Jump to content

Recommended Posts

Hej.

Är ganska färsk på mustang, men nu är jag ägare sen några veckor till en 289 ht-68. Undrar om oljetrycksmätaren, när man slår på tändningen så stiger mätaren upp i topp sen vänder den ner igen, startar man motorn så stannar den på noll. Kan det vara givaren? Oljetryck verkar det finnas.

Har även ett motoroljeläck som droppar mellan motor och växellåda ser ut att komma bakom täckplåten vid svänghjulet. Har ej tittat så noga men finns det något klassiskt fel där. Typ vevaxeltätning?

Är inte just nu så sugen på att riva ur motorn men tänkt att göra det senare under den rullande renoveringen.

Vilken är den bästa manualen på denna bil och var köper jag en sådan.

Vad ja har för mig så brukar oljetrycksmätaren vara dåliga. MEN du kan även jordfel. Kolla de. 5-56 å lite rukande så...

Är oljan svart eller är den röd ??

Hej.

Är ganska färsk på mustang, men nu är jag ägare sen några veckor till en 289 ht-68. Undrar om oljetrycksmätaren, när man slår på tändningen så stiger mätaren upp i topp sen vänder den ner igen, startar man motorn så stannar den på noll. Kan det vara givaren? Oljetryck verkar det finnas.

Har även ett motoroljeläck som droppar mellan motor och växellåda ser ut att komma bakom täckplåten vid svänghjulet. Har ej tittat så noga men finns det något klassiskt fel där. Typ vevaxeltätning?

Är inte just nu så sugen på att riva ur motorn men tänkt att göra det senare under den rullande renoveringen.

Vilken är den bästa manualen på denna bil och var köper jag en sådan.

Som Jonas var inne på givare är fortfarande år 2009 det känsligaste så varför inte på 60-talet ;) Vad beträffar oljeläckaget så sitter det en packbox på vevaxeln som du redan var ute efter som brukar läcka mellan motor och låda tror nog det är vanligt på de flesta bilar så det är nog inget unikt på mustangen

Vad beträffar bästa manualen så finns det en hel del manualer till Mustangen men personligen kan jag nog rekomendera Heynes böcker den räcker riktigt långt. så summa sumarum köp en ny oljetrycks givare och en Heynes bok så har du några timmar med att läsa och montera ny givare det är bara kul att mecka mustang :D

For i väg och köpte ny oljetrycksgivare och då visade det sig efter lite forskning att det satt en givare för lampa inte för mätare som jag har. Så nu funkar det bra.

Angående oljeläcket så sitter det tydligen en typ av snöre original i vevaxeltätningen som sväller och tätar , men den kan ju vara från 68 så det finns ju en risk för att den gett upp. Ersätts med två gummihallvor nu mera. Men som sagt det bytet gör man ju inte på en eftermiddag.