Jump to content

matteponken

Medlemmar
  • Inlägg

    222
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

Senaste Profilbesöken

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

matteponken's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

  • Week One Done
  • One Month Later
  • One Year In

Recent Badges

0

Omdömespoäng

  1. Ligger fortfarande i mal påse med bygget men har gjort en inventering på alla Boss delar som har inhandlats under åren. Mest så man vet vad man har och ska jaga fram och fram för allt undvika dubletter. Har lite över 100 delar och 18 kvar att inhandla . Resten får komma när bygget startas.
  2. Ja det gjorde jag
  3. På sätt och vis stannat av. Satsade lite på min 65:a cabbe (tygcab och helt ny inredning, pony sport) samt byggt om garaget ( ska förlängas i år). Men 69:an står i garaget och kommer inte att försvinna. Har ändrat inriktning på hur bygget ska bli. Kommer bygga så nära en original Boss 429 som jag bara kan med vissa modifikationer. Har i dag bla korrekta fjäderbenstorn (dyra), exportstag, luftrenare, korrekt fungerande luftskop, alla remhjul till motorn, bromssystem och mycket mycket mera. Dyra grejjor så det tar lång tid att köpa in. Om allt går som det ska så kan det vara dags om ett år eller två
  4. Nya shocktowers, snart dags att börja bygga
  5. Har hittat lite bilder på en lösning som ger mycket utrymme för B9 motorn samt som bör ge bra väghållning. Dynacorn gör ett fjäderbenstorn till 67-78 mussarna som tar bort övrebärarmen..dvs dessa är gjorda för MCperson framvagn. Har varit i kontakt med firman som gör sådana fjäderben o ligger i nu läget och fundera om jag ska slå till. Här är lite byggbilder från några 69-70 mussar som man har satt dessa torn i
  6. Har äntligen fått mina FPA headers, riktigt högkvallite, blir nog fin fina när de är coatade. Väntar nu på att det blir ledigt i polarens garage...under tiden så pillar jag med en 65:a HT som ska säljas till våren som ett ny besiktat rostfritt rullande renoveringsobjekt( dock ytrost o patina)..A-codar svensksåld, röd med svart inredning C4 aut.Dock så ser den lite annorlunda ut nu
  7. När jag började fundera på att bygga en Boss motor o skohorna ner den i min 69:a så hade jag en hel del funderingar på hur detta skulle gå till. Jag var inte så värst sugen på att bygga Mustang2 framvagn med sumpen bak utan ville helst behålla så mycket original som möjligt eller åtminstonde använda så mycket som jag redan hade. Första funderingarna var att hur få i ett 460 block i bilen med min tillhörande TKO låda. Tog fört en titt på hur man hade gjort på Bossen. Växellåds fästet framflyttat, främre avrundad sump, kort vattenpump. Detta skulle evt betyda att om jag använde original Boss motorfäste, så var jag tvungen att fixa till TKO balken, ännu en ny dyr kardan o köra med kort järn vattenpump då dessa inte finns i aluminum samt dyr Boss sump då troligen en std sump ligger emot min 1" K-hämnare. Snokade runt efter andra fästen, o marknaden har åtminstonde 3 tillgängliga att välja på. Boss original Crittes gen2 fästen MPG heads fästen som endast säljes till sammans med headers. (enginswap kitt 429/460 i musse 67-70) Efter mycket snackande o läsande på div usa forum så kan man säga att boss o MPG fästena samt gamla critte gen 1 fästen placerar motorn något frammåt o upp.(bra om man ska köra dragrace) Critte gen 2 fästena plaserar motorn bakåt o något ner, vilken många sa att de inte behövde ändra på balkar o förlänga kardaner med. Vilket värkar stämma med det jag ville ha. I detta fall så bör man kunna köra med vanlig 429/460 front sump samt att nu finns det mera plats till längre alluminum vattenpumpar.typ edelbrock victorpump Har fixat hem en sprängkåpa från Quicktime som passar TKO lådan o 429/460BB, frontsump oljetråg från Milledon samt Crittes gen 2 motorfästen med boss kuddar. Sumpen är något grundare in mot den djupa delen pga att de har byggt om den djupa delen typ fyrkantig låda. detta är bra för då har jag mera plats mot kuggstångstyrningen som troligen ändå får sänkas. Räknar med att någon gång i oktober/november prova dessa delar i bilen o då hoppas jag att det passar
  8. Tänkte visa hur en boss 429 ser ut i motorummet Som jag skrev tidigare så är den 81 cm mellan fjädertornen och det avståndet är de ca 12 cm rakt ner. Sedan går tornen innåt ca 13 cm ner mot ett platt järn. Tornen har då avstånden ca 74 cm mellan ytterdelen av platt järnen och ca 67 mellan inner delen av plattjärnen. För skoj skull så stripade jag upp Boss tornen på polarens 69 cupe. B9 motorn i sig är 74 cm som bredast , några cm smalare utan ventilkåpor. Så att kapa in tornen i toppen till 76 cm är säker gott nog. vi får vell se när det är så dags.
  9. Stan Johnson på FPA har byggt dessa 3Y headers till mig. http://www.fordpowertrain.com/FPAindex/Boss429Photos/Boss9page.htm
  10. Bingo!!!! TCP kugstångsstyrning sitter i bilen, dock för SB o utan servo. BB varianten hänger något lägre. o en med servo hade inte varit helt fel Blir vell att köpa en sådan lite senare. Headers är föresten beställda sedan 3 veckor tillbaka o var färdiga i dag. så snart har jag sista pusselbiten till att börja bygga
  11. Här är en musse 67-68 med en boss rova. cuttade fjädertorn samt samma motorfästen som jag använder. Så det är något sådant det kommer att se ut
  12. Kan nog vara något sådant , om man tittar på växellådsbalken. Nu ska jag köra med andra fästen som flyttar bak motorn så att man använder omoddad växelådsbalk. Vill nämligen inte köpa en ny cromolly kardanaxel.
  13. han har slutat att göra dem,, för mycket jobb med dem samt att de kostar skjortan $5000 paret
  14. 70 spindlar sitter redan på bilen samt att övre bärarm är shelby sänkt. Ska ersätta dämpare o fjäder med en tunnare coilover från TCP Fjäder tornen kommer att kapas in en bit, men lite mera om det senare. En bekant har en äkta Boss 429 så där har varit en hel del mätande i hans bil. Kan i det stora hela säga att övrebärarmsbularna o ner skiljer det inte många mm mellan mussarna. Skilnaden är över. std musse har 71 cm mellan fjädertornen o bossen har 81 cm. Boss motorn är "bara" 74 cm på det bredaste stället. Tack vare den lite tunnare coilovern så kan jag "notcha" tornen ganska så rejält. Plan B är att skippa övrebärarm o köra med Mphersen ben o kutta som bara den i tornen men det är nog inte nödvändligt
  15. Vilket tjat om att få se motorn tja den är inte färdig o fattas en hel del delar till den. men har i stort sätt det som behövs för att kunna modda bilen så att den går i .. ska skriva lite senare i dagarna om hur det hela ska gå til väga. har dock lite bilder på själva motor delarna som ligger o skräpar i hyllan Nu är detta inget gammalt junk från 60-70 talet utan detta är nya grejjor framtaget av Jon Kaase. dock så ser allt ut som gammla original delar på utsidan men innuti är det dock lite annorlunda
×
×
  • Create New...