Jump to content

NisseUSA

Medlemmar
  • Inlägg

    8
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

Senaste Profilbesöken

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

NisseUSA's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

11

Omdömespoäng

  1. Ja, om du får samma pris med container är det bättre eftersom du då kan ta med annat flyttgods i bilen. Jag kontaktade dock ett flertal fraktagenter, och priset jag fick för container var åtminstone det dubbla. I tillägg till själva priset för frakten tillkom också “container unloading” vilket bara den var på drygt 6000 kr!
  2. Kul att texten uppskattas! Det stämmer, vid RoRo måste bilen vara tom, samt du får inte ha mer än 1/4 tank bensin. Jag kunde dock lämna ett bilkapell i bagageutrymmet, både fraktagent och eskort-firman sade att det var ok, och det låg kvar när bilen kom fram. Plus reservdäck och domkraft förstås. Men inga andra prylar, i så fall är det container som gäller!
  3. Hej alla! Har precis fått min 2006 års Mustang importerad och godkänd i Sverige som flyttgods och tänkte dela med mig av hur jag gjorde detta på egen hand och till billigast pris. Jag valde att göra allt själv dels för att jag ville lära mig hur det går till, men också för att spara pengar. Den slutliga notan för att få bilen registrerad och laglig i Sverige hamnade på knappt 12000 kr. Frakt: 6400 kr Jag valde att frakta RoRo (roll-on/roll-off) eftersom det är betydligt billigare och enklare än i container. Jag använde mig av en fraktagent som heter Seabridge International och som inte alltid var så lätta att ha att göra med, sannolikt eftersom de inte är vana vid privatpersoner. De verkade besvärade över att jag ställde så många frågor och inte hade en aning om hur saker och ting funkade eller vilka dokument jag behövde. Hur som helst erbjöd de riktigt billig frakt från USAs östkust till Göteborg. Fraktförsäkring: 1620 kr Denna är valfri, men tydligen hade det varit brand ombord på färjan tidigare under året med många förstörda bilar som resultat, så jag ville inte ta några risker. Ordnades genom fraktagenten. Eskort hamn USA: 325 kr Efter 9/11 har man som privatperson inte tillgång till hamnområden i USA, så man måste anlita en firma som eskorterar en till rätt ställe i hamnen. Fraktagenten gav mig nummer till en firma, sedan fick jag boka och organisera eskorten själv. Tips att montera av registreringsskyltarna innan du lämnar bilen för att minska risken att bilen blir stulen. Ankomst Sverige: 1040 kr Fraktagenten i USA rekommenderade att jag skulle använda mig av en importör i Göteborg. Jag hörde med dem, och de skulle ta 1250 kr för pappersarbete plus 1844 kr för lokala hamnkostnader, alltså totalt 3094 kr. Detta tyckte jag lät lite dyrt, så jag angav istället mitt eget namn och nummer som importör till fraktagenten. Några dagar före bilen anlände till Sverige kontaktades jag av fraktföretaget (i mitt fall Wallenius Wilhelmsen) med en räkning på de lokala hamnkostnader som skulle tillkomma, vilka var 1040 kr och inte 1844 som importören angett, samt instruktioner om hur bilen skulle hämtas. Efter ankomst hade jag 3 dagar på mig att hämta bilen utan lagringskostnad (väntar man längre så betalar man 100-300 kr/dag). Ca två veckor före ankomst bokade jag tid hos tullklareringsexpeditionen i Göteborg/Arendal. När bilen väl anlänt dök jag upp på min avtalade tid, med alla nödvändiga dokument (kvitto/köpehandling på bilen, amerikanskt registreringsbevis, etc). Jag behövde även fylla i dokumenten “Försäkran för flyttsakstullfrihet” samt “Enhetsdokument” (importdeklaration). Dessa är lite knepiga, men det finns hjälp på internet och de hjälper dig även på tullexpeditionen om du kör fast. När allt var klart och importen godkänd som flyttgods fick jag ett utlämningskvitto och begav mig till hamnen för att hämta bilen, monterade registreringsskyltarna, och körde hem! Försäkring: 0 kr Du måste (enligt lag) ha försäkring på bilen