Jump to content

cyr365

Medlemmar
  • Inlägg

    13
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

About cyr365

  • Födelsedag 1964-12-01

Senaste Profilbesöken

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

cyr365's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

10

Omdömespoäng

  1. Jag kör Automat-06. Har satt på CAI, American thunder, 4:10 utväxling och skall i slutet på veckan sätta på Detroit kam. Har satt på GT 500:ans väghållningspaket samt bytt länkarmar mm. (Allt bytt via Håkan Prytz i Åtvidaberg.) Jag anser att kraften redan finns i bilen även UTAN trim mm och att automaten är perfekt för bilen otrimmad och ev. cruising och lugnare körning och skulle definitivt INTE välja manuellt om man inte vill "rally/bus-köra" eller gå vidare med kompressortrim. Jag har haft 55-60 olika bilar genom åren och med Mustangen blir det ju mest att njuta av V8:an... Så för mig gäller bara automat och vill inte sitta och vispa runt med en växelspak när man är ute och glider/njuter...
  2. Då kommer facit: Jag har 96 mil tur och retur till Åtvidaberg. Det är en automatlåda med 3.31 utväxling som på hemvägen alltså blev 4.10 utväxling. Bilen drog dit 1.16 och faktiskt LÄGRE hem, 1.07 och då har jag legat mellan 100-130 km/h hela tiden och på motorväg det mesta. Så driftskostnaden är nog samma eller knappt mätbar enligt mina knappt 100 mil. Kostnaden blev 10.000:- för arbete och utbyte av bakaxel. Sedan valde jag att sätta på en massa annat så slutnotan blev något helt annat. (GT500 Track-Pack, panhard, länkarmar mm mm mm). Varven stör inte alls upp till 110 km/h ungefär. Kring 130 km/h börjar det väsnas lite mer men då får man helt enkelt höja stereon om det besvärar… Man kör ju sällan motorväg i 2-3 timmar dagligen så ljudet blir underordnat den kraft man får vid bytet. Att köra 10-15 mil på motorväg stör alltså inte alls enligt mitt tycke. Varven låg med 4.10 utväxlingen på 2.200 varv i 90km/h och 3.000 varv i 130 km/h. (Så ekvationen stämmer om man tar 4.10/3.31= 1,24, mao cirka 24% högre varv genom registren). Jag är helnöjd med bytet till 4.10 och jag rekommenderar det verkligen. Jag tror inte 3.73 skulle bli så märkbart som jag nu upplevde 4.10 när man ändå lägger en hyfsat slant på bytet. Jag får säga att det definitivt märks att något positivt har hänt med bilen med bytet! Nästa sak är att Håkan Prytz verkar ha löst problemen med Detroit Rockers-kam till automatlåda och att slippa avgasproblem vid besiktning. Jag är av den åldern att jag inte vill byta kam inför varje besiktning. Så glädjande nog verkar dessa bägge problem lösta numera. Så nästa besök får bli för Detroit Rockers kam, långa headers och x-pipa därefter får man väl vara nöjd ett tag. När jag stod där och väntade på min ”operation” så visade Håkan mig två motorer som skulle monteras… en på 1.000 hkr och en på 1.200 hkr inkl alla modifieringar så mitt lilla byte är nog inte så mycket att tala högt om… Nåväl, jag är helnöjd och rekommenderar 4.10 till den som vill få lite ”enkla vitaminer” till bilen!!!
  3. Hejsan! Jag skall upp till Håkan Prytz nu över helgen och byta till 4.10. Tur och retur, hem till Bohuslän igen ger mig 50 mil med 3.34 och 50 mil med 4.10 på både motorväg och vanlig väg. Jag lovat att skriva om jag hur upplever skillnaden... På måndag så lovar jag att ge min åsikt på om det blev bra eller sämre... Mvh Mats
  4. Det känns bra att höra att 4.10 är rätt val, det är ju ändå kraften man är ute efter och det blir ju oftast lite lägre hastigheter än 140...
  5. Efter moget övervägande så får det bli 4.10, har beställt tid hos Håkan Prytz i början i april för lite "småfix" ytterligare och återkommer efter bytet med mina reflektioner, får ju åka ner 46 mil på motorväg efter bytet och lär får fundera över om valet blev riktigt...
