-
Strul med Musen !!
Har kontaktat Inge på US Carservice, han tror han vet vad det är.. "Kan-kedjan hoppat". OK kanske är det det allafall, men fasen det skall ju vara kollat att det inte är så av dom andra mekarna och hur stor är slumpen att den hoppar precis när man stänger av motorn (Det lät alla fall precis som vanligt, när jag stängde av den). Jaja så det kan vara... Sätter mitt sista "grodhopp" till "Inge" nu
-
Strul med Musen !!
Tack, skall ta kontakt med dom och höra vad dom kan hjälpa mej med. Kanske Blir att ta den på en bärgare till nån verkstad då !? Jag börjar också tro att allt testande fram o tillbaka på nåt vis har "snurrat till det totalt", men just detta att komma på vad det kan vara. Vi har ju kört alla moment OM OCH OM IGEN, utan något resultat överhuvud taget. Det är som att jag måste ha gjort "GUDARNA" något ont Skall kolla upp kompet ordentligt !! Har fått tag i en snubbe som har en RIKTIG komp-mätare med nån typ av komp-skrivare för dokumentation. Tack för ditt mek tipps /M
-
Strul med Musen !!
Det är testat med massa startgas !! Ger ingen skillnad / effekt överhuvud taget vilket man ju tycker att det borde
-
Strul med Musen !!
Hej Björn och tack för svar. Vi har testat att bygla på detta vis, ingen skillnad. Fenomenet är intet detta med nyckeln heller, kollat av en mekare. Fast just nu vet jag inte vad jag skall tro om allt utredande ock OKEY konstaterande. Skulle behöva en MEK som verkligen har jobbat med jusr MUSTANGER och 302'a. Den ena meken jag haft, pular med alla möjliga bilar och den andre har mekat andra jänkar 8 or, men just ingen MUSSE vad jag vet. Ingen av dom är ju "korkade" mekar, men det slutar med att dom mest bara står o kliar sej i huvet för att den bara borde starta som alla säger. En av dom har tom svurit på att äta upp HATTEN om den inte går i gång, jag vet inte om han efter detta har nån lust längre att titta vidare på kärran Somsagt, jag tror jag behöver nån med riktig Musse Efarenhet, nån som kan gå jäkligt metodiskt tillväga på nåt vis. Jag betalar snart vadsomhellst för att få fart på den denna sommar. /Micke
-
Strul med Musen !!
Hej Per Ja det är en sån där "Ready-To-Run". En av mina mekar påpekade just detta och har mätt upp spänningen. Den skall vara OK enligt honom. Riktigt hur det är kopplat vet jag inte men det är bara 3 kablar +12V, Jord och en kabel till tändspolen om jag kommer ihåg det rätt. Den ger dessutom fina gnistor / bra gnistor vad jag fått höra. Det konstiga är ju att motorn beter sej likadant vad vi än testar / byter. Motorn beter sej precis likadant med den nya fördelaren MSD som med originalfördelaren och en annan originalare som jag testade att byta till som första steg. Inte klokt detta. /M
-
Strul med Musen !!
Hej och tack för era bra tipps. Detta är gjort på kärran i flera omgångar.. Vi har kollat att soppapumpen funkar, Bytt soppa och att det inte finns något vatten i tanken. Tändstiften är bytta till modell som Hansen Racing rekomenderat. Födelaren är bytt och sist har vi tom satt på en helt nyinköpt MSD fördelare samt ny tänd spole. Gnistorna har det aldig varit nåt fel inget fel på men dt blixrar lite mera med MSD'n såklart. Förgasaren blev även den renoverad och sedan har vi testat med en helt nyinköpt fabriksby orginalmodell. Inget av allt vi gjort eller testatat har ändrar beteendet. Den bara blurrar till en gång som sagt och sen inget mera försänn den fått stå en stund. En kille har även kollat elen från tänningslåset och säger att det är helt OK spänning. Tändfäljden är kollad 100 gånger och skall stämma. En kille fick teori att den kanske hade en 351 kam i sej och även den tändöljden är testad. Då blurra den inte ens till). Det enda jag känner inte är riktigt kollat är kompressionen, men va sjutton.. den har ju gått att starta tidigare på bara 7 cylindrar. Inte skall man väll förlora kompet på "alla" cylindrar bara för att man stänger av den en kväll och att det regnat lite. Angående att kamkedjan skulle ha hoppat är kollat på så vis att en kille kollat att DTC stämmer. Det är även testat att flytta om tändningen 180 grader för att utröna DTC avseende insugnings- repektive. utblås-cykeln. 1'an cylinder ligger enligt de lärde rätt, dvs bägge ventilerna är stängda när kolven står i topp och gnistan kommer. Allt verkar dessutom vara gott jordat, men skall testa ditt förslag att dra en startkabel Jag hamnar snart på DÅRHUS !!
-
Strul med Musen !!
Tack för ditt svar Per. Ska försöka beskriva lite mitt problem. Hösten 2013, (efter att ha tankat bilen) parkerade jag den hemma som vanligt och den gick som en klocka. När jag dagen efter (och regnet legat som spön i backen hela natten) så vägrade den helt enkelt starta. Sen den dagen har det varit omöjligt att sparka igång den. Symtom. Vid första start försök, så tänder den till lite (blurrar till). Efter det händer inget mera, hur mycket man än försöker (helt dött). Får motorn sedan stå några timmar, så upprepas detta konstiga fenomen. Allt har kollats och ser ut att fungera som det skall
-
Strul med Musen !!
Hej Har strul med min Musse (1970 med 302'a). Den "stackars originalmotorn" har nu stått still i snart 2 år. Ingen som tittat får igång den (trotts att alla "experter" som nu hunnit meka och skruva med den säger att den ju bara borde starta !!). Jag Har investerat i massa saker men inget blir bättre !! (är nu desperat, men vill inte byta motor !!) Är jag dum, korkad eller bara själv jäkla lat ?? Är det nån på detta forum (med KUNSKAP om dylika klenoder) som har tid att ta en titt på den och tala om vad jag ska göra ?? Jag betalar (nästan vad som helst nu) för att få fart på den <3 Glad för svar /grönejägaren (frogman)
-
Ny här med Trasig låda !
Ahh, tack. Nyttiga tipps är alltid skönt att få. Ska försöka få in nån offert på jobbet. Meken min vägrar pilla i automatlådor, vilket säkert är klokt. /Frogman
-
Ny här med Trasig låda !
Hej Micke heter jag och har nu sladdat runt med en grön Musse 1970 Sportsroof på Stockholms gator sedan ca 6år. Gillar mest att slita på gummi , men småmekar även lite de dagar jag fattar vad jag sysslar med Just nu står "Gröne faran" på pallboxar och växellådan (en C4) är nedplockad. Den gick plöttsligt bara sönder och ville efter det bara knalla på 1'an (Hum & Suck ) !!. Meken min, har nu konstareat att nåt "Bromsband" i lådan brustit o att lådan tydligen måste totalrenoveras (verkar bli ett dyrt kalas). Nån här som vet nån bra C4 fixare runt Stockholm / eller är det kanske nån här har en bättre begagnad C4 liggandes till föräljning ?? MVH /Micke "Frogman"