Halloy. Jag kør nu med 100% originalbromsar men har Porterfields sintrade belægg och stålspunna slangar, detta funkar och med ren olja har jag ænnu inte upplevt någon avmattning under de bandagar jag kørt. Det var værre då jag hadde tæta fælgar, gummislangar och orginalbelægg.. Så kommer ju jag heller inte upp i samma hastigheter som Sonic`s race-ZL-1 Corvette med 630hk.. Jag ær vældigt nostalgiskt lagd och kør med 15" hjul men jag har en tanke på att evt gå upp till 16" om jag hittar "rætta fælgarna" sedan det finns bættre dæck før 16". Større fælgar æn 16" vill jag inte ha. Så mitt ønskemål (drøm) ær Wilwoods D8 6-kolvs ok fram och samma fast 4-kolv bak, dessa ska vara "direct fit" med 15" hjulen. "Sonic`s" Lucky Eddie (Pekka Nystrøm) byggda ZL-1 Corvetten ær byggd efter Klassik-reglementet och då får man inte anvænda annat æn vad som på den tiden det begav sig fanns tillgængligt. Den bilen kør alltså med original optionbromsar som i stort sett endast såldes som tillbehør eller tillsammans med ZR1, ZR2 och L88 paketen som fanns 1968-1971. Skivorna ær borrade original fast man anvænder aluminiumnav fram. Oken fram ær original Z51 option med "dual pin", dvs 2 pinnar som håller klossarna på plats. Standardbromsarna har endast 1 pinne mitt på toppen av klossen. Den enda skillnade mellan hans bromsok ær denna extra pinne som førhindrar att klossen kan røra sig en aning i oket, annars ær allt samma. Bak kør han med standard ok, dvs samma som alla andra corvetter från någon gång runt 64-65 och nyare. Sjælvklart har han en bra bromskylning. Jag har en tanke att montera ett par kylslangar på min bil innan KM på Mantorp i mitten av Augusti, men det blir en enklare løsning æn på Sonic`s ZL-1. Hur ær det med Mussarna? Jag har før mig att man bytte till pickuppernas 2,5" trummor bak førr før sportigare kørning men i dag finns det væl hela skivbromskit før den som har pengar så det ræcker..? //Ricky.