Jump to content

Fnuffles

Medlemmar
  • Inlägg

    11
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

Fnuffles's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

10

Omdömespoäng

  1. Såhär ett år senare kan jag komma med en liten uppdatering för den intresserade... Problemet uppstod igen för ett par veckor sedan varpå mussen blev stående i Vimmerby. Båda gångerna det inträffat har jag väl busat lite (sånt som händer ) och har varvat den ganska hårt. Denna gång hade jag 13 mil hem så jag förskte ta mig hem väldigt försiktigt för att se om det skulle gå men efter ett par mil började batteriet koka. Stannade och fick ringa försäkringsbolaget för att få bärgning. (Kul sidospår försäkringsbolaget var tvugna att fixa hemtransport åt mig också... taxi för 2500 :-, förbetalt, självriskfritt. Tack och bock!) Dagen efter bytte jag batteri och då fungerade den normalt igen. Kollade senare runt lite på Google och det fanns några liknande fall i staterna där någon hade förbrukat 3 generatorer och 4 batterier på typ 6 år. Det som han hade hittat var att jordningen mellan generator och chassit kan vara lite bristfällig vilket kan medföra att chassi och drivlina kan få hyfsat stora spänningsskillnader ibland. Detta ska då i sin tur kunna medför att spänningsregulatorn ballar ur. Det han hade gjort för att lösa problemet var att dra en jordningskabel direkt mellan batteriet och generatorn. Har inte gjort det på min än men om det uppkommer igen så får jag väl fundera på om det kan vara en idé. För någon med lite koll: låter det som en dum tanke? Om det visar sig igen någon gång ska jag i alla fall pröva att stanna och koppla ur och tillbaka batteriet för att se om det nollställer problemet, man vet ju aldrig.
  2. Okej, finns det något sätt att själv kolla om det är generatorn? Tänkte gå ut och undersöka saken mer ikväll. Bilen var tvärdöd och mätte 4 volt spänning på batteriet, sopslut. Har inte haft några problem med urladdat batteri innan. Skulle det kunna vara spänningsregulatorn som pajat, så batteriet överladdats, kanske? Hittade ett reparationskit till generatorn för till GT-mustager 05-08 där bl.a. spänningsregulatorn byts ut. Känns kanske som något man kan försöka med... Plockade ur batteriet och tittade runt på internet om det. Är ett DieHard Gold och vad jag förstod av deras hemsida så var tillverkningsåret 2001 (koden på batteriet är M1(dec. 2001)), vet inte om det är rimligt, men om det stämmer kanske det räcker att byta batteri. Om det nu bara var batteriet som gav upp brukar det väl ändå inte ske så plötsligt som jag upplevde det, eller? Som ni kanske förstår så är jag en nybörjare när det gäller att fixa bilar så även förslag som framstår som självklara uppskattas! Mvh Daniel
  3. Hej Var ute en sväng idag så hände det något märkligt. Rullade iväg från ett rödljus och tryckte på lite grann och när jag passerade 80 km/h så började så började batterivarning och ABS-varningslampan lysa och knappen för TCS började lysa OFF. Meddelanden som visades i displayen var check charging system, samt check TCS och ABS. Märker samtidigt att spänningsindikatorn i instrumentpanelen slog i taket, totalt maxad och ändrat färg till rött. Släppte direkt på gasen och såg att mätaren började smyga nedåt men kom som bäst precis under röda maxstrecket och ändrade tillbaka till normalfärgen. Då försvann både varningen för ABS och TSC. Så fort jag behövde gasa lite för att behålla faten hem så stack spänningsmätaren upp igen och ABS och TCS visades igen. I övrigt verkade en del "nice to have-elektronik" dött (fönsterhissar och kupéfläkten t.ex.) Hade inte så långt hem så jag valde att köra lugnt hem så den åtminstone står i garaget. När jag väl kom hem kollade jag lite och på tomgång så var spänningsmätaren högt men inte över röd. Öppnade huven och såg/hörde inget onormalt och det luktade inte bränt eller så. Backade in i garaget och fimpade motorn. Startade om och den gick igång så vackert, men spänningsnålen vandrade upp så jag stängde av när den hade några millimeter kvar till max-sträcket. Kollade säkringarna och såg inget onormalt där. Kan det vara generatorn som gett upp, eller har någon en idé på vad det kan vara samt hur jag kan felsöka? Börjar bli lite trött på biljävlen, hade precis fixat ett motorkvitter som gäckat mej någon månad som resulterade i rem och löprullesbyte. Tack på förhand! Mvh Daniel
