Då kommer facit: Jag har 96 mil tur och retur till Åtvidaberg. Det är en automatlåda med 3.31 utväxling som på hemvägen alltså blev 4.10 utväxling. Bilen drog dit 1.16 och faktiskt LÄGRE hem, 1.07 och då har jag legat mellan 100-130 km/h hela tiden och på motorväg det mesta. Så driftskostnaden är nog samma eller knappt mätbar enligt mina knappt 100 mil. Kostnaden blev 10.000:- för arbete och utbyte av bakaxel. Sedan valde jag att sätta på en massa annat så slutnotan blev något helt annat. (GT500 Track-Pack, panhard, länkarmar mm mm mm). Varven stör inte alls upp till 110 km/h ungefär. Kring 130 km/h börjar det väsnas lite mer men då får man helt enkelt höja stereon om det besvärar… Man kör ju sällan motorväg i 2-3 timmar dagligen så ljudet blir underordnat den kraft man får vid bytet. Att köra 10-15 mil på motorväg stör alltså inte alls enligt mitt tycke. Varven låg med 4.10 utväxlingen på 2.200 varv i 90km/h och 3.000 varv i 130 km/h. (Så ekvationen stämmer om man tar 4.10/3.31= 1,24, mao cirka 24% högre varv genom registren). Jag är helnöjd med bytet till 4.10 och jag rekommenderar det verkligen. Jag tror inte 3.73 skulle bli så märkbart som jag nu upplevde 4.10 när man ändå lägger en hyfsat slant på bytet. Jag får säga att det definitivt märks att något positivt har hänt med bilen med bytet! Nästa sak är att Håkan Prytz verkar ha löst problemen med Detroit Rockers-kam till automatlåda och att slippa avgasproblem vid besiktning. Jag är av den åldern att jag inte vill byta kam inför varje besiktning. Så glädjande nog verkar dessa bägge problem lösta numera. Så nästa besök får bli för Detroit Rockers kam, långa headers och x-pipa därefter får man väl vara nöjd ett tag. När jag stod där och väntade på min ”operation” så visade Håkan mig två motorer som skulle monteras… en på 1.000 hkr och en på 1.200 hkr inkl alla modifieringar så mitt lilla byte är nog inte så mycket att tala högt om… Nåväl, jag är helnöjd och rekommenderar 4.10 till den som vill få lite ”enkla vitaminer” till bilen!!!