SpindelpojkeN February 24, 2004 Report February 24, 2004 Hej.Vet någon vem man kan vända sig till med en nersutten förarstol som behöver en genomgång i fjädrarna. Jag har kollat runt lite själv, hittade en kille som sa att han kunde fixa det för 500:-/tim men han kunde inte ens uppskatta hur lång tid det skulle ta. Har även kollat upp möjligheten att köpa en ny seat-frame från staterna. Har någon här några erfarenheter det här problemet, eller kanske t.o.m. en lösning Mvh/Johan Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 24, 2004 Report February 24, 2004 Hej.En sniklösning som är värd att prova är att köpaett liggunderlag sådant som man brukar ha med på semestern. Jag har klätt om många stolar till MUSTANG ochkan rekomendera denna lösning till extra stoppningi stol sitts. Annvänder urklippt skiva från liggunderlag ochlägger under original fyllningen det räcker till fyra sittsar stolar. Det är alltid fråga om ekonomi när det gäller ävendetta, det bästa är förstås nya grejor.Det är klart att kläddseln kostar en del och det somligger under klädseln är det ju ingen som ser såman kan spara en del kronor på detta sätt vilketär helt rätt tycker jag.:wink: Citera
Pelle cmc 375 February 25, 2004 Report February 25, 2004 Brukar det inte vara fjädrarna som tappat spänsten när stolen känns nersutten? Jag har köpt ny stoppning + klädsel, och tar gärna emot tips och eventuella knep vid omklädning. Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 25, 2004 Report February 25, 2004 Hej.Det finns egentligen inte några fjädrar som kan tappa spänstutan det är till 99% stoppningen. Den s.k. seat foam tappar sin spänst och blir utplattad ochorkeslös. Det är mycket vanligt i cabbar att seat foam eller stoppningenblir förstöd av sol vind och vatten, den torkar och blir till bitar eller pulver = BYTE.I Mustanger med tak klarar sig oftast stoppningen och bliregentligen bara nersutten.Det är dessa som går att återanvända med lite extra fyllning.det bör också tilläggas att det inte är någon större idé attdemontera gammal klädsel och återanvända. Skall man fixa sittsen t.e.x. med extra matrial så bytt helastolklädsel då den gammla oftast går sönder mer vid demontering. :wink: Citera
Pelle cmc 375 February 25, 2004 Report February 25, 2004 På mina stolar sitter det en typ av fjädrar, heter det zig zac? Och på den vänstra stolen är dom betydligt mer nersuttna. Har du inga bra tips att dela med dig när det gäller att dra på ny klädsel? Är det svårt att få det sträkt och snyggt? Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 25, 2004 Report February 25, 2004 Hej.Fjädrar som vi var inne på tidigare kanske man kan kalladessa zigzac trådar.Botten och ryggstöd är uppbyggda av en ram i rund stål,rör eller plattgjärn idessa ramar är det uppspänt trådarsom är böjda i vågform. På dessa ligger det säckvev som sedan seat foam liggerpå dessa fjädrar som du kallar dom går inte att göra någotåt och det behövs sällan göras heller. Ny säckvev och seat fom brukar vara det bästa och gerett fullgott resultat. Nästan samma resultat kan nås med att lägga sittunderlagsbitar i sittsen och behålla den gammla stoppningen.Att det blir en del rynkor och ojämnheter är inte ovanligtoftast så går det att värma med en hårfön och sträcka med händerna för att få bort dessa rynkor. Att ge att råd för hur man byter klädsel är svårt då detmåste göras varsamt, man får alldrig tvinga på klädsel.Det finns ett råd och det är att det aldrig får ligga dubbeltav klädsel när man drar på den då är risken stor att sömmar går sönder. :wink: Citera
Jörgen February 26, 2004 Report February 26, 2004 HejJag Köpte nya fjädrar per meter av en firma i västberga. Fjädrarna kallas för nozag har jag för mig. Han som jag handlade av hade två olika tjocklekar på tråden en som är ngt grövre än orginal på 71-73. Klart mer spänst i dom nya fjädrarna.Tyvärr kommer jag inte ihåg vad firman hette men jag kan nog ta reda på det om det finns intresse.MVHJörgen Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.