  4. Nu är problemet löst, bytte 6:an och rem. Nu går den som en klocka! Mvh Daniel
  5. Har tittat lite mer på det. Oljudet försvann drygt en vecka efter att jag lade på ett riktigt trögt fett på axeln till 6:an. Sedan kom det tillbaka. Funderar på om jag ska byta ut rullen men vill helst vara säker innan jag gör något. Försökte lägga på 556 på 6:an, 4:an och 1:an (i den ordningen) när jag hörde kvittret men inget hjälpte. Är tämligen säker att det kommer från några av de tre rullarna till höger (4,5 eller 6). Slog ett öga på ett amerikanskt forum där en snubbe beskrev ett liknande problem. Han hade konstaterat efter mycket om och men att det var servopumpen (nr 5) som inte satt helt rakt varpå han fick den justerad. Ljudet återkom tydligen efter några dagar och då hade han märkt att det var ett metallskydd för att hålla kylarslangarna borta från rullen som låg för nära, vilket i sin tur kunnat ge upphov till oljudet. Funderar på om det kan vara något sådant tjall? Hittade även ett youtubeklipp där en mekaniker visade att man kunde felsöka remproblem genom att spruta vatten på remmen med på olika ställen. Blev gnisslet bättre var det tydligen något av löphjulen som var felorienterade, blev det värre så kunde det vara remspännaren och slutligen om inget hände så skulle felet vara (vad jag förstod) ett trött hjullager på någon rullle. Kan man göra så? Mvh Daniel
  6. Jo jag tar nog inte gift på att det är det hjulet, men som jag skrev var där ett visst glapp. Gnisslet/kvittret är lite mer sällan nu efter att jag lade på lite entreprenadfett på axeln. Nu gnisslar det bara (i princip) på svala morgnar när motorn startas första gången och försvinner när jag startar senare på dagen. Är det orimligt? Mvh Daniel
  7. Nu har jag undersökt saken och hittat att ett av löphjulen har ett litet glapp, kanske 1-½ mm. Nummer 6 på bilden, och vad jag förstår så driver inte den något utan frihjular bara. Stämmer det? Är det något som är svårt att fixa? Mvh Daniel
  8. Tack alla! @Eje: Helt klart intressant! Fick lägga åtskilliga timmar på internet (och i telefon med transportstyrelsen) för att få en uppfattning av vad som gäller. @Andreas: Tack! Ska kolla saken. Tror att ljudet kommer från någon av de två övre löphjulen på vänster sida i färdriktningen. Ska se om jag kan isolera det mer än så. Mvh Daniel
  9. Såhär ser den ut (har fixat lite småsaker för regbesiktningen i Sverige) Originalfälgarna har vinterdäck på så det är de svarta som gäller. Bad om vinterdäck ifall vädret skulle varit kasst när jag körde hem den. Tänkte bara kolla om det är någon som vet vad det är för typ av motorhuv jag har? Har sökt runt utan att bli klokare. En annan fråga också, det har börjat kvittra eller gnissla den (bedömt någon av trissorna på remmen i framkant av motorn). Någon som har koll på ev. quick-fixes eller enkla sätt att felsöka?
  10. Hejsan, Jag har precis kört över Öresundsbron med en Mustang GT som jag tagit hem från Tyskland där jag har bott i 6 månader. Riktigt kul med en fin hemvändarpresent till sig själv! Vill passa på att tacka alla som varit aktiva på det här forumet gällande regler och tips vid import, det har verkligen hjälpt! Det har varit en snårig väg, och nu är det bara att hoppas att inregistreringen går någorlunda problemfritt.
×
×
  • Create New...