Jump to content

Recommended Posts

Hallå alla musse ägare. Har precis börjat renovera en ford mustang convertible -67, vet inte så mkt mer om den. I vilket fall som helst så skulle jag vilja ha lite tips om vad jag bör tänka på att lägga extra mkt energi på för att få den igenom besiktningen. Och sen är det skivbromsar fram och trummor bak. Och den ena cylindern inne i ena trumman är helt slut. Så det jag skulle vilja veta är om det finns flera dimensioner / längder på dom här. Och finns det någon bra reservdels butik någonstans i närheten av göteborg? Tack på förhand.

Hej.

Import bil i din årsmodell har inga störe problem

vi regbes, bra är att du redan har skivor fram.

Vad gäller hjulcylinder så är det billigare att byta

komplett, om jag var du skulle jag byta båda på

en gång, för att slippa efterjobb. :)

GBG har ju bla Rogers Custom, du kan även beställa

genom någon Mekonomen som är ansluten till Hansen

Racing. :)

Regbes kräver givetvis att bromsar mm är ok precis

som på alla vanliga bilar, vad jag vet så behöver du

fixa hastighetsskalan till KM och sätta på reflexer bak,

använd tex en plåtbit som du ersätter backljusglas

med och skruva fast reflex där, går ju att ta bort utan

att det blir skadat. :shock:

Vita blinkers o parkering fram är ok även röda bakljus

och blinkers är ok, men det är inte alltid säkert att besgubben

tycker så :?: .

Det är inte heller krav på bälten, du får ha tvåpungt

midjebälten, såvida dom inte hittat på något nytt. ;)

Nu får andra på forumet fylla på, kanske någon gjort en

regbes nyligen. ;)

Har den tidigare varit besiktad som svensk bil så är det

bara det vanliga som gäller, alla lampor skall funka blinkers,

bromsljus mm. ;)

Stansa in VIN numret på exempelvis ett av fjädertornen är också ett krav de har

Bara på "nya" bilar, dvs från och med 1969 års modell. Upp till och med 1968 räcker det med ett chassienummer.

Den här listan sammanställde jag när jag reggade min Mustang 68:a

*Vägning/mätning genomförs. Bra om man har mått tillgängliga i nån instruktionsbok eller nåt men bilprovningen har uppgifter för Mustang i sina papper.

*Km/h skala och den skall innehålla samtliga nya hastigeter också enligt nya regler men det kan även räcka med 30,50,70,90,110 ifall det är ”rätt” besiktningsman

*Stansat VIN-nummer ska inte vara krav på en 68 ifall plåten med chassinummer sitter kvar. Plåt eller stansat räcker! Bilar som tas i bruk efter 2005:1 skall ha stansat chassinummer. Men den har ju varit i bruk i USA…från 69- krävs stansat chassinummer

*Vindrutespolare inget krav från 71- för reg. 76- måste ha fungerande på besiktning.1971 och nyare måste ha fungerande spolning vid besiktning

*Varningstriangel är ett krav

*Motor – motoreffekt kolla gärna upp att det sitter ett motornummer och att det är rent där och synligt.

*Bränsletankens rymd. Engelsk eller tyskt mått går också bra…

*Tuta – inget krav att den ska vara märkt med ”tuta” men det är bra ifall den är märkt. Bara ett rykte alltså...

*E-märkta reflex bak är inget krav ifall det är en import för eget bruk utan originalen i glasen räcker…

*Positionsljus inget krav och skall vara vita ifall dom finns. OBS! Kan ibland sitta monterade i orange blinkers och då blir det problem om man inte fimpar dom innan reg.Gäller from 1976 vitt eller gult ljus ej orange sken

*Sidomarkeringslykta/reflex får vara röd men får ej lysa på regbesiktning på kontrollbesiktning däremot får dom fungera på separat brytare.

*Blinkers fram får vara vit eller orange. Gäller 1975 års bilar och äldre förutom flyttsaksfordon

*Blinkers bak får blinka rött Gäller 1975 års bilar och äldre förutom flyttsaksfordon

*Inget bälteskrav men 1970 årsmodell måste ha bälte fram och 1971 och framåt måste det finnas bälten fram som bak.

*Sidoblinkers e-märkta 1986 och nyare förutom flyttsaksfordon

*1972 och nyare bilar krävs det bullerprov .Intyg kan köpas av generalagent/Dekra mfl om motorn är ändrad utbytt mm blir det en SFRObesiktning oftast beroende på besiktningsingenjören

Sen kan jag tillägga att besiktningsmannen som "reggade" min bil aldrig ens startade bilen. Så bromsar mm. skulle den i princip kunna varit utan... men så vill man ju inte köra! :)

Tack för all hjälp. Och jag glömde ju faktiskt att nämna att bilen är svensk reggad å har rullat i sverige.. dock har den stått i ett skjul i 19 år. men nu ska den räddas å jag måste säga att det går bra. Men nu har jag stött på ett annat tråkigt problem och det är att lådan fattar inte vad R betyder. Backen hoppar bara i när den känner för det, jag får pendla lite mellan D och R innnan det händer nått.. någon som har någon ide ?

Hej.

Har du bytt olja i lådan och rengjort filter, det låter som det

är tryckfördelningsventilen som är lite trög, kan också vara

en justeringsak då den stått så länge. :?

Jag tror att det kan försvinna efter en tid då du kört förutsatt

att du bytt olja och gjort en liten service. ;)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...