när du kör den. I mitt fall kontaktade jag mitt försäkringsbolag och kunde lägga upp en trafikförsäkring för 267 kr/månad, men då jag ringde senare samma dag (när jag kört hem bilen) och sade upp försäkringen så blev det så att jag inte behövde betala något alls. Ursprungskontroll: 1300 kr 700 kr + 600 kr extra för ansökan om flyttsak. Sverigekonvertering: 162 kr Jag stansade in chassinumret gratis med hammare och körnare, och beställde parkeringsljusarmatur i klarglas från USA för 162 kr. Det var allt som behövdes. Detta finns beskrivet i mer detalj i den här tråden. Registreringsbesiktning, vägning, besiktning: 2355 kr Inga problem. Summa kostnader: 13 202 kr Kostnader jag ej inkluderat Ovan har jag bara tagit med de kostnader som krävdes för själva importen och registreringen. Sedan har naturligtvis andra kostnader tillkommit runtomkring importen och flytten till USA. Främst handlar det väl om boende, mat, bensinkostnad och slitage att köra bilen från min bostad i USA till hamnen. Eftersom jag valde att göra detta till en road trip (1 månad genom USA och Kanada) så ser jag denna kostnad mer som en semesterkostnad än en importkostnad… Dessutom blev flygbiljetten hem billigare från östkusten. Gällande resan till/från hamnen i Göteborg, här betalade jag bl.a. tåg- och bussbiljett till Göteborg (314 kr), vandrarhem i Göteborg (150 kr), 24h busskort i Göteborg (80 kr), och bensin hem. Dessa kostnader varierar förstås väldigt beroende på var i Sverige man bor, om man kan få skjuts till hamnen, eller i annat fall hur komfortabel man är med att bo på vandrarhem och använda kollektivtrafik. Jag passade även på att hälsa på gamla kamrater här som jag ändå skulle ha hälsat på förr eller senare, så jag väljer att se detta som sociala omkostnader Flygresan från USA till Sverige är inte medräknad eftersom jag skulle flugit hem oavsett om jag fraktade en bil eller inte. Slutligen har jag inte räknat med förlorad inkomst eftersom jag för tillfället flyttade från USA till Sverige och ändå var emellan jobb. Kan även tillägga att viss försiktighet bör användas om man tar sig ner till hamnområdet i USA och frågar runt efter eskort-service, eftersom det kan misstolkas.
  4. Hej alla! Tänkte dela med mig av hur jag sverigekonverterade min 2006 års Mustang (flyttgods) på billigaste och enklaste sätt. Det är egentligen bara två saker man behöver fixa: stansning av chassinummer (ramnummer) samt vita parkeringsljus fram. Chassinummer Jag hörde först med en verkstad som ville ha drygt 1400 kr för att stansa in chassinumret. Det lät lite dyrt, så efter lite googlande och funderande kom jag fram till följande metod som är helt gratis (förutsatt att du har eller kan låna de verktyg som krävs, dessa är annars billiga att få tag på). Gå till den här sidan. Knappa in ditt chassinummer (VIN-nummer) och skriv ut resultatet för font “FF Dot Matrix OT Two”. Experimentera med vilken fontstorlek du behöver för att producera bokstäver som är ca 8-10 mm höga efter utskrift. I mitt fall passade 31pt. Exempel: Tejpa sedan fast ditt utskrivna chassinummer på chassit, t.ex. under mattan i bagageutrymmet. Tag en hammare och körnare och körna in punkt för punkt. Här måste du vara väldigt noggrann och tålmodig för bästa resultat. Det tog mig ca en halvtimme. Jag smetade till sist vit färg över numret, vilket fäste i de körnade hålen och fick numret att framstå väldigt tydligt. Denna budgetlösning ser väldigt professionell ut (i min högst subjektiva mening) och besiktningsmannen godkände det utan tvekan. Vita parkeringsljus fram Original på Mustangen är orange p-ljusarmatur fram (med vita glödlampor). Detta är inte godkänt i Sverige ens på flyttgods eftersom p-ljus måste lysa vitt. Den enklaste och billigaste lösningen är att helt enkelt skaffa p-ljusarmatur i klarglas. Jag beställde de här från ebay för 162 kr. Jag hade fördelen att kunna beställa dessa medan jag var i USA och slapp därmed fraktkostnad. I annat fall