Jump to content

nian

Medlemmar
  • Inlägg

    3
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

nian's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

0

Omdömespoäng

  1. Läste i forumet att man kunde hälla diesel i motoroljan för att bl.a. rengöra lyftarna. Är denna metod verkligen att rekommendera?? Sedan så har man hört en massa snack om att Omega har produkter som rengör motor och lyftare, de ska även ha någon vätska som mjukar upp oskadade men förhårdnade tätningar i motorn... Bra betalt tar de dessutom. Jag har funderat på om någon av dessa metoder skulle kunna hjälpa. Förståss har jag lyckats att ha en 289:a som knackar lyftare efter att ha stått några dagar, och dessutom har en gammal 740 med 16V motor som även den har lyftare som hör av sig på morgonen. Men man har sina tvivel när det snackas om sådana där "tömma i motorn undermedel", sådana produkter brukar ha en förmåga att dyka upp i de mer oseriösa sammanhangen. Är det någon på forumet som har kunskap eller erfarenheter om dessa undermedel?
  2. Är fundersam på det där med motorfärg på 65:a I min 65:a är motorn blå. Gjut och bearbetningsnummer på motorblocket visar att det hör hemma några dagar / veckor innan bilen slutmonterades. Av patinan kan man konstatera att motorn inte varit rörd på många år. Jag har trott att motorn varit ommålad,men... För någon månad sedan såg jag en bild på en annan 65:a som var nyimprterad från staterna. Den bilen hade haft samma ägare i 30 år och hade endast varit ute för en omlackering utvändigt. Är detta ett sammanträffande eller hade man en skvätt blå förg över i maj -65??
  3. Min 289 -65 läcker i bakre vevaxeltätningen, är det någon som har tips och trix hur man ska byta tätning med motorn på plats. Vad jag förstått ska tätningen vara delad så att detta ska vara möjligt. Sen kan man fundera på om det är så lyckat att plocka bort röret som håller ihop rambenen? Nästa fundering jag har gäller motorfärgen. Enligt alla uppgifter jag har så ska motorn vara svart, men min motor är blå. Av patinan att dömma så har den inte varit ur bilen på minst 20 år. Min bil är en -65 monterad 24 Maj enligt avkodningen FoMoCo har på nätet. Motorn har gjutmärkning (bakom startmotorn) 5E3 samt C5AE-6015E. Uppe vid blockpackningen på vänster sida är det instansat 5E10. Kan det vara så att det även fanns blå motorer då?
×
×
  • Create New...