  6. Har kollat på amerikanska Mustangforum hela gårkvällen/natten och där är det nog 75% som tycker 4.10 är det rätta som du säger så det lutar åt detta. Jag har en automat men det borde vara samma varv som på den manuella lådan väl??? Utväxlingen 3.73 verkar var en "bra kompromiss" mellan kraft och varv emedan 4.10 är mot det brutala... Jänke-sajterna nämner just att man så sällan åker över 120 knyck och därmed har mer nytta av att känna "brutaliteten" i V8:an. Någon nämner att man inte får ner kraften i gatan utan att man mest sliter däck, och att ettans växel är "svårhanterlig". Är det så?
  7. Det är 3.31 standard på automatlådan och då tog jag 4.10/3.31 vilket ger 24% mer i varv emedan 3.73/3.31 ger 13% mer i varv. Så frågan är om man "klarar av" cirka 2.450 varv i 100 knyck eller 2.200 varv i 100 knyck då standardvarven ligger på 1.950-2.000. Jag var ute för några veckor sedan och "tjuvkörde" för att försöka lyssna av varvet men fick ligga på lägre växel för att nå varven vilket ju inte blir riktigt rättvisande. Jag älskar V8 ljudet men ibland så kan det bli lite för mycket om man nu kör lite längre. Jag är så jäkla rådvill i detta egentligen lätta ämne men jag vill ha mer "input" gärna från 4.10 ägare. Tidigare hjälp/inlägg ovan är jättebra och kloka men har kikat på liknande trådar och då lutar de mer åt 4.10. -Det kanske är en åldersfråga??? Man vill ju känna axet emellanåt för att "veta" att bilen går bra (Mustang-egot) samtidigt som man sällan bränner däck vid korvkiosken så att säga... Någon som har 4.10 på bilen och är nöjd/missnöjd???
  8. Hej! Jag har bestämt mig för att sätta på annan utväxling på min GT Automat-06 och har sett Am. Muscles förevisande av "acceleration-pack" (4.10) på Youtube och att de tycker det är det bästa alternativet. Håkan Prytz förordar dock 3.73 som en "gyllene medelväg" med "lagom ljudnivå" under landsvägskörning mm. Jag vet att det blir c:a 25% högre varv med 4.10 men samtidigt så har jag sett tidigare inlägg på forumet där de flesta förordar 4.10. Varvar/väsnas det okristligt med 4.10 på motorväg eller står man ut i 15 mil??? Är det märkbar skillnad mellan 3.73 och 4.10 i accerelation? Vad skall jag välja? Hjälp!!!
  9. Hejsan! Det verkar som Am.Muscle inte säljer delar till Sverige men att CJ Ponyparts gör detta, stämmer det? Går det att beställa från Am. Muscle så vore det toppen - de har ju allt! Jag tänkte beställa en del lite mer "ömtåliga" prylar från USA såsom belysning mm. Är det klokt? Skall man passa på att även beställa långa headers och x-pipa typ 65510 Kooks headers med X-pipa då jag har automatlåda. (GT 4.6 - 2006). Man vill ju "packa ner" så mycket prylar det går om man ändå beställer från USA. -Eller skall man skippa avgassystem för att det är för skrymmande och dyrt i frakt kanske?? Finns det någon BRA verkstad som kan hjälpa till med byte av utväxling typ 4.10 och lite annat "små-fix" mellan Strömstad och Skåne? Känns lite enklare att åka mot söder än mot Grufmans med baksätet fullt av USA-prylar... Mvh // Mats
  10. Hej! Så de tar även europeiska kunder/ordrar? Vad kostade det med frakt och tull, moms mm? Skrev de ner värdet på delarna så att det blev billigare att få in varorna? Tog det lång tid innan prylarna kom? /Mvh Mats
  11. cyr365

    Sct x3

    Tusen tack för tipset! Det lär bli 4.10 som du sa. / Mvh Mats
  12. cyr365

    Sct x3

    Det var bra att höra, har funderat på Racetuningen lite men då får man "hoppa det" då bilen bara blir "sjövild" och gå på de andra tipsen såsom headers och bakaxelutväxlingen. 1. Vilket är att föredra av headers eller bakväxel och vad ungefär skulle det kosta med utväxling å 4.10? 2. Byte kammar, har någon erfarenhet av hur det blir och om det känns?
  13. cyr365

    Sct x3

    Hej! Jag har en Mustang GT-06, Automat, jag har satt på American Thunder-avgasrör, Ford racings sportfilter 85 mm. och BAMA SCT X3. Efter programmering blev bilen helt klart rolig men jag undrar över vad som händer om man ställer in racing-läget istället för det rekommenderade "Svensson-läget"? Jag kör sällan "toppfarts-fort" vill hellre ha lite gott ax mellan 0-140 km/h. Fråga två; vad skall man sätta på för trim för att få mer kraft i V8:an utan att gå till överdrift? (Billigt men ändå märkbart bra) Mvh CYR 365
×
×
  • Create New...