Jump to content

Anders Hellberg

Medlemmar
  • Inlägg

    36
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

Kontaktvägar

Senaste Profilbesöken

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Anders Hellberg's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

10

Omdömespoäng

  1. hej hur ser generator fästet ut på en 351C mustang utan AC? hur stora är remskivorna? hur ser AC / generator fästet ut på en 351C mustang? är det samma storlek på remskivorna som utan AC? tackar för all hjälp Anders
  2. årsmodell är inte så lätt bilen är en 1975 års Pantera tävlingsmodell. motorn är troligast en 351C CJ med close chamber toppar, flata kolvar. (race motor från fabriken) (sägs att standar motorerna kom från Cougar) luftrenaren kommer inte från min Pantera, men troligen från en Pantera. vissa Pantera luftrenare blev vinklade för att få plats under motor gallret. luftrenaren snorkel pekar mot klockan 2 extra vakuum öppningen är klockan 9 vilka årsmodeller av 351C CJ är blåa eller svarta invändigt? är locket insida samma färg som luftrenarens insida? (det flesta Pantera motorer hade kromade lock men jag har inte fått tag på något...) Anders
  3. Hej Jag ska lacka en Fords 351C CJ luftrenare, ska den vara blå eller svart invändigt? Tackar för all hjälp! Anders
  4. självklart vill "vi" (i alla fall jag) ha en tändstiftsläsartråd!
  5. Bor i Luleå så jag har tyvärr en bit att åka till allt roligt. Har alltid varit fascinerad av förgasare, vet inte varför. Fått en ny lambda mätare på garantin ska blir intressant och se hur mycket snålare den går nu. Anders
  6. sitter det gummi upphängning på Fordar som har DuraSpark från fabriken? Anders
  7. Hej på er! Ska man/bor man sätta gummiupphängning till DuraSpark styrbox? Den sitter direkt mot plåten på torpedväggen. Räcker det med ett gummi mellan boxen och plåten, eller ska det vara riktiga gummikuddar? Hur känslig är den mot värme? Är det bättre att sätta den på insidan i kupen eller i motorrummet? Tackar för all hjälp! Anders
  8. Jag har fortsatt justera och kommer längre och längre både på bilen och i kunskap, Byggt om så jag kan justera tomgångsvarvet uppifrån bak på höger sidan av förgasaren. Flesta Holleys har justeringen underifrån. Om man justerar tomgångsvarvet där Holley säger att man ska göra det, så justerar man T-slot (bensinen volymen från tomgång och upp till ca 2000 - 2500 rpm) (måste kollas individuellt vars bosteers går in) därför går många bilar fett på tomgång. I stället ska man justera tomgången bak på höger sidan, så inget annat ändras. Konstigt Holley säjer man ska justera tomgångsvarvet på "fel ställe"... Bilen går mycket bättre och snålare kan stå på 600 rpm utan att den fettar igen stiften. När T-slot är rätt justerad så går motorn mycket bättre (snålare) på lägre varv upptill 2-2500 rpm (måste kolla vars min slutar, var ensammen i garaget.) Klart mycket rappare. När man har justerat ett tag så hör man när det är rätt man behöver inte se på vakuum eller varvräknaren för att justera. Provade med 67 munstycken men dem var för små. Böt till 70 funkade bra stiften ser bra ut men kanske 69 är bättre… Nästa steg är att justera hur mycket bensin motorn får när power valven öppnar det ska vara ca 50 % av munstyckenas diameter. Orginial är PWCR (kanalen power valven öppnar) lika stor eller större i diameter än munstyckerna, inte konstigt motorn går fett. Jag ska borra upp hålet och gänga M4 eller M5 (om jag hittar M4 eller M5 mässing insex stopskruvar (vars köper man M4 eller M5 mässing insex stopskruvar?) eller så blir det gänga 6-32. Jag borrar små hål i stopskruvarn och använder dem som munstycken. Då kan jag justera exakt hur mycket mer bensin den får vid gaspåslag. Hålets diam. ska vara ca 50 % av munstyckena man har, så vi pratar om små borrar 1.6, 1.65, 1.7 osv. Nu går det att ha tomgångsvarvet på 600 rpm den går fint, vill inte stanna eller ändra varvet, går riktigt lugnt och jämt. Stiften blir inte feta utan ser bra ut. Tycker motorn låter mycket bättre, mer smatter, en V8 ska inte mullra den ska smattra. Ska ställa om tändningen, jag kan inte ha vakuumomställningen för vid 2-2500 rpm börjar den spika. Växlar jag ner drar den bra utan att spika. Tändning 1000 rpm 14 1500 rpm 16 2000 rpm 20 2500 rpm 26 3000 rpm 36 Holley (sitter på nu) Munstycken; Pri. 70 Acc munstycken pri.: 31 Acc kam pri.:330 pink hål 2 Power valve: 2.5 PANTERA gatmotor Block: 351C så klart Borrad: .03” komp: 10.7 Kolvar: TRW L2348F pop up Toppar: Ford 4V Open chamber lite portad Ventiler: Manley 2.19 1.71 Vippor: Crane Bolt on rulvippor Lyftare: Crane Rull lyftare Kam: Crane Roller HR-224/339-2S-12 Duration: 286 int./294 exh. Lift: 0.586 int./0.609 exh. Insug: Torker single plane-insug Förgasare: Holley 650 DP race 4777 Tändsystem: DuraSpark