tillkommer naturligtvis frakt, samt eventuell moms och tull. Känner du någon i USA kan du förslagsvis beställa delen till denne, som sedan skickar den vidare till dig som gåva med USPS (momsfritt upp till 400 kr, fraktkostnad runt 200 kr). Jämförelsevis kostar samma del 995 kr plus eventuell frakt hos Grufman. Det var någorlunda enkelt att montera själv även för en fullständig amatör som mig. Det krävdes i princip bara skruvmejsel, och jag behövde inte ta av hjulen för att komma åt. Det tog ca 45 minuter totalt. Resultatet blir följaktligen vita p-ljus samt vita blinkers fram, vilket är accepterat för flyttgods. Vill du hellre ha orangea blinkers behöver du köpa orangea lampor samt klippa kablarna till p-ljus för att separera de två.
  5. Alltså nu har jag varit i kontakt med tre st besiktningsingenjörer, på Carspect, Bilprovningen och Besikta, och samtliga har sagt att vit blinkers går bra fram. Jag läste till och med högt från RoTe's inlägg #14 för killen jag talade med sist, och han sade att det inte stämmer; vit blinkers går bra fram oavsett vad original är. Transportstyrelsens författningssamling nämner heller ingenting om att originalfunktion ej får ändras, tvärtom är den väldigt ospecifik och säger i princip bara "blinkers fram kan vara vit och behöver ej vara godkänd". Detta innebär i så fall att det ENDA som verkligen krävs för flyttgods är chassinr plus att ändra färg på p-ljusarmatur fram från orange till klarglas. Inga nya glödlampor, inga klippta kablar. Men samtidigt säger i princip varenda inlägg på internet, t.o.m. erfarna typer som Grufman, att kablar måste klippas och lampor ändras. Förvirrad! Har regler ändrats eller händer det att bilprovningen implementerar regler fel/annorlunda?
  6. Det som fick mig att tveka var att jag läste följande i någon författningssamling från Vägverket: 10.2 Undantag för fordon som införts i riket som flyttsak eller förvärvats från utlandet genom arv eller testamente Fordon får brukas i trafik även om: - bilbälte saknar upprullningsdon, - bakifrån synliga körriktningsvisare kan visa rött ljus, - framifrån synliga körriktningsvisare kan visa vitt ljus, <--- - från sidan synliga körriktningsvisare saknas. Dock var jag inte säker på hur gammal informationen var och om den fortfarande gällde. Men nu har jag ringt och hört med en besiktningsingenjör, och han intygade att vit blinkers fram går bra på flyttgods. Vad innebär det här? Något jag behöver oroa mig om?
  7. Tack för svar RoTe! Om jag förstått det rätt, kan jag behålla vita blinkerslampor för själva besiktningen, stämmer det? Då flyttgods-blinkers verkar vara tillåtna att vara vita fram. Det skulle innebära att det minsta möjliga arbete för att gå igenom besiktning är att enbart byta orangea kåpor till vita? Utan behov att byta glödlampor eller klippa kablar... (Med det inte sagt att jag nöjer mig med den lösning som kräver minst jobb; vill bara vara säker på att jag inte missar något för besiktningen!)
  8. Tjenare! Ska ta hem min 06'a från USA och tänkte påbörja konverteringen till svensk standard här i USA (billigare så). Bilen kommer klassas som flyttgods, och såvitt jag förstått är det enda jag behöver fixa chassinr plus blinkers/pljus fram? Tänkte höra exakt vad som gäller angående ljusen. Räcker det med att ersätta orange kåpa med vit? T.ex. den här delen för ca 70 kr. Är det krav att delen är E-märkt, eller bryr de sig inte om detta vid besiktning för flyttgods? Vilken färg har nuvarande glödlampa/lampor som sitter under? Har inte tillgång till bilen för tillfället så kan inte kolla själv. Enligt manualen ser det ut som att det är två per sida (en parkering, en blinkers). Är de vita eller orangea? Om vita så borde det räcka enbart med att byta kåpa. Om orangea antar jag att den enklaste lösningen är att helt enkelt byta pljus-lampan från orange till vit? D.v.s. att köpa två av dessa från Grufman eller motsvarande, en per sida? Tacksam för svar
×
×
  • Create New...