1. Tack Läst det där om dimmern. Hade varit fantastiskt om det var så enkelt, men tyvärr. Jag vill minnas att bromsljusen lyser, men det kan vara något att kolla upp helt klart. Farthållaren funkar dock fint Har kört bensinrengöring i tanken men det tycks inte hjälpt så bränslefilter är på listan att byta, det är säkert aldrig gjort. Bilen har dock bara gått 7000 mil.
  2. Tjääna! Ny medlem, tänkte väl presentera mig åtminstone eftersom att jag förmodligen kommer hänga här en hel del framöver pga nyligen införskaffad projektbil Mustangintresset kommer sedan ung ålder från farsgubben som smittade av sig då han renoverade ett flertal äldre modeller. Han har även varit med i Mustangklubben så länge jag kan minnas. Min första bil var en Mustang II '74 som jag fick när jag tog körkort. Sen dess har jag varit på upptäcksresa bland alla möjliga bilmärken, allt från Tesla Model S '16, Mustang GT '16 i Competiton Orange, Honda Civic Type R GT '17, till Volvo c30 '07, S80 '03 och '08, Mercedes A-klass '18, Audi A5 Sportback '18 samt en 2011 och en massa där emellan. Den jag saknar mest är helt klart den oranga Mustangen jag skaffade efter Teslan, som jag tyvärr blev tvungen att göra mig av med pga flytt. Den var helt rätt specc med blackout kit och svart satinhäst i grillen samt sportavgas. Nu är jag ändå inne på min 3:e Mustang som jag införskaffade under sommaren 2020. Denna bilen var i rätt dåligt skick när jag hittade den. En hel del problem och skönhetsfel finns. Den tycks även ha en smått mystisk historia som jag inte riktigt lyckats luska ut ännu då den är import. Tidigare svenska ägare brydde sig inte så mycket om den utan har gått full DIY och hittatpå en massa ghettolösningar samt låtit den stått och möglat en längre tid. Jag gillade bodykitet och såg potential i den så jag köpte den till ett helt ok pris i hopp om att jag ska kunna ge den ett bättre liv. Tanken är att jag ska köra DIY på den så gått det går (men med omtanke), för att lära mig så mycket som möjligt. Ett problem är dock att jag inte har tillgång till garage (eller lyft), så vintern går bort, men hoppas på att komma igång frammåt våren/sommaren. Tar jättegärna emot tips om någon hyr ut garage/verkstad till rimligt pris i Stockholmsområdet (gärna med lyft, men inget krav) Sysslar vanligtvis med IT och är relativt ny på hela mekanikergrejen, så meckar gärna brevid andra med erfarenhet så jag kan lära mig så mycket som möjligt. Saker jag gjort: - Livat upp insidan Tagit ut stolar, livat upp lädret, putsat inredning, våtdammsugit hela golvmattan. Skrubbat bort mögel. Rivit ut gammal GAS baslåda som tog upp hela bagaget samt gammalt kablage och installerat ny mindre baslåda som sitter i högra hålet samt dragit om kablage. Behöver dock göras om med längre kablar. - Bromsskivor Ratten skakade vid inbromsning, skivor bytta. - Bakaxellock Locket var krökt och läckte olja (vågar inte ens tänka på hur tidigare ägare lyckats med det...). Identifierade problem hittills: - Gear shift interlock Ibland tar det 30s-5/10min innan växelspaken tillåter mig att trycka in knappen för att växla ifrån Park. Det klickar i lådan när man nuddar bromspedalen, så det verkar inte vara något elfel där emellan. Ingen aning om vad det beror på ännu men den lilla luckan till interlock låset till höger om växelspaken saknas, så jag misstänker att även tidigare ägare hade problem. - Dör mystiskt vid hård acceleration Sporadiskt fel som hänt 2 ggr än så länge. Tycks inträffa när jag gör stepdown vid högre hastighet, exempelvis på motorvägen när den då måste växla ner för att få kraft. Hela bilen dör helt i någon sekund och börjar motorbromsa men kommer tillbaks till liv igen när jag släpper gasen och funkar sedan fint resten av resan. Osäker på denna, kanske bränslepump? - Tankning Självklart har även min 06a problem med tankning. kl 12 funkar oftast, men inte alltid. Inte kollat hur det ser ut gällande avluftningsslang osv. Har sett olika byggnader på det där, exempelvis slang som går rakt in i kolfiberpaket och vissa som enbart hänger lösa. - Belysningen i taket lyser konstant Släcks inte när man stänger dörrarna. Har dragit ur connectorn i taket till lamporna då jag gärna vill ha batteri kvar. Misstänker att det kan vara pinrelät i dörrarna men har smörjt dom utan framgång. Checklista - saker jag planerat att göra: Service Styrservoolja Bromsvätska Kylarvätska Spolarvätska Bränslefilter Sportluftfilter - fixat, rengjort (Roush original) Kupefilter Torkarblad - fixat Tändstift - Verkar vara riktigt kass design på dessa som går av pga sotavlagringar runt stiften, så kommer nog lämna in för byte Kolla dränageutrymme under framrutan så det inte är igenpluggat Motortvätt Batteribyte Extra nyckel - Nyckel fixad, dock inte kodat larmdosorna än. Hjulinställning/däckrotering - fixat Annat: Fixa bakre kofångare - verkar inte sitta som den ska Fixa sidoscoops/paneler - spruckna i foliet, sitter ej heller korrekt. Fastlimmade med dåligt silicon, rost finns innanför runt fönstrena. Backspegel - sprucken reflektorfolie Ruta passagerarsidan - Fixat, gick inte hela vägen upp. Fixade genom att göra reset med fönsterswitcharna centrallås förardörr - knappen funkar inte Stereo - fixad Spolarmunstycke passagerarsidan - sitter löst, behöver limmas Men som ni ser finns det en hel del att göra, men det tycker jag hon är värd med tanke på hur hon blivit behandlad tidigare. Blir väl en projekttråd av allt detta vid tillfälle Ber om ursäkt för eventuella stavfel (ordblind). Bjuder på lite bilder Hade gött!
  3. Har samma problem på min 06a. Det enda som funkar är att tanka uppochned (kl 12), men ibland funkar inte ens det
×
×
  • Create New...