  9. hej Jag har std Ford fördelare (351C) så jag måste spänna fjädern (böjer fästet) för att ändra tändkurvan, vet någon hur mycket ändring av fästet som behövs för en viss del ändring av tändningen? Ex 3 mm ger x grader… Tackar för hjälpen! Anders
  10. Jag har gjort lite ändringar och fick en liten test körning förra söndagen, det regnade nästan hela helgen. Ändrade tändningen, som var helt fel. Ändrade acc pump munstycket på primärsidan från 31 till 28. Sen kopplade jag ur sekundärsidan och körde bara på primärsidan. Blev riktigt överraskad att jag kunde varva över 6000 rpm (fegade ut) på 2:an den drog riktigt fint på 3.an också men kunde inte varva mer än 4500 rpm för test vägen tog slut. Justerade tomgångskruvarna och motorn går mycket bättre det känns som att bilen rullar lättare, som att bilen har blivit lättare… går att ha tomgången på 600 rpm och den går fint, vill inte stanna eller ändra varvet, går riktigt lugnt och jämt. Tycker motorn låter mycket bättre, en V8 ska inte mullra den ska smattra. Håller på att läsa hur man ska läsa tändstift och det är helt annorlunda än vad jag har trott. Går fortfarande lite för fett vid 2500 rpm på landsvägen har nu bytt från 71 till 67. Ska provköra och läsa stiften, men det regnar just nu… Jag måste också kolla termostaten för bilen kokade när jag åkte hem. 2500 rpm på femman utan motorlucka och 10 grader ute… Satte tillbaka 31 acc munstycket bilen drog bättre. Ändrat tändningen till 1000 rpm 14 1500 rpm 16 2000 rpm 30 2500 rpm 36 Holley (sitter på nu) Power valve 2.5 Munstycken 67/74 Acc munstycken 31/31 Acc kam 330 pink hål 2 /330 pink hål 2 Tomgång/ = lågfart munstycken har mer med körningen än vad jag trodde, så 4 corner justering och ett kit med air bleed skulle inte vara dumt… Är det svårt att bygga om min Holley så jag får 4 corner justering och air bleed?
  11. Hej Har haft ont i ryggen, Panteran är ingen lätt mekad bil speciellt förgasare och fördelaren, tagit bort och kört utan bakhuv… MrV8 du är en trevlig kompis du, du har skapat ett monster. Jag har blivit rädd att köra Panteran… Endå går den inte perfekt, spikar lite vid 2500-2800 rpm. Kanske lite fett vid 2500 rpm på landsvägskörning, stiften var lite svarta/oljiga. vill prova lite mer innan jag provar andra munstycken. När jag tog bort botten plattan (knäckte den) upptäckte jag att den bara satt med 4 skruvar. På 800 DP (exakt samma bottenplatta?) satt den med 6 skruvar men det finns 8 skruvhål! Troligast hade flottören hängt sej eller nått för stiften blev kolsvarta, gick mycket bättre efter jag hade öppnat och kollat, bytte också till en ny 6.5 PW. Satte dit en 3.5 PW men motorn gick dåligt och backtände, tillslut hittade jag felet på rotorn. bläcket där strömmen går ut till tändkablarna satt löst, niten hade lossna lite. Efter några slag med hammaren så funkade den igen. Rotorn och fördelarlocket är MSD Cap-A-Dapts. PW hade gått sönder som tur var hade jag en 2.5 också, så nu går den mycket bättre. Nu skulle lambda mätaren sitta fint, men den har slutat att funka. Displayen lyser bara vit, inga tecken ingenting. Hur vet jag om jag ska byta Acc kam eller Acc munstycken? / Blir det någon skillnad om jag byter Acc kam eller Acc munstycken? Båda ger ju mer soppa… MrV8 du frågade förut, Jag ska köra bilen på gatan och på bana med slicks. I värsta fall får jag byta PW + munstycken vid bankörning. Jag vill kunna köra till Italien eller till någon träff i södra Sverige… Holley (sitter på nu) Power valve 2.5 Munstycken 71/74 Acc munstycken 31/31 Acc kam 330 pink/330 pink Torker single plane-insug Holley 650 DP race 4777 Crane Roller kam HR-224/339-2S-12 Duration: 286 int./294 exh. Lift: 0.586 int./0.609 exh.
  12. hej söker efter lämplig Throttle Position Sensor TPS givare till Holley 4150. men vill inte betala 800 kr, några förslag? Tackar för all hjälp! Anders
  13. nä, ska kolla upp vad det kostar att svetsa den. har lånat en bottenplatta, så kan köra. upptäckte att bottenplattan bara satt med 4 skruvar ska sitta 8st!!
  14. jag har flera kompisar i USA så köpa en där är inga problem. t.ex summit racing kan ta hem en bottenplatta kostar $190 en ny förgasare kostar "bara" $410... :-/ men jag vill köra nu...
×
×
  • Create New...