tomarc April 13, 2009 Report April 13, 2009 Hej!Är det någon som vet hur el-antennerna fungerar. Min har slutat mata upp antennen. El-motorn verkar gå men antennen åker inte upp eller ner.Jag har inte lyckats hitta något om hur det ska fungera? Är det någon typ av vajer som ska mata upp och dra ner antennen?Och hur kommer jag åt antennen; jag har lossat täckbrickan ovanifrån men sen då?Tacksam för alla eventuella tips. Bilen är en 66a; jag vet inte egentligen vad det är för antenn den har bara suttit där och alltid funkat /Thomas Citera
Lars Oscarsson cmc383 April 13, 2009 Report April 13, 2009 Hej.Om det är en eftermarknad eller original 60-70 tal har lite betydelse, troligen är det en typ av plastkuggadtråd i motorn som sköter matningen upp eller ned,drivs med ett kugghjul i den större delen på motornsfäste. Det händer tyvärr att det kuggade bandet går av ellernöts ut på ett och samma ställe, resultat är att kuggetinte greppar. En sak som nästan alla glömmer som har en sådan typav antenn är att glömma att smörja sprötet med oljigtrasa någon gång ibland. Anntennen blir kärv och fastnar om man inte gör detta,resultat är det jag skrev innan att kuggen slits ut påett ställe och anntennen slutar fungera. Med lite pill så kan du kanske skruva upp locket påfästet och försöka se felet, kanske du kan fixa själv. Citera
tomarc April 13, 2009 Author Report April 13, 2009 Du verkar ha rätt Lasse (som alltid ). bandet inuti antennen har gått av, sticker ut ca 4 cm när antennen är ihopskjuten.Men jag lyckas inte få upp resten av tråden, den är fast nere i antennhålet på något sätt. Nån som har något tips? Den matar inte upp fast motorn går.Verkar så meckigt att ta loss hela motorantennen också, går ju inte att komma åt den riktigt utan att ta bort skärmen? Eller? Citera
Lars Oscarsson cmc383 April 13, 2009 Report April 13, 2009 Hej.Jo nog skall den gå att demontera, du får antagligen skruva av framhjulet och ta bort stänkplåten medgummikanten för att ge utrymme för demontering. Tyvärr är det det enda rätta att försöka ta bortoch göra jobbet på bänken, du bör kanske varainställd på att det inte går att laga tyvärr. Citera
Recommended Posts